Spotlight: Fredericia Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Mette Herschend

 

Ungt Teaterblod retter igen spottet mod et teater: Denne gang er det Fredericia Teater, så vi har sat teatrets chef Søren Møller i stævne.

Hvad er Fredericia Teater egentlig for en størrelse?

Fredericia Teater er en ”ældre dame” – helt tilbage fra 1883. Under Anden Verdenskrig blev teatret jævnet med jorden, men i 1956 blev teatret igen opført, og det er stadig denne bygning, der danner rammen om teatret midt i Fredericia. Men på repertoirer-fronten er der sket lidt.

Fredericia Teater spiller i dag kun nye musicals. Nye defineret på den måde at det enten er forestillinger som vi selv udvikler, udvikler sammen med andre, eller eksisterende forestillinger som aldrig har været spillet i Danmark før.

Fredericia Teater er i dag mest kendt for sine mange flotte musicalopsætninger. Men det er ikke alene musicals, der spilles i byen.

”Vi har et godt samspil med teaterforeningen i byen, så der sættes også meget andet op i huset, når det er rundt på turné. Det er et fantastisk supplement til vores egne opsætninger”, siger Søren Møller, ”og det giver en god ballast og bredde for teaterfolket i Fredericia.”

Hvordan ender man som teaterchef på Fredericia Teater?

Søren Møller har været teaterchef på Fredericia Teater siden december 2010. Men hvordan ender man egentlig der? Før han blev direktør på teatret, var han rektor på Det Danske Musicalakademi i perioden 2005-2012.

”Jeg er uddannet rockmusiker, og har også været udøvende skuespiller. Og så har jeg været med fra starten af Musicalakademiet. Musikteater og musicals er en kæmpe passion for mig, og jeg vil rigtig gerne medvirke til, at genren bredes ud”, siger Søren Møller.

Søren Møller Foto: Søren Malmose
Søren Møller
Foto: Søren Malmose

”Det har altid været mit ønske og min ambition at få Danmark til at blive en nation hvor der bliver spillet mange nye forestillinger. Da jeg startede på det arbejde, var det meget de samme 10-15 forestillinger der blev spillet igen og igen. Det har heldigvis ændret sig, og det er vi en væsentlig del af”, fortsætter Søren Møller.

Musicals på Fredericia Teater

Musical i alle afskygninger, både store og små, er blevet Fredericia Teaters ”varemærke”, som de har specialiseret sig i.

”Animationen er en stor del af de teater, som vi laver. På Fredericia Teater er scenerummet røvkedeligt, og det er en del af forklaringen på, hvorfor vi gik i gang med animation. Det handler om, hvordan man bruger tiden. Lange konventionelle sceneskift er rigtig kedelige. Sceneskiftet må gerne være en del af historiefortællingen, så sker der også mere på scenen. Men man skal hele tiden afveje, hvad den enkelte forestillings potentiale er. Hvad betyder det for lyd- og lysdesignet? Hvor kan vi skabe noget mere? Det kan vi f.eks. med animationen”, siger Søren Møller.

Ambitionen er at få så mange i teatret som muligt. Der er naturligvis de store musicals som f.eks. ’Shu-bi-dua’ eller ’Klokkeren fra Notre Dame’, men Fredericia Teater vil også sætte fokus på de små, anderledes forestillinger. Fredericia Teater vil både lave noget, som kan sælge, men også noget, som kan noget anderledes – og fælles for begge dele er naturligvis, at de skal have en høj kvalitet.

Fra 'Klokkeren fra Notre Dame' Foto: Søren Malmose
Fra ‘Klokkeren fra Notre Dame’
Foto: Søren Malmose

”Vi skal altid have en ambition om at få så mange i teatret som muligt. Vi har selvfølgelig vores store skibe, f.eks. ’Shu-bi-dua’ eller ’Klokkeren fra Notre Dame’”, siger Søren Møller, og fortsætter: ”Men vi har også mange innovative skæve forestillinger, og vi forsøger derfor til enhver tid at få så mange ind og se dem også, f.eks. ’Legendale’ der spillede i marts og starten af april. Men vi ville ikke kunne have små forestillinger, hvis ikke vi havde vores store i efteråret.”

