Anmeldelse: Tove! Tove! Tove!, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Hvem var Tove Ditlevsen egentlig? De fleste af os har hørt navnet, og de fleste af os kender også hendes roman ”Barndommens gade”. Men ved vi egentlig, hvem Tove Ditlevsen var derudover? Det er nok de færreste, som ved det. Forestillingen ”Tove! Tove! Tove!” er for dig, der gerne vil have et indblik i Tove Ditlevsens liv og lære hende at kende på en underholdende, men samtidig også varm og seriøs måde.

1

”Tove! Tove! Tove!” spilles af kunstnerkollektivet Sort Samvittighed. På deres hjemmeside beskriver de sig selv således: ”Sort Samvittighed er et banebrydende kunstnerkollektiv bestående af 10 kvinder, der med stor kærlighed fortolker især markante kvindelige kunstnere.”  Den beskrivelse holder stik!

Forestillingen er netop ”vendt hjem” til Skuespilhuset efter at have været på turné rundt i landet. På scenen denne aften så vi desværre kun 4 Tove’r (Jeanett Albeck, Rikke Bilde, Signe Egholm Olsen, Leila Vestgaard), da Tilde Maja Fredriksen var udgået pga. en skade, men forestillingen var tilpasset til de 4 resterende skuespillere, og det var ikke til at mærke, at ”der manglede en”.

Igennem forestillingen oplever vi Tove Ditlevsens person, hendes liv og hendes samtid gennem forskellige, perfekt sammensatte brudstykker. Vi oplever hendes skriverier, ægteskaber, børn, problemer… De 4 skuespillere er alle klædt ens, sminket ens og deres parykker ligner Tove Ditlevsens hår – vi er vidne til 4 Tove’r! Forestillingen er et væld af situationer, citater, erindringer osv. af Tove Ditlevsens liv. Uddragene er oftest formuleret af Tove Ditlevsen selv igennem hendes skriver, men de er her fornemt fortolket af Sort Samvittighed.

2

Vi er vidne til, at fortællingen om ungdommens fladlus, som i stedet for at holdes hemmeligt, offentligt bekendes, til billedet af hendes første ægtemand på væggen, mens Tove i brudekjolen nærmest bogstaveligt er sømmet fast til væggen, til bodelingen som også blive til en barnedeling – hvem skal have fodboldbenet?, til den nødvendige, men forstyrrende vuggevise, til den mere eller mindre opløste og fordrukne brevkasseredaktør, hvis svar ikke nødvendigvis er helt ædrueligt og meget meget mere af Toves liv.

3

Barndommen – både Tove Ditlevsens egen og hendes børns – er samtidig et gennemgående træk. Mens den ene af skuespillerne er den voksne Tove, har de 3 andre Tove’r pludselig taget en barnemaske på. Som et symbol på denne barndom, sniger disse intimiderende og syrede ”babyer” sig ind som forstyrrende elementer ind på Tove. ”Babyerne” har skræmmende voksentræk, som om det understreges, at trækkene fra dengang stadig følger en gennem hele livet. Det er på samme tid både en fed, men også en skræmmende måde at symbolisere barndommen på.

Elisa Kragerup har stået for iscenesættelsen, Ida Marie Ellekilde har stået for scenografi og kostumedesign, og Jeanett Albeck har komponeret musikken. Forestillingen starter til lyden af skrivemaskinens karakteristiske klang, inden skriverierne afbrydes og der kaldes ”Tove!”, ”Tove!”, ”Tove!” og ”Tove!” fra alle sider. Elisa Kragerup har også denne gang tænkt i nye baner. Ligesom i sidste efterårs succes ”Romeo og Julie” (som i øvrigt spiller igen i en kort periode til oktober) har hun formået at ”overføre” teksten til handling på scenen gennem en anderledes, nyfortolkende og enkel iscenesættelse, hvortil Ida Marie Ellekildes scenografi passer perfekt. Igennem forestillingen bruges en stribe forhæng til at skildre de forskellige stadier i historien. Forhængene kan flyttes efter behov, og som publikum overrasker det altid, hvad der gemmer sig bag det næste forhæng. Scenografien er holdt enkelt og stram, så den ikke overtager historien. Hertil har Jeanett Albeck skrevet en både smuk, men samtidig fandenivoldsk musik til historiens tekster.

4

”Tove! Tove! Tove!” er en fantastisk gennemgang af Tove Ditlevsens liv, og den fortæller som nævnt nogen af de sider, som man ikke nødvendigvis lige tænker på eller kender. Grib fat i hendes forfatterskab og prøv at læse andet end ”Barndommens gade” – du vil formentlig ikke fortryde det.

Oprindeligt blev forestillingen sat op på Skuespilhusets Lille Scene, men på grund af den overvældende interesse har Det Kongelige Teater flyttet den over på den større scene Det Røde Rum. Forestillingen er bestemt stadig flot, men jeg savnede lidt af den intimitet og nærhed, som man får på Lille Scene, da det hele bare er lidt mindre og lidt tættere på. Det ændrer dog ikke på, at forestillingen bestemt er seværdig!

Kom afsted – der er snart udsolgt – igen!

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Det Røde Rum, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spiller indtil den 23. maj 2015

Spilledato: 22. april 2015

Fotos: Natascha Thiara Rydvald

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

http://kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2014-2015/skuespil/tove%21-tove%21-tove%21

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Koncert for Lou, Republique (Musikteater SaltoMortale)

Af Julius Gotthardt Møller   Lou Andreas-Salomé var psykoanalytiker, erotiker og liberalist. Hun kendte ...

Anmeldelse: Fyrtøjet, Aalborg Teater

Af Lærke Holst Thomsen Vi kender den alle sammen, så snart den bliver læst ...

Anmeldelse: For enden af regnbuen, Nørrebro Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   Jeg vil gerne starte med at advare mod denne forestilling, ...

Anmeldelse: Velcro, Makulator

Af Jacob Riegels   Æv. Det er ikke nemt at være anmelder når en ...

Anmeldelse: Legendale, Fredericia Teater

Af Mette Herschend   ”En gamer-musical”. Synes du også, det lyder lidt specielt? Det ...

Anmeldelse: Aldriglandet, Teatret Møllen

Af Christian Skovgaard Hansen   Teatret Møllens familieforestilling ’Aldriglandet’ er deres egen bearbejdelse af ...