Anmeldelse: West Side Story, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Aalborg Teater)

Af Lise Barslev

 

Kærlighed, længsel, sorg, intensitet, respekt og passion er store følelser som er meget centrale i West Side Story, og det kan være svært, at holde dem nede. Som i ”Romeo og Julie”, spiller forbudt kærlighed, en stor rolle i historien om Tony og Marias, episke kærlighed. Men skal man vælge kærlighed, frem for alt eller skal man, være loyal og tro mod ens identitet? Det er et af de store spørgsmål, som West Side Story beskæftiger sig med.

at_wss_rip_yellow1 [1600x1200]

Aarhus Teater og Aalborg Teater er her gået sammen om forestillingen. West Side Story fremføres normalt på engelsk men oversættelsen til den danske version har de klaret rigtig flot både dialogerne og sangteksterne. De har formået at oversætte det til det danske sprog uden, at stykket mister sit budskab.

Allerede fra forestillingens første sekund, kan jeg mærke, at dette kommer til at blive godt. Det første man ser på scenen, er et kæmpe stillads, hvor alle de medvirkende sidder på kryds og tværs. De smukke toner af Leonard Bernstein, danner ramme om denne musical og fra start af kan jeg mærke, hvor avanceret og hvor højt et niveau denne musical er på. De medvirkendes timing i forhold til musikken får det til at gå op i en større enhed, og de udviser stort talent, da de udfører den svære koreografi så let som en leg.

Foto: Emilia Therese

Med et bliver stilheden brudt, et kaos udspiller sig på scenen og alle løber i mellem hinanden, hopper op og ned af stilladset, og det er vildt uorganiseret og kaotisk, men samtidig virker det, som om alle ved præcist, hvor de skal hen. Alle de medvirkende er synkrone og spiller sammen som en enhed hvor koreografi og musik smelter sammen. Jeg sad flere gange og tænkte: ”Uha jeg håber ikke at de falder ned.” For de hoppede, sprang og lavede parkour på dette stillads.

Noget som jeg virkelig lagde mærke til, var scenografien som Karin Gille havde kreeret. Hold nu op hvor var jeg imponeret. Når en musical har sådan en stor musikalsk og koreografisk del af sig, så skulle man tro, at rammerne omkring den skulle passe til det. Jeg føler, at Karin Gille har taget alt det ”ekstra” ud af scenografien og har efterladt det rå og brutale, og det passer virkelig godt ind i historien, som jo er brutal og hård.

 

Det var virkelig en holdindsats, fra musikerne, skuespillerne samt det kreative team og ud til publikum. De præsterede alle på sådan et højt niveau, at jeg var forbløffet over deres præcision og passion. De arbejdede sammen som et team, en familie og selvom de skulle spille fjender, kunne jeg mærke, hvor meget de stolede på hinanden og ved nogle af de ting som de skal udføre, er tillid meget vigtig, for de skal være sikker på de er der, når du falder.

Foto: Emilia Therese Mathias Flint som Tony og Isabel Schwartzbach som Maria havde en dejlig kemi mellem dem. Mange af medlemmerne af ”The Jets” og ”The Sharks” gjorde det også virkelig godt. Jeg lagde særligt mærke til rollerne Anita, Anybodys, Chino, A-rab og Action. Særligt sidstnævnte Action spillet af Ashok Peter Pramanik synes jeg, skilte sig ud og under ”Gee, Officer Krupke” viste han virkelig hans talent både på den seriøse side men også på den humoristiske side.

Foto: Emilia Therese

Alt i alt kan jeg kun anbefale West Side Story på Aarhus Teater, for de tager den klassiske historie, som vi kender og elsker og gør den helt fantastisk. De er tro mod den traditionelle historie, men samtidig synes jeg, at de fornyer forestillingen idet, at de sætter fokus på historien og musikken og ikke på ”fyld”; de fokuserer på enkeltheden i form af et stillads, en seng og nogle balloner.

Trods 61 år på bagen formår West Side Story stadig at være relevant i 2018, hvor temaerne som forbudt kærlighed, loyalitet og bandekrig stadigvæk er aktuelle. West Side Story er en tidløs klassiker.

Afsted til Aarhus teater – eller Aalborg teater senere på året!

 

Aarhus Teater og Aalborg Teater

Aarhus Teater, Store scene, Teatergaden, 8000 Århus C

Spilleperiode: 23. marts-16. maj 2018

Spiller i perioden 30. august-13. oktober 2018 på Aalborg Teater

Set den 23. marts 2018

Foto: Emilie Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1718/west-side-story/

Medvirkende: Isabel Schwartzbach, Mathias Flint, Jacob Madsen Kvols, Lise Koefoed, Simon Mathew, Mathias Sprogøe Fletting, Ashok Peter Pramanik, Christian Collenburg, Mikkel Becker Hilgart, Sofie Torp, Kasper Dalsgaard, David Elnebo, Kristine Marie Brendstrup, Marie Marschner, Anders Baggesen, Michael Brostrup, Kirstine Emilie Moses-Jacobsen, Stine Andersen, Nicco Olaybal, Miran Ugljen, Oliver Melander og Martin Gæbe

Musik: Leonard Bernstein

Tekst: Stephen Sondheim

Oversættelse: Kasper Hoff og Mathias Flint

Iscenesætter: Rune David Grue

Scenografi og kostumedesign: Karin Gille

Koreografi: Rene Vinter

Kapelmester og musikalsk ledelse: Henrik Svenning

Lysdesign: Jonas Bøgh

Lyddesign: Lars Gaarde

Varighed: 2 timer og 30 min inkl. pause

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Life Is Good, Dansk Rakkerpak

Af Ea Melissa Christiansen   Et venskab kan opstå på et splitsekund. Ligeså kan ...

Anmeldelse, Den dag en raket…, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters Lille Scene slutter sæsonen af med stykket ...

Anmeldelse: Scener fra et ægteskab, KGL AKUT

Af Christian Skovgaard Hansen   Det Kongelige Teaters ’Scener fra et ægteskab’ er en ...