Anmeldelse: Venus in Fur, Down the Rabbit Hole

Af Amalie Sloth de Fine Licht

Down the Rabbit Hole er et nyt engelsk kompagni som har bosat sig i København, men som laver forestillinger på primært engelsk. Denne gang er det den klassiske ’Venus in Fur’, som bliver opsat på øverste etage i Huset-KBH.

Jeg får at vide af en af arrangørerne, at det er Alex og Vanessa, der spiller i aften. Kompagniet har nemlig valgt, at forestillingen spilles af en ny sammensætning af de fire skuespillere hver aften. Man kan således komme igen og se forestillingen, hvor én eller to af skuespillerne er skiftet ud.

Scenografien er enkel; en chaiselong og et skrivebord som de mest fremtrædende komponenter, og et lille kaffebord, rekvisitkasser og en polestang.

En mand, Thomas, kommer ind, imens han snakker med sin forlovede over telefonen. Polestangen er et levn fra, da bygningen blev brugt til andre ting; nu bliver den brugt til auditions, hvor dramatikeren Thomas prøver at finde sin Wanda. Wanda er karakteren i hans stykke ’Venus in Fur’. Selvom auditiontiden er overstået, tumler en mystisk kvinde ind med selv samme navn som Thomas’ kvindelige hovedrolle. Fiktion og virkelighed smelter sammen, og de indleder en psykologisk magtkamp om underkastelse og dominans.

Venus-in-Fur-poster

Jeg skulle koncentrere mig i begyndelsen for at forstå hvad der blev sagt, for der blev snakket rigtig hurtigt engelsk. I ’Venus in Fur’ er det også ordene, der er i centrum, for der er ikke så meget egentlig handling i stykket. Publikum var også placeret rundt langs væggen, og skuespillerne stod derfor til tider med ryggen til. Det handlede altså om at slå ørene ud og få det hele med, hvilket jeg nu også fik, da skuespillerne satte tempoet en smule ned længere inde i stykket.

Down the Rabbit Hole er ikke sprunget ud i en nyfortolkning eller retænkning af ’Venus in Fur’. Der er her tale om en helt klassisk opsætning, hvor selv kostumerne og rekvisitterne ikke virkede specielt udvalgte, men bare skulle tjene et praktisk formål. En helt klassisk og minimalistisk opsætning.

Jeg ville godt have set et lidt mere vovet og kreativt bud på en iscenesættelse af ’Venus in Fur’. Undervejs var der dog små lydbilleder, der skulle skabe stemning og varsle ”uvejrets” komme, men timingen var ikke helt præcis og punkterede desværre mere flowet, end det gav intensitet til forestillingen. For mig løftede forestillingens sig aldrig til mere end et kammerspil, og Thomas’ desperationsskrig til slut i stykket faldt derfor lettere til jorden.

Tydelig var det dog, at skuespillerne var dedikerede og engagerede, og deres gode energi lyste stærkt igennem hele forestillingen. Idéen med at skifte kombinationen af skuespillere fra aften til aften er også super spændende. Har man lyst til at se forestillingen kan man således forvente en anden oplevelse end jeg fik – med to nye skuespillere i hovedrollerne.

Kompagniet Down the Rabbit Hole

Huset KBH, Stage, Rådhusstræde 13, 1466 KBH

Spilleperiode: 8.-24. februar 2017