Fredericia Teater er blevet meget mere end alene et egnsteater i Trekantsområdet. Det er blevet en særegen størrelse, som folk nu rejser til, og som opsætter forestillinger, som folk uden tøven bestiller billetter til uden nødvendigvis at kende forestillingen fra a-z.

På Fredericia Teater prøves der lige nu på livet løs frem mod Europapremieren i Lille Sal på ’Problemet med Douglas’, som er en ny sjov og rørende musical, som bygger løseligt på Franz Kafkas ”Forvandlingen”, skrevet af Will Aronson og Daniel Maté.

Forestillingen bliver instrueret at den TONY-award-vindende Victoria Clark og er med Lars Mølsted (Quasimodo i Disneys ’Klokkeren fra Notre Dame’ og Andy i ’Legendale’) i hovedrollen. I øvrigt medvirker Christian Damsgaard, Ulla Ankerstjerne, Bjørg Gamst og Thomas Jensen. De spritnye orkesterarrangementer er af Bruce Coughlin og det ni mand store orkester ledes af Thomas Møller.

Vi glæder os til at se resultatet i maj!

Er Disney-musicals blevet jeres kendetegn nu? Eller dropper I Disney?

Fredericia Teater har indtil nu opsat indtil flere Disney-musicals. Det er blevet til både ’Aladdin’ (2012-2013), ’Den lille havfrue’ (2014) og nu ’Klokkeren fra Notre Dame’ (2016-2017).

Fra 'Den lille havfrue' Foto: Søren Malmose
Fra ‘Den lille havfrue’
Foto: Søren Malmose

Disney kontaktede Søren Møller efter en artikel i et amerikansk tidsskrift, og havde i en periode holdt øje med ham. Efter et længere telefonmøde blev han tilbudt at lave Europapremieren på ‘Aladdin’. I øvrigt som et af kun 3 steder i verden uden for USA.

Spørgsmålet er nu, om Fredericia Teater kan andet end Disney-musicals?

For Søren Møller er det korte svar: ”Ja!” For ham skal Fredericia Teater favne alle typer af musicals, og her er Disneys historier blot én mulighed blandt mange andre.

”Men vi har ingen planer om at droppe Disney, vi elsker Disney og har samme fokus som dem: At fortælle gode historier”

”Jeg har interesse i, at den internationale musical-genre bliver udviklet, men også at de danske historier bliver fortalt – ’Shu-bi-dua’ og snart ’Seebach’ er f.eks. en indramning af den danske kulturarv”, siger Søren Møller.

Fra 'Shu-bi-dua' Foto: Søren Malmose
Fra ‘Shu-bi-dua’
Foto: Søren Malmose

”For mig er det helt overordnet den gode historie og oplevelsen, der er vigtig. Disney er gode til at fortælle historier, så det er ikke udelukkende pga. brandværdien, at vi sætter dem op. Men jeg er ikke bange for at være folkelig eller elitær. Det er helt fantastisk at være folkelig, hvis der er kvalitet i det, man laver! Og giver du folk nogle gode oplevelser, kommer de forhåbentlig igen”, fortsætter Søren Møller.

Musicalakademiet

Det Danske Musicalakademi ligger også i Fredericia, og det er Danmarks eneste professionelle uddannelse for musicalperformere og har eksisteret siden 2000.

Vi er interesserede i at høre mere, om hvordan det er at have Det Danske Musicalakademi i ”baghaven”, og om teatret arbejder sammen med det på nogen måde.

”Jeg underviser stadig selv på akademiet i Præsentation og branchekendskab, og jeg kan rigtig godt lide uddannelsesmiljøet. Det er en stor fordel at have i baghaven, fordi det er inspirerende – det er et helt unikt miljø”, siger Søren Møller.

