Anmeldelse: We Will Rock You, Royal Arena

Af Julie Vad B. Madsen og Christian Skovgaard Hansen

”I stedet for 10.000.000 venner og følgere på de sociale medier, så hav en rigtig ven”. Tag med til 2350 til en iPlanet, hvor Globalsoft Corp. har overtaget kontrollen, og livet leves online, hvor du uploader din sjæl. Ingen musik komponeres og spilles live og ingen må have en selvstændig tanke. Tag med når The Bohemians gennem rocken vil redde verden og rocke dig ud af stolen.

Universet, hvor handlingen udspiller sig kræver lidt tid at vende sig til, da den kan virke meget forvirrende, hvis ikke du har sat dig ind i den først. Kort fortalt er handlingen, at en drømmer kaldet Galileo Figaro bliver ledet til The Bohemians, som han slutter sig til i kampen om at finde den forsvundne rockmusik, den manglende kreativitet og udvekslingen af frie tanker og musik. Han undervises undervejs af den gamle hippie Buddy, alt imens iPlanets politistyrke GaGaCops forsøger at finde og nulstille dem alle til hjernedøde zombier på ordre fra Killer Queen.

TLentertainment - WWRY 4/2017

I sig selv er det en lettere vanvittig handling, hvor der ofte er mere form og effekter end decideret handling. Det er derfor ikke af denne grund, at du skal se ’We Will Rock You’! Du skal i stedet lade dig blæse tilbage af den fantastiske musik og Queens ligeså fantastiske sange.

Forestillingen leverer musik i topklasse. Det otte mand store band ved hvad de laver, når de blæser rock ud gennem højtalerne. Helt fortjent får de vist deres evner, og der sættes ofte lys på dem, så man kan nyde deres evner. Bandet komplimenteres af et stjernebesat cast med powerfulde lunger, som alle kan synge, og yder de ikoniske sange retfærdighed.

TLentertainment - WWRY 4/2017

Christoffer Brodersen, som spiller Galileo Figaro giver ham en dejlig optimisme, som man kun kan holde af, men han mangler en smule råhed og vildhed. Kristine Ydes skeptiske Scaramouch er heroverfor en skøn og mere vild modsætning til. Disse to får sammen med resten af castet udfoldet deres musikalske talenter. Værd at fremhæve er også Szhirley som den onde Killer Queen, som ikke lader nogen få et ben til jorden. Man sidder derfor og rocker på sæderne og synger med. Man kan ikke andet end blive i godt humør af musikken.

TLentertainment - WWRY 4/2017

Første del af første akt var meget lang uden den store spænding, men så snart Joey Moe og Nellie Ettison i rollerne som to bohemians Brit og Oz kommer på scenen starter festen. De har den rette rockede sjæl, og de viser, at de ikke bare har gode stemmer, men også er glimrende skuespillere. Herfra formår de sammen med resten af castet at holde festen i gang.

TLentertainment - WWRY 4/2017

Originalteksten er fint, humoristisk og nutidigt oversat af Lars Hjortshøj. Men visse steder kunne vi dog godt have tænkt os en mindre opstramning. Teksterne skal være – og er – vrøvlede, og oversættelsen rammer en fin balance her. Forestillingen er lang – næsten 3 timer inkl. pause – og tale-delene mellem de fantastiske sange bliver til tider lidt vel lange.

Dog er der en ret brat afslutning, hvor en masse ikoniske sange presses sammen uden handling imellem, og hvor det egentlig ikke bliver afsløret om verden er reddet.

TLentertainment - WWRY 4/2017

Scenografien var meget simpel. Scenen i Royal Arena er meget stor, og ofte var det eneste en skærm med billeder, som ikke altid var helt tilpasset som en del af historien. Personligt savnede vi, at man ikke havde gjort noget i scene-ild, især under de afsluttende numre. En rock-musical lægger lidt op til, at man kunne have tænkt vildere.

Forestillingen er fuld af referencer, både de engelske fra den originale musical, men også mange nutidige danske referencer, som man kun kan le af. Der er utrolig mange sangreferencer, som er flot inkorporeret. Den danske adaption af denne musical er efter vores mening lykkedes rigtig flot. Derfor, hvis du har lyst til at rocke og høre imponerende musik, så køb din billet nu.

Live Nation Denmark og Langkjær Entertainment

Spilleperiode: København: Royal Arena: 19. april-7. maj 2017. Herefter Herning: Jyske Bank Boxen: 18. maj-21. maj 2017

Set den 19. april 2017