Anmeldelse: Vintersolhverv, Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teaters opsætning af ’Vintersolhverv’ er på samme tid et fantastisk, grumt og opsigtsvækkende billede af samfundet og de livsstils-”udfordringer”, som vi står overfor. Vi er vidne til den anspændte aften, som udvikler sig hastigt, i familiens skød – vi ser de komplikationer, som kommer til udtryk i en morderne familie. Smut derfor en tur ind på Skuespilhusets Lille Scene og oplev en humoristisk, skarp og ikke mindst velspillet ny (2015) forestilling af den tyske dramatiker Roland Schimmelpfennig.

_MS_5909

Emmet Feigenbergs iscenesættelse og Maja Ravns scenografi og kostumer passer perfekt til forestillingen. Den er enkel og stram, og den tager ikke fokus fra handlingen. Lejlighedens 6 store vinduer med en enkelt sprosse midt på er sindrigt bygget i grønne lysstofrør, så de samtidig kan fungere som uret og klokken, som skrider frem. Hele forestillingen foregår i samme scenerum, men den sublime iscenesættelse og skuespillernes fantastiske samspil gør, at man aldrig er i tvivl om, hvor man er.

Godt tænkt er det endvidere at krydre fortællingen med fortællerstemmen fra oven; Søren Sætter-Lassens supplerende og kommenterende fortællerstemme, som på en gang er saglig og neutral, men også varm og tiltalende. Fortælleren giver os rammen og motiverne – alt imens vi ser de enkeltheder, som fortælleren – og Schimmelpfennig – ønsker, at vi skal lægge mærke til. Sammen med Natascha Thiara Rydvald/Forwildhorses’ filmsekvenser danner det en spændende og anderledes ramme for handlingen. Søren Sætter-Larsens stemme samler historien. Fantastisk!

_MS_6449

Handlingen foregår i Bettina og Alberts store herskabslejlighed, hvor der er den rette balance mellem IKEA, arvestykker og designermøbler. Bettina og Albert er et intellektuelt, venstreorienteret og godt stillet par omkring de 40 år, og de har en datter (som vi aldrig ser, men som alligevel er til stede igennem hele forestillingen). Det er lillejuleaften, og Bettinas mor Corinna er kommet på besøg. Pludselig ringer det på døren, og morens nyligt mødte anstændige, ridderlige og galante bekendtskab Rudolph kommer på besøg. Endelig stifter vi også bekendtskab med Bettina og Alberts ven, maleren Konrad.

Alle 5 skuespillere gør det bragende godt, og det er svært at fremhæve enkelte af dem. Mads Ville som desperate, lettere resignerede og underkuede Albert og heroverfor Helle Fagralid som den stærke og vrede, men samtidig lettere kølige og usikre Bettina. Mens forestillingen spiller i Skuespilhuset er Troels Thorsen (på den efterfølgende turné spiller Morten Burian rollen) den lettere talentløse maler Konrad, som dog har malet maleriet i Bettina og Alberts stue. Flemming Enevold er den på engang glatte, men samtidig charmerende og varme Rudolph, som til Bettina og Alberts store ærgrelse både formår at tryllebinde Corinna og deres datter. Bedst er dog Kirsten Olesen i rollen som Corinna. Der er bid og skarphed i Kirsten Olesens Corinna, som det ene øjeblik beklager sig og søger medlidende fra den datter, som aldrig har tid til hende, mens hun det andet øjeblik er fornøjet og forsøger at passe din nyligt mødte kavaler.

_MG_0981a

Forestillingen retter sig bestemt også til det yngre publikum, som formentlig dels kan se sine forældre i karakterne, og som dels kan se, hvad de har i vente om få år, når ægteskab, børn og arbejde trænger sig på. Vi er vidne til generationskløften mellem mor og datter, og forestillingen sætter fokus på hele vores indstilling til og for livet. Vi ser konflikterne, oplever livets pinlige tavshed og de varme og glade øjeblikke.

Forestillingen er på en gang tankevækkende og underholdende. Den skildrer mennesketyper og en række handlinger, som vi selv kan identificere os med. Vi oplever samfundet og familielivet, som det er. Der er sjældent nogen nemme løsninger på livets problemer. Er det virkelig sådan, som du tror?

Det yngre teaterpublikum vil bestemt også kunne få en stor og samtidig eftertænksom teateroplevelse ud af at se ’Vintersolhverv’.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille Scene

Spiller indtil 27. februar 2016