Anmeldelse: Spamalot, Tivoli

Af Julie Vad B. Madsen

 

”Always look at the bright side of life”. Og det er svært andet, når Tivoli sammen med Langkjær Entertainment sætter Monty Pythons ’Spamalot’ op i Koncertsalen og tager publikum med ud på Kong Arthurs rejse med Ridderne af det runde bord for at finde den hellige gral. Musicalen er fyldt med musik, der vil blæse dig bagover, humor du får ondt i grinemusklerne af, og dans og farverige kostumer du kun kan beundre.

_K1P2184dps, Miklos Szabo , Ensamle [1600x1200]

Plottet er mere eller mindre, som alle fans af Monty Python kender det. Skulle der være folk som ikke kender det, så følger vi Kong Arthur af Camelot og hans trofaste følgesvend Patsy, når de først forsøger at finde riddere til deres eventyr og bagefter på ordre fra Gud, begiver sig ud for at finde den hellige gral. Undervejs møder vores helte irriterende franskmænd, riddere der siger NI, dræberkaniner og den vidunderlige Lady of the Lake. Den komiske tour-de-force er akkompagneret af ægte Monty Python-hits.

_K1P8992dps, Miklos Szabo, Lady of the Lake [1600x1200]

Det var et stjernebesat cast, som overordnet gjorde de ikoniske roller retfærdighed og leverede flotte vokalpræstationer, godt hjulpet på vej af et storslået musik fra orkestergraven. Alligevel er jeg nødt til at fremhæve nogen. Lise Braastrup, som Lady of the Lake, brillerer. Hun har en stemme, der siger ”spar to”, og som fuldstændig blæste mig bagover. Når hun så samtidig sættes sammen med Stig Rossen, må man bare nyde deres optræden og sang. Det kan mærkes, at Stig Rossen er en erfaren musicalstjerne. Han er en fornøjelse at lytte til, og man kan ikke lade værd med at forelske sig i hans stemme og bare lade sig forføre. At han her også viser, at han behersker en komisk rolle, er blot imponerende.

Alle medvirkende formår at spille flere roller gennem stykket og balancere det meget flot. Især Martin Brygmann er omkring sig med roller og formår at udfylde dem alle. Også Pelle Emil Hebsgaard sætter sit aftryk hos publikum, med især sin rolle som den håbefulde unge prins, der vil følge sit hjerte og møde en sød fyr.

_K1P3116dps, Miklos Szabo [1600x1200]

Henrik Lykkegaard har formået at oversætte det Monty Python’ske univers fra Eric Idles manuskript fornemt, så det flyder og – ikke mindst – stadig er hylende morsomt. Anders Albien har med hjælp fra Hella Joof instrueret forestillingen, så de går op i en større, fælles enhed. Den overordnede ramme er derfor fantastisk sat.

Hele musicalen er bygget op af sketchs, som skal lede sammen til en samlet historie, hvilket smitter lidt af på tempoet. Der er en lidt brat overgang fra den ene til den anden en gang imellem, uden forklaring af hvordan vi havnede her. Dette gør tempoet i stykket lidt opbrudt. Samtidig trækkes nogen af sketchene lidt langt, hvilket virker som et forsøg på at overspille det sjove, så det næsten kan gå lidt ud af det i stedet. Dette er dog en minimal del af stykket og alt i alt ligger man flad af grin når der laves grin med det seneste Oscarshow, den fjerde mur brydes, og de synger om at synge en sang i en musical, når andre ikoniske musikstykker sniger sig ind, og når skuespillerne interagere med orkesteret.

_K1P9848dps, Miklos Szabo, ending [1600x1200]

Kostumedesignet af Marianne Lunderquist bringer middelalderen frem til i dag og er en flot understøttelse af hele opsætningen. Vi ser riddere med forskellige våbenmærker, farverige finner og franskmænd og ikke mindst en masse letpåklædte damer i forskellige udlægninger. Samtidig udnyttes ensemblets talent flot med imponerende dansenumre. Scenograferne Peter og Marianne Dillberg står for flotte borgmure og høje skove, som skaber både højde og dybde på scenen.

Trænger du til et godt grin og til at se livet ”fra the bright side”, så skal ’Spamalot’ opleves. Man kan ikke andet end gå derfra med et smil!

 

Langkjær Entertainment og Tivoli

Tivolis Koncertsal, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 22. marts 2017 til 30 april 2017

Herefter turne til Vejle Musikteater (10.-14. maj), Holstebro Musikteater (17.21. maj) og Arena Nord i Frederikshavn (24.-28. maj).

Set den 22. marts 2017

Foto: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.tivoli.dk/da/teater/2017/spamalot

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Otello, Det Kongelige Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   Othello er en af de mest hjerteskærende, brutale fortællinger af ...

Anmeldelse: Godnat Albert, Teatret ved Sorte Hest

Af Jacob Riegels   Absurd teater – dét er fandme godt. At se folk, ...

Anmeldelse: Medea, Edison

Af Jonas Lehmann Rasmussen, gæsteanmelder   ’Medea’ er angiveligt skrevet 431 f.kr., og vi ...