Anmeldelse: Traum, Københavns Musikteater (Bidt)

traum_foto5_mallemadsencom

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Der er plads til både de små, de store, og de umulige, når kunstnerkollektivet Bidt forløser publikums fremtidsdrømme på Københavns Musikteater.

 

Performance-kollektivet Bidt har på Danmarks gader og torve indsamlet folks drømme for fremtiden og realiseret dem for øjnene af dem. Nu er Bidts egen drøm gået i opfyldelse, nemlig forestillingen ’Traum’, hvor konceptet er rykket ind på en rigtig scene. En lysdesigner og musiker bidrager med soundtrack og stemning, imens de fire skuespillere på scenen fortolker og opfylder publikums drømme.

 

TRAUM_fotoMalleMadsenGrafikJakobRõnlov

 

Inden vi blev lukket ind til forestillingen fik jeg, og resten af publikum, en lille seddel med orden ”Jeg drømmer om…”. Efter at have nedskrevet min drøm, afleverede jeg sedlen, som derefter, sammen med resten af publikums svar, blev grundstenen for den forestilling, som vi skulle ind og se. De fire skuespillere anede altså ikke, hvad der kom til at ske, hvilke drømme de skulle realisere, eller hvordan de skulle udfylde de 80 min., som forestillingen varer.

 

Drømmene blev kategoriseret, læst op én for én, og derefter opfyldt. Som Bidt selv siger, så kan det godt være, at man som person hvis drøm bliver opfyldt, ikke kan mærke virkningen før senere, men noget kommer der til at ske! Noget skete der så sandelig også på den scene, da Bidt igennem improvisation, dans, lys og lyd slap kreativiteten løs og skabte et rum, hvor alt var tilladt.

 

traum_foto1_mallemadsencom

 

Bidt eksperimenterer med teatret og udfordrer vores opfattelse af, hvad teater kan. Publikum er hele tiden i fokus og bliver gentagende gange inkluderet i forestillingen og dens udvikling. Det er svært at gennemskue, om skuespillerne spiller roller, eller bare er dem selv. Mener de det, som de siger? Eller er det hele et ironisk spil for galleriet? ’Traum’ er til fri fortolkning og lægger op til at publikum bruger deres egen fantasi og skaber deres egne budskaber.

 

Jeg nyder teater, som giver publikum friheden til selv at digte sin egen historie og kræver tilskuerens opmærksomhed. I begyndelsen af forestillingen blev der talt meget langsomt, og det hele virkede til at gå lidt i tomgang. Det var som om, at skuespillerne kom til at tale ned til publikum i deres forsøg på at skabe forbindelse og forståelse for forestillingens koncept. Heldigvis skiftede forestillingen totalt karakter, så snart publikums drømme blev læst op, og jeg hengav mig til en overvældende nysgerrighed og forventning til hvilke skøre, flotte og humoristiske indslag, der nu ville opstå på scenen.

 

traum_foto5_mallemadsencom

 

Bidt er tydeligt top professionelle performere, som her har lavet en forestilling bygget på nærvær, engagement og kærlighed til publikumskontakten. Alt dette kan mærkes på tilskuerrækkerne, og den uhøjtidelige stemning, som præger afviklingen på ’Traum’, er både skøn og befriende. De fire performere har et stærkt fysisk udtryk som skiftevist er smukt og komisk.

 

Hver forestilling er en unik og skræddersyet gave til aftenens publikum, og nemt tilgængelig for alle aldre. Så tag en smut forbi drømmeværkstedet ’Traum’.

 

Hvad drømmer du om?

 

Se en trailer til forestillingen her.

 

 

 

Kunstnerkollektivet Bidt

Københavns Musikteater, Kronprinsensgade 7, 1114 København K

 

Spiller indtil: 13. februar 2016

 

Spilledato: 1. februar 2016

Foto: Malle Madsen. Grafik: Jakob Rønlov

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://kobenhavnsmusikteater.dk/forestillinger/traum/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Det Ny Teater - CHICAGO  1/2017

Anmeldelse: Chicago, Det Ny Teater

Af Jonas Lehmann Rasmussen   Okay, lad det være sagt fra start: Jeg er ...

_9070745-Edit - WEB

Anmeldelse: Green Day’s American Idiot

Af Sofie Riis Endahl   Solen skinner, og den sødlige lugt af hash kradser ...

Presseudsendelse kan frit anvendes ved iopmtale af.
Aalborg teater "Drengen der ville være vægtløs" 
Ena Spottag, Hanne WIndfeld, Henrik Weel, Nanna Skaarup Voss og Jakob Hannibal 
Dato: 16.02.17
Foto:  Lars Horn / Baghuset

Anmeldelse: Drengen der ville være vægtløs, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters Lille Scene spiller for tiden stykket ’Drengen ...

billede3-dendagenraket

Anmeldelse, Den dag en raket…, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters Lille Scene slutter sæsonen af med stykket ...

Foto: Klaus Vedfeldt

Anmeldelse: Puntila, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand   ‘Puntila’ er et virkeligt originalt stykke, der er værd at ...

_r8m6855

Anmeldelse: Medea, Edison

Af Jonas Lehmann Rasmussen, gæsteanmelder   ’Medea’ er angiveligt skrevet 431 f.kr., og vi ...