Anmeldelse: Til Døden Os, Den Fynske Opera

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

 

Til Døden Os er mit første møde med operagenren, og jeg var betaget fra første sekund af fortællingen om lægeparret Anna og Carl, der spilles af hhv. Vibeke Kristensen og Mathias Hedegaard. Der udspiller sig et drama, som dækker over en hemmelighed, der på ingen måde kan fornægtes. I dette drama optræder John – en ven – der spilles af Lucas Bruun de Neergaard. Et trekantsdrama, der sætter kærligheden på prøve og tester dem i, hvor langt de er villige til at gå for ægte kærlighed.

Den smukke musik er komponeret af Andy Pape, og han har virkelig sørget for, at tonerne omkranser rummet, og det hele går i et med hinanden. Den måde, som instrumenterne; klaver, cello og klarinet, smelter sammen i ét, er noget af det smukkeste, som jeg længe har hørt. Musikken talte for sig og alle følelserne, der blev fremvist på scenen blev ligeledes repræsenteret i musikken. En meget smuk oplevelse, som jeg ikke før har været vidne til.

Scenemester, Jesper Thestrup, har skabt et minimalistisk scenerum, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Et par enkelte møbler på forscenen og enkelte staffelier på bagscenen – kun adskilt af en ”spejlvæg”. Bagvæggen på forscenen fungerede som et spejl, når sangerne vendte ryggen til publikum. På den måde var man altid med og fik muligheden for at følge deres ansigts følelser. Andre gange blev der lyst op bagfra og skikkelser eller lignende kom til syne. Væggen kunne deles midt på og åbne op for bagscenen og gøre de to scener til ét. En god løsning til rolige sceneskift og til at lave flere dimensioner i løbet af forestillingen.

De tre sangere på scenen supplerede hinanden, som havde de aldrig spillet med andre end hinanden. Et samspil og en intensitet, der kunne mærkes på selv de bagerste rækker. Specielt Vibeke Kristensen havde momenter, hvor man kunne se længslen og sorgen dybt i øjnene på hende. Mathias Hedegaards udførelse af rollen Carl mindede mig til tider om Disney-karakteren Gaston fra ”Skønheden og Udyret”. Jeg synes desværre, nogen gange, at det blev lidt for karikeret. Alle tre sangere sang smukt og performede de danske tekster, således at de var forståelige.

Lysdesignet, der er lavet af Mik Manley Andersson, gjorde det muligt for mig at forstå skellene mellem tanke, virkelighed, nutid og fortid. Selvom der ikke er tale om det store lysshow, så mener jeg på ingen måde, at stykket kunne være det foruden. Det skabte, sammen med de smukke toner fra orkesteret, stemningen i rummet og hjalp publikum rundt mellem de mange forskellige scener i stykket.

I store træk levede operaen op til alt, hvad jeg mener en opera skal indeholde. Der var elementer, der berørte det sensuelle, kærligheden og ikke mindst tragedien. Titlen på forestillingen ligger i store træk op til fri fortolkning. For hvordan man oplever denne fortælling, er individuelt. For mig var det kærligheden mellem Anna og John, der var altafgørende. De var et billede på, hvor langt man er villig til at gå for kærligheden, og hvor meget man egentlig vil trodse på sin vej.

 

Den Fynske Opera, Filosofgangen 19, 5000 Odense C     

Spilleperiode: 16.-28. november 2018

Set den 16. november 2018

Foto: Skovdal Nordic for Den Fynske Opera

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.denfynskeopera.dk/forestillinger/forestilling/event/til-doeden-os/

Medvirkende: Vibeke Kristensen, Mathias Hedegaard og Lucas Bruun de Neergaard

Komponist: Andy Pape

Libretto: Kit Eichler

Instruktion og iscenesættelse: Daniel Bohr

Musikalsk ledelse: Erik Kaltoft

Scenemester: Jesper Thestrup

Lysdesign: Mik Manley Andersson  

Varighed: 75 minutter (ingen pause)

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Europa, Europa (Mute Comp. Physical Theater)

Af Julius Gotthardt Møller   I et svagt belyst cirkustelt på Refshaleøen, hvor loftet ...

Anmeldelse: Ballet og Bobler, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Ballet og Bobler er et nyt koncept, som Det Kongelige ...

Anmeldelse: Lille requiem om kærlighed, Betty Nansen Teatret (DDSS i Aarhus)

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Lille requiem om kærlighed’ er afgangsforestillingen fra 2016 fra ...

Anmeldelse: Butique Requiem, Københavns Musikteater

Af Jonas Gudmand Denne forestilling er for dig, der sætter pris på humor og ...

Anmeldelse: Den komiske tragedie, Kulturmarkt

Af Signe Birk Backs   ”MODIGT” er det første ord, der står der med ...