Re-anmeldelse: Erasmus Montanus, Aarhus Teater

Af Trine Kinch

NB!

Denne anmeldelse er en anmeldelse af Århus-repremieren (re-anmeldelse).

Vores anmeldelse af premieren på Aarhus Teater i februar 2017 kan læses her og af Københavner-premieren i januar 2019 kan læses her.

Christian Lollikes 3 x Reumertvindende version af Ludvig Holbergs Erasmus Montanus er tilbage på Aarhus teater.

Forestillingen vandt i 2017 en Reumert for hhv. Årets teaterforestilling, Årets scenedesign og Årets mandelige hovedrolle. Og en genopsætning synes altså at være på sin rette plads. Forestillingen spiller med samme bemanding som i 2017, dog med Bjarne Henriksen i Ole Thestrups rolle som svigerfaderen Jeronimus.

Ligesom i Holbergs oprindelige tekst handler stykket om den unge student Rasmus Bjerg (Andreas Jebro), som vender hjem til sin fødeby på bjerget i provinsen, efter at have studeret på universitetet i København. Hans studier har gjort ham højpandet, bedrevidende og arrogant. Nu fører han sig frem under det latiniserede navn Erasmus Montanus og vægter lærdom over medmenneskelighed. Især hans påstand om at jorden er rund, og at Danmark er et land, som ikke bygger på kristne værdier, er til stor provokation hos landsbyens indbyggere.

Stykkets hovedkonflikt opstår i skellet mellem akademikeren og det arbejdende folks forskellige værdier og verdensanskuelser. Og det stiller spørgsmålstegn ved, om virkeligheden er en sproglig konstruktion. Konflikten bliver formaliseret både fysisk og visuelt gennem provinsens fladhed og Erasmus Montanus’ rumlighed. Bjergets scenografi og rekvisitter er todimensionelle og skåret i pap. Skuespillerne bevæger sig i baner, som marionetdukker og kommunikerer gennem karikeret gestik. Alt i kulissen, også skuespillernes sminke og kostumedele fremstår desuden i sort/hvid.

Erasmus Montanus bevæger sig i derimod frit på scenen og kommunikerer direkte med publikum – og forventer svar. Han forholder sig skeptisk overfor den fiktionskontrakt som er blevet etableret, før hans entré.

Forestillingens rummer en lang række spændende greb og detaljer, som på den ene side er utroligt godt velintegrerede i helheden, og på den anden side fuldstændigt tager pusten fra publikum, og efterlader os i en rus af overraskelse og begejstring. Opbygningen er meget beundringsværdig, hver gang vi tror at vi har forstået hvilken virkelighed der portrætteres, sker noget uventet! Enten fjernes kulissen, eller publikum inddrages, eller også løber der en pink dinosaur hen over scenen og minder os om, at der igen kun er tale om en konstruktion eller en illusion. Dette er kun begyndelsen.

Måske stikker hele salen af i latter, men der er ingen tvivl om, at der her er tale om en forestilling, som har noget på hjerte. Denne fornemmelse intensiveres med stykkets udvikling. I takt med at Erasmus Montanus i stigende grad føler sig ydmyget af folkets benægtelse af hans visdom, begynder han i afmagt at destruere deres todimensionelle kulisse.

Selvom Holbergs oprindelige stykke blev skrevet i 1723, er de gennemgående temaer stadig meget aktuelle. Udover de allerede nævnte temaer angående klasseskel og virkelighedsbegrebet understreger Lollike et tema om det fremmede, ved at tilføje et lag som behandler diskussionen om danskhed og åbenhed over for fremmede kulturer. Et emne som, desværre kunne man sige, ikke er blevet mindre relevant siden stykkets oprindelige premiere i 2017.

Måske er scenografien todimensionel, men der er i dén grad tale om en rund og helstøbt forestilling. En forestilling som gang på gang overrasker og imponerer. Forestillingens forskellige elementer og greb, akkompagnerer og komplimenterer hinanden på hel utrolig vis, og historien og budskaberne fortælles ikke blot gennem tekst eller replikker, men gennem hele det apparat en forestilling er.

Aarhus Teater og Sort/Hvid

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 16. februar-16. marts 2019