Af Cecilie Work Buhelt

 

Myren er et af jordens mindste væsner, og den har eksisteret længere end menneskene. Som art betragtes de som værende usædvanlig succesfulde og avancerede. De lever i ”små” samfund, hvor de dagen lang arbejder for fællesskabet og gerne ofrer sig for samme. Det var kort fakta om myre, men hvordan lugter, lyder og bevæger de sig egentlig?

I Vandringsforelæsning om myrer leger vi myrer i Østre Anlæg med scenekunstnerne Christine Fentz og Betina Birkjær, myreforsker Hans Joachim Offenberg, hjerneforsker og antropolog Andreas Roepstorff samt lydkunstner og kemiker Maiken Vibe Bauer. De bidrager alle med hver deres speciale – fortællekunst, myreviden, lyddesign, duftdesign og historisk kontekst.

Foto: Lotus Lykke Skov
Foto: Lotus Lykke Skov

Som titlen antyder, er vi til forelæsning. Men vi er også publikum, medvirkende og medskaber af oplevelsen. Mens vi alle indledningsvist iklæder os hvide dragter, transformeres vi stille til ét samlet folk, hvor diversitet ikke adskiller os. Vi er alle ens. Vi vandrer sammen gennem Østre Anlæg og skiller os tydeligt ud fra resten af samfundet, mens vi går på rad og række i vores hvide dragter. Men vi er en gruppe, vi hører sammen – vi har for en stund et andet samfund.

Forestillingen kræver utroligt meget af publikum. Den kræver åbenhed, hengivelse og ikke mindst indlevelse. Undervejs vandrer vi med lukkede øjne, da mange myrer er blinde, og vi passer på ”vores” æg. I to hold kæmper vi mod hinanden på bedste myremanér, og disse hold duftede vi os frem til – hvem havde samme duft på hånden, som jeg selv? Senere bliver en myre givet til os hver, og vi bliver bedt om at kopiere dens bevægelser og gengive dens retningsmønstre. Ja – tosset må vi have set ud, da myrer skifter retning ofte og bevæger sig usædvanligt hurtigt.

Foto: Kim Aaen
Foto: Kim Aaen

Jeg er vild med idéen om at bringe samtlige sanser i brug. Jeg mener helt oprigtigt, at teater – som genre – har kæmpe potentiale ved netop dette. Flot udført ser vi f.eks. ”Festen” som madteater på Republique, hvor smagssansen og duftsansen blev inddraget som led i fortællingen. Jeg har også tanken om det grønne og det aktive kært, hvor naturen udgør scenografien og vores bevægelse og adfærd danner det sceniske arrangement.

Jeg giver forestillingen den første bloddråbe for netop idéen og tanken bag. Jeg håber, at forestillinger som denne afføder inspiration til flere sanse-forestillinger. Jeg giver den anden bloddråbe til et fantastisk hold, som var engageret og velforberedt hele vejen igennem. Det var tydeligt at mærke, at de havde lagt et kæmpe arbejde i og var ærekære omkring projektet. Der er ikke en finger at sætte på teamet.

Desværre halter idéen en kende i praksis. Som nævnt kræver forestillingen utrolig meget af publikum, og det er en svær sag at få alle til at hengive sig og lege med. Igennem forestillingen opfordres vi til meget nærkontakt med fremmede mennesker, og det virkede overvældende for nogle, hvilket påvirkede resten. Hele oplevelsen forekom også langsom og måske endda langtrukken. Oplæggene undervejs var udført stille og nærmest meditativt. Størstedelen af vores bevægelsesmønstre var rolige og langsomme, hvilken bevirkede, at de godt 90 minutter virkede længere, end de var.

Foto: Martin Dam Kristensen
Foto: Martin Dam Kristensen

Til gengæld gik vi alle derfra med ny viden om myren og stærke billeder af, hvordan en myrehær kæmper mod en anden og en større forståelse af, hvorfor myredronningen er så vigtig – hun er eneste fødedygtige hun. Forelæsningsdelen er altså vellykket og gennemført, og det giver dermed den tredje og sidste bloddråbe.

Slutteligt vil jeg dog anbefale, at I tager ud og oplever stykker som dette. Det er en oplevelse, som man sent glemmer, dengang man legede myre i Østre Anlæg, og det er altid godt at prøve anderledes kunstformer.

 

Secret Hotel

Østre Anlæg, København K

Spilleperiode: 9. juni 2018 i Østre Anlæg under CPH STAGE

Set den 9. juni 2018

Foto: Lotus Lykke Skov, Kim Aaen og Martin Dam Kristensen

Medvirkende: Hans Joachim Offenberg, Andreas Roepstorff, Betina Birkjær, Christine Fentz og Maiken Vibe Bauer

Iscenesætter: Christine Fenzt

Lyddesign: Maiken Vibe Bauer

Scenograf: Betina Birkjær

Konsulent: Mette Aakjær

Musiker: Maiken Vibe Bauer

Komponist: Maiken Vibe Bauer

Varighed: 1 time og 40 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Cyrano-web-16

Anmeldelse: Cyrano, Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen   ”Er det en kæmpe kartoffel, eller er det en ...

2

Anmeldelse: Faderen og Sønnen – sandhedens øjeblik, Teater DanneBro

Af Jacobe Orry ”Faderen og Sønnen – sandhedens øjeblik” henvender sig til det opmærksomme ...

presse_my-fair-lady_aarhusteater_foto-isak-hoffmeyer_4

Anmeldelse: My Fair Lady, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen  Forestillingen er for dig, der holder af en klassisk og ...

13-ShakespeareUnplugged

Anmeldelse: Shakespeare Unplugged, That Theatre Company

Af Mia Søndergaard   ’Shakespeare Unplugged’ er en humoristisk og skøn form for totalteater ...

Alcina-IMG_01 [1600x1200]

Anmeldelse: Alcina, Det Kongelige Teater (Operaakademiet)

Af Jonathan Stahlschmidt   Takkelloftet er en hyggelig lille scene, hvor man for tiden ...

Atlantis-NørrebroMusicalteater-SimonZarlang-23905560_1950425695224950_2689714872570309072_n

Anmeldelse: Atlantis, Teaterøen (Nørrebro Musicalteater)

Af Sofie Riis Endahl   Langt ude på Refshaleøen i et mennesketomt industriområde ligger ...