Anmeldelse: Tribadernes nat, Grønnegårds Teatret

Odd Fellow Palæets Have danner også i år rammen om et af Grønnegårds Teatrets forestillinger. Tag madkurven med og kom lidt før forestillingen og nyd den haven inden forestillingen. Grønnegårds Teatret har også i år formået at opsætte en række flotte forestillinger.

I år opføres ’Tribadernes nat’ i Odd Fellow Palæets Have, mens ’Visen om Sidsel’ (se anmeldelsen af denne andetsteds på bloggen) spiller i Designmuseum Danmarks Have. ’Tribadernes nat’ er bygget over Per Olov Enquists dramatikerdebut fra 1975. Omdrejningspunktet for forlægget – og dermed også forestillingen – er en af Sveriges betydeligste dramatikere: August Strindberg. Vi er vidner til en del af Strindbergs liv, hvor han er presset, og stemningen omkring er trykket.

433-tribadernesnat-bjarnestaehr
Strindbergs første kone, Siri von Essen, opsætter Strindbergs skuespil ’Den stærkeste’ på Dagmarteatret i København. Medvirkende i forestillingen er Siris veninde, Marie David, og den danske skuespiller Viggo Schiwe. Ægteskabet mellem Strindberg og Siri er under opløsning, og Strindberg er en desperat og presset mand, da han er næsten fallit, uden arbejde og næsten frosset ud af Sverige. Strindberg er egentlig på teatret for at følge opsætningen af sit skuespil, men vi bliver i stedet vidner til et bittert opgør mellem de to ægtefæller, og særligt Marie David er en del af dette opgør.

Strindberg er som mand forfulgt og ydmyget af Siri og hendes affærer, hvoraf ikke mindst hendes tætte forhold til Marie indgår. Den nat… Dette forhold går også igen i forestillingens titel – en ”tribade” (fr. tribade, fra gr. tribas, fra tribein gnide) er en lesbisk kvinde. Strindberg er magtsyg og tyrannisk, og han er ikke et særligt behageligt bekendtskab denne aften på Dagmarteatret.

Lars Mikkelsen er en glimrende Strindberg, hvor man virkelig kan mærke bitterheden, ydmygelsen og presset. Ann Eleonora Jørgensen er både smuk, rap og ikke mindst et mesterligt modspil som Siri til Strindberg. Marie Bach Hansen som Marie David og Kenneth M. Christensen som Viggo Schiwe leverer også ganske glimrende skuespil. Disse fires præstationer er sammen med Steffen Aarfings fine scenografi forestillingens force.
Forestillingen er ikke lang – den varer ca. 1½ time. Alligevel er det godt, at den ikke er længere. Denne anmelder er ikke sikker på, at denne opsætning af ’Tribadernes nat’ kunne holde til mere. Forestillingens temaer om kønskamp, klassekamp, jalousi og skinsyge og ydmygelse på den ene side og kærlighed og det at elske på den anden side kommer aldrig helt til deres ret. Det er en både grusom, men samtidig humoristisk forestilling – grusom på grund af alle forestillingens mørke temaer, humoristisk i fremstillingen af Strindberg, der ofte ter sig som et lille barn, og som tror, at han kan få sin vilje ved at trampe i gulvet og opføre sig uterligt. Desværre tager denne humoristiske tilgang til tider over, så forlægget og forestillingens smukke, grusomme og ikke mindst eftertænksomme pointer drukner. Spørgsmålet er også, om hele dette setup vil passe bedre i en dunkel lille teatersal fremfor under åben blå himmel med fuglekvidder.

Det er dog stadig en fornøjelse at komme at opleve Odd Fellow Palæets Have og Grønnegårds Teatrets opsætninger. Så kom afsted – nu kan nå det endnu, og man kan kun håbe, at sensommeren bliver bedre!

Grønnegårds Teatret

Odd Fellow Palæets Have, Bredgade 28, 1260 København K