Anmeldelse: Urfuglene, Teatergruppen Urfuglene

Af Carina Blangsbøll, gæsteanmelder
Se den, så du via en meget enkel scenografi kan opleve en forestilling, der giver noget at tænke over i forhold til livets små og store øjeblikke.
”Urfulgene” spiller i øjeblikket på TeaterHusets scene Bastarden og er stablet på benene af instruktør og manuskriptforfatter Pernille Kaufmann og forestillings- og produktionsleder Katrine Balle Hvidberg.

Da forestillingen begynder, står det mig lidt uklart, hvem på scenen det er, der prøver at huske noget, eller om der i det hele taget, er noget, der er blevet glemt. Man starter lidt med spørgsmålet: Hvorfor? – og problemet er, at spørgsmålet ikke helt besvares. Måske er det illusionen – eller måske det bare hele tiden var en illusion, som de selv siger.
På scenen ses Katrine Marsi, Viola Ellehammer Dasseville og Matt de la Prada. Mens forestillingen efterhånden spiller, tænker jeg, at det hvide og sorte tøj båret af henholdsvis Viola og Katrine, symboliserer det lyse og det mørke, og at det illustrerer de to sider af samme sind, hvor den mandelige hovedrolle, Matt, står i midten med hans først sorte og til slut hvide tøj. Samtidig viser de to sider, hvordan hukommelsen kan sløres, så minderne og tankerne ændres og formes efter vores individuelle sind, så minderne pludselig fremstår forskelligt.
De tre skuespiller er på scenen med en fin mimik, og de formår at fastholde en under de nogen gange lidt for lange pauser i teksten. Men samtidig giver pauserne mulighed for, at tænke over hvad det egentlig var, der blev sagt – Det jeg frygter mest er ligegyldighed. Eller som det i sangen bliver gentaget – Lille øjeblik tøv en kende… Det er netop vigtigt at holde fast i øjeblikket, da de ellers forsvinder, og skellet mellem øjeblikkets virkelighed og øjeblikkets fantasi udviskes. Var det nu egentlig sådan, det var?
Musikken spiller taktfuldt, og der bliver danset vals så fint og koncentreret, at man næsten kan tælle med på trinene, mens urfuglene danser via lyset i baggrunden.
Forestillingen er kort og varer under en time, men får alligevel berørt det vigtigste og sat tankerne i gang både under og efter forestillingen, som til sidst lader mig tilbage med en vigtig tanke: Sæt større pris på livets øjeblikke! Disse øjeblikke, som du måske selv engang gerne vil kunne genkalde dig, og disse øjeblikke, som du mindes, før det er for sent.
Men samtidig mangler forestillingen lidt kant og charme. Som tilskuer fornemmer man forestillingens temaer, men forestillingen fremstår ikke helt helstøbt.  Forestillingen og gruppen bag har bestemt potentiale, men denne opsætningen udnytter den desværre ikke fuldt ud.
Teatergruppen Urfuglene
Spiller på TeaterHUSETs scene Bastarden, Rådhusstræde 13, 1466 København
Spiller indtil 15. marts 2015