Anmeldelse: Triplex & Nomade, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier

 

Man må sige at Pantomimeteatrets dansere fra Tivoli Ballet Teater er omstillingsparate. Klokken 19.00 gik de på scenen med en klassisk pantomime, og senere samme aften ryster de ”danseposen”, hvorefter de leverer moderne ballet af Tim Rushton til forestillingen klokken 20.30.

Tim Rushton er kendt og anerkendt for sin moderne koreografi blandt andet gennem sit tidligere job som leder for Dansk Danseteater. Han har skabt de to balletter Triplex og Nomade, der henholdsvis blev fremført første gang på Frederiksborg Slot i 1999 og Kastellet i 2000.

Tim Rushton har koreograferet Triplex til musik af Bach og Nomade til musik af Arvo Pärt, hvilket giver de to stykker to vidt forskellige udtryk, men på samme tid supplerer hinanden rigtig godt. Kostumerne var holdt i grå nuancer til begge stykker; korte shorts til Triplex, der gav plads til de store hurtige bevægelser, og vige bukser, der nærmest lignede lange nederdele til Nomade, som understøttede det mere flydende og abstrakte, der prægede dette stykke.

Triplex er en drillende, nærmest hæmningsløs danseleg mellem en kvinde og to mænd. Det er musikalsk, skarpt og sjovt. Triplex danses af de tre stærke dansere Helena Casado, Vincent Vernal og Luca Varone. De formår at skabe en god dynamik, hurtighed og høje løft, der imponerer.

Nomade derimod er meget mere abstrakt, blødt og organisk i sit udtryk. Stykket skildrer en rejse gennem livet for et ungt par, som bliver tydeligt i dansens udtryk fra det mere monotone frem til det mere komplekse.

Fra "Nomade"
Fra “Nomade”

Det var Fenella Cook og Robert Thomsen, der dansede det unge par, og det gjorde de flot. De blev bakket op af en række korpsdansere, der gav en god effekt til stykket.

Begge stykker var uden decideret handling, men man kunne få meget ud af at tolke på betydningen af stykkernes navne. Ordet ”triplex” kender man blandt andet fra både arkitekturens og naturvidenskabens verden. Begge steder refererer det til noget omhandlende tallet 3, og Tim Rushtons Triplex indeholdt også de tre dansere, der agerede, responderede og reagerede på hinandens dans, ligesom det gælder både i naturvidenskaben og arkitekturen.

Fra "Nomade"
Fra “Nomade”

Ordet ”nomade” betyder at flytte sig fra sted og til sted. Og det blev så fint fremført i balletten. Det unge par, der flytter sig sammen gennem livet – både fysisk og mentalt. Det skabte flere spørgsmål om blandt andet frivillighed og skæbne i kraft af den gode dynamik, der var i stykket.

Triplex & Nomade var en rigtig fin oplevelse, der viser Tim Rushtons dygtige koreografiske evner og et flot niveau hos Tivoli Ballet Teater. De små 30 minutter, som forestillingen varer, fløj afsted, og man fik som publikum lov til at opleve hæmningsløs leg lige til dyb inderlig kærlighed i danseform.

 

Tivoli Ballet Teater

Pantomimeteatret, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 27. juli-24. august 2018 

Set den 2. august 2018

Foto: Annett Ahrends

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/teater/2018/triplex++nomade+2018

Forestillingen er gratis, når entréen til Tivoli er betalt

Medvirkende: Helena Casado, Luca Varone, Vincent Vernal, Fenella Cool, Robert Thomsen m.fl.

Koreografi og iscenesættelse: Tim Rushton

Indstudering af Nomade: Niels Balle assisteret af Tori Cooper

Musik: Johann Sebastian Bach og Arvo Pärt

Kostumer til Triplex: Charlotte Østergaard

Kostumer til Nomade: Tim Rushton

Varighed: Ca. 30 minutter

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Frøken Jensens Kogebog, Riddersalen

Af Sofie Lystrøm   Kan du også føle dig helt rundtosset af storbyens hurlumhej og ...

Anmeldelse: Romeo & Julie 8.0, Betty Nansen Teatret

Af Maria Lisberg, gæsteanmelder ”Hvad får man ud af at blande mere end hundrede ...

Anmeldelse: Griskhed, Republique

Af Sidsel Stoustrup   ’Griskhed’ er første del af Republiques serie om de 7 ...

Anmeldelse: Billy Elliot, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen    Se forestillingen, hvis du holder af musicals og gerne ...