Anmeldelse: Under My Skin, Bellevue Teatret

Af Emilie Lykke Hartz

 

Er du til Frank Sinatras sprøde velkendte stemme? Så er denne forestilling nok lige noget for dig. Flemming Enevold gør det godt rent sangmæssigt, når det kommer til at efterligne den berømte Frank Sinatra, og der skal ikke herske nogen tvivl om, at Enevold synger fantastisk.

Man kan nok ikke benægte, at forestillingen er skabt til et ældre publikum; det er i alt fald den dominerende part af tilskuerne i salen. Da jeg selv er en ældre sjæl fanget i en ung krop og ret vild med de kendte toner af Frank Sinatra, passer jeg nu også ret godt ind i denne forsamling.

Scenografien af Peter Schultz er genial. Opbygget i datidens brune træbelagte farver ser vi et overdådigt musikstudie, som senere i anden akt forvandler sig til en scene. Det er overskueligt og let at forstå for publikum, hvilket rum vi befinder os i.

UMS-presse4 [1600x1200]

Alt tegner godt, og forestillingen viser os vej igennem Sinatras kamp om overlevelsen i den musikalske verden, en interessant fortælling.

Det ærgrer mig dog meget, når skuespillerne ofte glemmer at artikulere, så mange replikker går desværre tabt, ydermere bliver sætningerne alt for ofte skudt af overspillet, og her mangler glidende overgange. Her menes, at det er uforstående, hvor vreden og sorgen kommer fra i skuespillernes spil.

UMS-presse6 [1600x1200]

Flemming Enevold har også stået for manuskriptet, som desværre viser, at han ikke er en nær så god dramatiker som sanger og skuespiller. Fortællingen er ikke stringent og helt faktuel korrekt, så rammen for fortællingen mister desværre meget.

Kender man til Frank Sinatra, ved man, at han var et yderst ubehageligt menneske, hvilket Flemming Enevold tydeligt får frem i sit spil, men dog er Sinatras charme til gengæld ikke-eksisterende. Replikker som ”at synge trusserne af pigerne” bliver leveret uden selvtillid, og der snubles over ordene, så det bliver derfor ikke overbevisende.

Det er et faktum, at Sinatra både røg og drak, så hatten passede, men forestillingen har ikke helt haft deres fakta i orden. Er man Sinatra-fan, ved man, at Sinatra hverken røg eller drak minimum en måned, inden han skulle på scenen. Manden var yderst forfængelig med sin stemme og holdt sig på måtten i den korte periode. Det bliver desværre ikke husket i forestillingen, hvor Enevold tømmer det ene glas efter det andet og ryger som en skorsten.

Men værst er det, når hovedrollen har udfordringer ved den engelske udtale. ”People” bliver udtalt ”peebel”, og det fjerner desværre fokus fra Enevolds ellers fantastiske sangstemme.

UMS-presse7 [1600x1200]

Endvidere finder jeg det mærkværdigt, at man har valgt at udtale Frank engelsk, hvorimod Ava Gardner udtales dansk? Her mener jeg, at man må gøre sig en beslutning, hvorom man vil benytte engelsk udtale eller dansk.

Når det er sagt, vil jeg dog sige, at forestillingen stadig er en oplevelse værdig. Musikken er fremragende, og det glæder mig, at man har valgt at benytte live band, sangene er gode og den smule historie, som man får med, er yderst interessant, hvis man skulle være Sinatra-fan.

 

 

 

Bellevue Teatret, Strandvejen 451 Klampenborg

Spilleperiode: 20. januar–12. februar 2017

Set den 22. januar 2017

Foto: Isak Hoffmeyer

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.bellevueteatret.dk/forestilling/under-my-skin/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Pjerrot i Dyrehaven, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier   Pantomimeteatret i Tivoli stammer tilbage fra 1800-tallet, og det er ...

Anmeldelse: Requiem, Betty Nansen Teatret

Af Sofie Riis Endahl   Lad mig sige med det samme: når Betty Nansen ...

Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Julemagien har fundet vej til Det Kongelige Teaters Gamle Scene! ...

Anmeldelse: Ankomsten, Teatret ved Sorte Hest (gæstespil fra Teater Rio Rose)

Af Christian Skovgaard Hansen Forestillingen ”Ankomsten” er for dig, der vil have en anderledes ...

Anmeldelse: Enhver, Teater Play (Teater Bajads)

Af Amalie Sloth de Fine Licht Er du til kabaret eller lignende forestillinger, byder ...