Anmeldelse: Whiteout, RumFang og Husets Teater

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Whiteout er et vejrfænomen, hvor der er så kraftigt snefald, at himmel og jord står i ét. Under en whiteout mister man orienteringen, og fornemmelsen for tid og rum forsvinder.

Vi søger ly for stormen i et lille grønlandsk langhus. Her er varmt og dufter af suppe. Her sidder vi, en lille gruppe turister, og lytter til stormen udenfor og stemmen i vores høretelefoner. Vi er i år 2025, men her i hytten hænger billeder fra fortiden, og suppen står på et gammelt gasblus. Tidsfornemmelsen forsvinder, og vi synker ind i, hvad der bedst kan beskrives som en lydrejse.

1261-1600x1200

I samarbejde med Husets Teater har Rum<O>Fang skabt en radiofonisk teaterforestilling baseret på optagelser og fortællinger fra den grønlandske østkyst. Der er altså ingen skuespillere på scenen. Publikum må selv give stemmerne kroppe og ansigter, visualisere dem gå rundt i hytten eller siddende på sælskindet på gulvet. Selvom der ingen mennesker er i rummet, udover os, fortæller lydene, men også lyset, hvor vores tanker kan vandre hen og skabe billeder. Vi glemmer verden udenfor, imens vi synker ind i lydene og fortællingerne.

I en verden med så mange visuelle indtryk, er det en dejlig oplevelse for en gang skyld at lade ørene være hovedkanal for vores sansning. ’Whiteout’ giver plads til eftertanke og ro. Forestillingen er ikke underholdning, som vi plejer at møde den, hvor vi helst ikke må komme til at dagdrømme andre steder hen, nej her er der plads til at forsvinde væk i egne tanker og følelser.

Med lange passager uden f.eks. en fortællerstemme, er det en forestilling, der for den aktionssøgende hurtigt kan virke kedsommelig, men hvis man kan acceptere det, er forestillingen et vakuum til fordybelse.

1262-1600x1200

’Whiteout’ er således en fin lille sanseoplevelse som sætter publikum på arbejde med at skabe egne billeder og mening af de lyde og stemmer, som de får præsenteret. Det kunne have været interessant at se, hvad en mere sammenhængende historie og et budskab kunne have givet til oplevelsen, men jeg følte mig faktisk underholdt hele vejen og kedede mig ikke på noget tidspunkt.

Så hvis livet er overvældende og stresset, kan det være en god oplevelse at sidde fast i en grønlandsk hytte i et par dage. Gå ind og få varmen og giv dig hen til det grønlandske lydlandskab som i disse dage er at finde i WAREHOUSE9.

 

 

 

Samarbejde mellem Rum <O> Fang og Husets Teater

Warehouse9, Halmtorvet, Kbh. V

Spilleperiode: 16. november–2. december 2016

Set den: 16. november 2016

Foto: Karoline Lieberkind

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.husetsteater.dk/forestillinger/whiteout/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Jeppe på Bjerget, Grønnegårds Teatret

Af Jonas Gudmand   Min krop sitrer stilfærdigt af spænding, fordi jeg endelig skal ...

Anmeldelse: Lonely House, Hofteatret (Kulturkontoret)

Af Jonathan Stahlschmidt   Anvist til balkonen i Hofteatrets velour-betrukne mørke, sidder jeg – ...

Anmeldelse: Vores Sensommer, Østre Gasværk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Østre Gasværk Teaters opsætning af ’Vores Sensommer’ er hjertevarm ...

Anmeldelse: Enhver, Teater Play (Teater Bajads)

Af Amalie Sloth de Fine Licht Er du til kabaret eller lignende forestillinger, byder ...

Anmeldelse: Sort Vand, Betty Nansen Teatret, Edison

Af Rose Himmelstrup Hansen og Jonas Gudmand   Tag ind og se ‘Sort Vand’, ...