Anmeldelse: To Russia with Love, ZeBU (gæstespil af Toya Production)

Se ’To Russia with Love’, hvis du vil have en flot, stærk og ikke mindst tankevækkende forestilling, som berører et ømtåleligt og samfundsrelevant emne.Forestillingen er både for dig, der gerne vil have en god teateroplevelse og for dig, der er politisk interesseret.

’To Russia with Love’ er blevet til i et samarbejde mellem Toya Productions og otte tidligere elever fra Skuespillerakademiet, og de har i samarbejde med Copenhagen Pride re-premiere på forestillingen under CPH STAGE 2015. Holdet og Troells Toya har fået skrevet en vigtig forestilling, som sætter fokus på homofobien på en både frisk, men samtidig sober måde.

Om forestillingen skriver holdet selv: ”[Den] blev skabt som en protest mod de mange homolove og politiske/homofobiske udtalelser verden over. … I forestillingen følger man ikke otte ”ofre”, men otte virkelige skæbner med hver deres baggrund.” Forestillingen viser endvidere, at det ikke er de homoseksuelle, som er problemet og de unaturlige – det er de homofobiske i stedet. Nøgleordene er accept, tolerance og holdningsændringer.

2

Men er der nogen homo-problemer, og er det nødvendigt med en forestilling for at gøre opmærksom på dem? Det korte svar er: Ja. Situationerne i forestillingen viser med al tydelighed, at verden mange steder stadig lider af homofobi den dag i dag. Forestillingens titel er en slet skjult hilsen til Rusland, som i 2013 vedtog en række anti-homo-love. Men Rusland er ikke alene. Der er godt 200 lande i verdenen, og i 76 lande er det strafbart at være homoseksuel – og i flere af dem med dødsstraf til følge! Det betyder altså, at ca. 38 % af verdens lande har restriktioner i større eller mindre grad overfor homoseksuelle.

Forestillingen starter med en oplistning af masse facts om homoseksuelle. Konklusionen på disse facts er, at der er flere homoseksuelle, end vi egentlig går og tror, og at de ikke er så meget anderledes end alle andre. Ydermere får vi opridset alle de fordomme, som der findes, og de situationer, hvor homoseksuelle ses som anderledes og hadeobjekter.

”Din mor er lebbe – og det er din mor også!” Historien om mor, mutti og Anna viser både hvordan omverdenen ser på det homoseksuelle par, men i lige grad giver den et karikeret billede af, hvordan mor, mor og datter har det med hinanden og deres seksualitet. Herudover hører vi en række af de øvrige homoseksuelle-typers historier. Vi følger lille Jonathan, der som barn var vild med Spiderman, Batman, Superman – og nårh ja brandman(d). Som ung læser alle drengene FHM! og M! med en masse dejlige damer, men ikke Jonathan, som i stedet kigger i magasinerne med dejlige mænd. Jonathan er altså anderledes end de andre drenge…

Vi følger udfordringerne med at springe ud. Hvad er reaktionen fra forældrene? Resten af familien? Vennerne? Og hvordan springer man egentlig ud, og hvad sker der, når man i stedet holder det for sig og benægter det af frygt for vennernes og omverdenens reaktion? Dette er blot nogle af de andre situationer, som skildres i forestillingen.

”Hvad kalder man en homoseksuel måge?” Få svaret på dette og oplev en række andre homo-jokes i forestillingen. Men den vigtigste pointe er dog, at det i stedet er jagten på de homoseksuelle og de homofobiske, der er en joke!

Herudover er vi vidner til en række stærke scener, som virkelig viser homofobiens grimme ansigt. Vi oplever den hårde hate crime med køller, pis, ydmygelse og blod, vi oplever holdningen fra kirken i visse dele af verden, herunder Heidi fra den Indre Missionske-familie, og vi oplever Jonas, som elsker at gå i kjole, men hvor faren ikke forstår ham og blandt andet tager ham med til psykiater. Uddraget: Far: ”Han er jo syg i hovedet!”, mor: ”Han er ikke syg i hovedet, han er min søn!” er meget sigende for forældrenes forskellige opfattelse. Wauw! Det er hårde scener, som desværre viser en virkelighed, som stadig findes i en stor del af verdenen.

Generelt er forestillingens nedslag og historier gode, men enkelte steder er det måske lidt vel kækt. Uden at afsløre for meget af handlingen mener denne anmelder, at sekvensen med salathovedet, agurken og bollerne godt kunne have været strammet lidt op – omend bolle-referencen er meget sjov. Disse småting ødelægger dog ikke helhedsindtrykket af en fantastisk forestilling.

Forestillingen er en fortælling om homoseksualitet verden over og er baseret på virkelige personer og hændelser. ’To Russia with Love’ skildrer flot denne fortælling, og den er på den ene side humoristisk og kæk, mens den samtidig tager de alvorlige problemer med homofobi op på en stærk måde. Vi får belyst homoproblemerne, men de bliver – desværre – ikke løst alene af den grund, men at alle får øjnene op for disse problemer er et kæmpe skridt i den rigtige retning. Forestillingen og dens emner sidder i kroppen længe efter, at du har forladt teatersalen. Alle 8 skuespillere, Mathias, Jonas, Malte, Jonathan, Michael, Heidi, Anna og Rikke, gør det fremragende, og det er svært at fremhæve nogen frem for andre. Kom og oplev, hvad morgendagens skuespillere kan – denne forestilling kan snildt måle sig med de store etablerede teatres.

Jeg kan kun tilslutte mig holdet: Homoseksuel eller ej – den her forestilling er til DIG! Så kom afsted; forestillingen spiller kun indtil på lørdag.

Toya Production

ZeBU, Øresundsvej 4, 2300 København S