Anmeldelse: Sylfiden, Pantomimeteatret (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier

 

Sylfiden er en af de helt store balletklassikere af vores egen balletkoreograf August Bournonville. Sylfiden har en helt speciel plads i mit hjerte – og har altid haft det. Derfor satte jeg mig forventningsfuld på Pantomimeteatrets bænkerækker under den åbne himmel og ventede spændt. Men mine forventninger blev desværre ikke helt indfriet.

Historien om Sylfiden foregår i Skotland, hvor den unge James skal giftes med landsbypigen Effy. Men en sylfide – et overjordisk væsen fra skoven– viser sig for ham og lokker ham med ud i skoven, langt væk fra hverdagen og brylluppet. En lokal heks har forbandet James, så det ender grumt. Det kan være farligt at følge sin lyst og svigte sin pligt.

Normalt er Sylfiden en helaftensballet, men balletter på Pantomimeteatret varer 30 minutter (plus/minus), og derfor er deres udgave af Sylfiden blevet kortet ned, så det er nævnte grundhistorie, der her er i fokus. Egentlig følte jeg ikke, at det gjorde noget, at forestillingen var blevet forkortet, men jeg sad tilbage med en lidt tom og tam følelse i maven. De leverede en fin Sylfiden, men det var ikke mere end det, og jeg manglede noget ekstra for, at Pantomimeteatrets Sylfiden kom helt ud over scenekanten.

IMG_20180628_202405

Jeg følte, at danserne, leverede et lidt misforstået billede af forestillingen, der almindeligvis har dybde, lethed, humor og ikke mindst sårbarhed over sig. Marie-Claire Silfer, der dansede Sylfiden, havde et smøret smil på og virkede nærmest over-glad, hvor jeg manglede Sylfidens dybde og sårbarhed.

Højdepunkterne for mig var Tommy Edvardsen som Magde, den grumme heks, der forhekser et tørklæde, som ender med at dræbe Sylfiden. En rolle, der fortæller historie, og Tommy Edvardsen viser endnu engang, at han mestrer historiefortællingen.

Det andet højdepunkt for mig var den skotske dans ”Reelen”, som sad lige i skabet. Der var energi og vildskab, som danserne fik mig til at føle, var ægte.

Alt i alt kommer Pantomimeteatrets Sylfiden ikke i mål for mig. De er godt på vej, men mangler finessen og detaljerne, der kan få Sylfiden til at svæve.

 

Tivoli Ballet Teater

Pantomimeteatret, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 31. maj-20. juli 2018

Set den 28. juni 2018

Foto: Christian Skovgaard Hansen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her: https://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/teater/2018/den+standhaftige+tinsoldat+2018

Forestillingen er gratis, når entréen til Tivoli er betalt

Medvirkende: Marie-Claire Silfer, Carlos Carcia, Jennifer Wagstaffe, Paul James Rooney, Tommy Edvardsen m.fl.

Koreografi: August Bournonville (1836)

Musik: Herman Severin Løvenskiold

Bearbejdelse og iscenesættelse: Peter Bo Bendixen ass. af Tori Cooper

Varighed: Ca. 40 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lev Spil Dø, Forscenen, Skuespillerakademiet

Af Rose Himmelstrup Hansen, gæsteanmelder Hvad ville du gøre, hvis du havde 50 år, ...

Anmeldelse: Kom Ko (teaterhørespil), AKT1

Af Caroline Schrøder   Publikum klapper og hujer. Det er nemt at føle, at ...

Anmeldelse: Det store ædegilde, Dansehallerne (Fix&Foxy)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Forestillingen er for os alle, og den er ...

Anmeldelse: Lucia di Lammermoor, Opera Hedeland

Af Henriette Devantier   Lørdag aften var der premiere i Opera Hedeland, som i ...