Fredericia Teater til premieren på 'Klokkeren fra Notre Dame' Foto: Christian Skovgaard Hansen
Fredericia Teater til premieren på ‘Klokkeren fra Notre Dame’
Foto: Christian Skovgaard Hansen

At have Det Danske Musicalakademi giver et samspil med Fredericia Teater, og samarbejdet de to institutioner imellem bygger på gensidig tillid og glæde, hvor man drager nytte af hinanden. Det er en fordel, at man har samlet et så stort musicalmiljø i en og samme by, og det giver naturligvis et potentiale for begge parter.

Repertoiret?

Fredericia Teater er jo efterhånden kendt for deres musicalopsætninger. Spørgsmålet er, om teateret kan lave andet end musicals.

”Det tror jeg ikke. Jeg tror på, at man kan opbygge specialkompetencer, og vi har specialiseret os i musicals – det er ikke det samme som at producere konventionelt teater. Byen brandes jo også som musicalby”, siger Søren Møller.

En 'Legend Ale' til forestillingen 'Legendale' Foto: Christian Skovgaard Hansen
En ‘Legend Ale’ til forestillingen ‘Legendale’
Foto: Christian Skovgaard Hansen

Men hvad så med de klassiske musicals, som f.eks. ’Cats’, ’My Fair Lady’ eller ’Sound of music’?

Vi skal ikke spille f.eks. ’Sound of music’ – det er der andre, der gør rigtig godt. Vores profil er, at vi kun spiller nye forestillinger. Vi har påtaget os et ansvar for, at der kommer nyt ”blod i årerne”. Med fokus på det nye sikrer man sig også, at genren udvikler sig”, siger Søren Møller og fortsætter: ”Der er absolut ingen aversion mod det klassiske, bare det ikke bliver støvet. Skal vi sætte det op, skal vi bare have en klart defineret version, som vi kan sætte os ind i. Overordnet set falder klassikerne uden for vores profil, men jeg kan ikke udelukke, at der kunne være klassikere, der ikke er opsat i Danmark, som vi kunne tage fat i. På Fredericia Teater har vi et ”vækstcenter”, hvor vi lige nu gang i 5 nye forestillinger til os selv og til andre, så der er meget nyt materiale på vej.”

Rummelighed er tit et centralt tema for os, for det er et af de steder teatret kan gøre en forskel. I liveoplevelsen kan vi møde hinanden og minde hinanden om at være mennesker og rumme andre mennesker”, siger Søren Møller.

Er det vigtigt at få unge med? Hvordan gør man det?

Man er på teatret klar over, at der er mange, der kæmper om de unges gunst. Men Søren Møller mener, at Fredericia Teater sagtens kan blande sig i ”kampen” om de unges gunst.

”Det er super vigtigt at få de unge i teatret, man skal bare ikke lefle. Jeg synes, vi laver masser af forestillinger, som henvender sig til et ungt publikum; igen f.eks. ’Legendale’. Jeg gider ikke sige, at ’Legendale’ er for unge (for det er det også), jeg vil gerne give det et udtryk så det ikke virker for støvet. Det handler om værdier fremfor aldersklasser!”, siger Søren Møller.

Teatret skal være noget for alle. Der skal være en god historie, som giver en universel mening. Fredericia Teater spiller derfor ikke alene for en bestemt målgruppe.

 

Sidste omgang af 'Legendale' Foto: Christian Skovgaard Hansen
Sidste omgang af ‘Legendale’
Foto: Christian Skovgaard Hansen

”For os er der bare et vigtigt skel: Vi spiller ikke børneforestillinger, når vi spiller familieforestillinger. Godt familieteater er teater for voksne, som ungerne også gerne vi se.  Historien i ’Shu-bi-dua’ gik på tværs af generationer og et fint eksempel på familieteater”, fortsætter Søren Møller.

Søren Møller mener, at skal man lave teater og musicals for unge, så skal det også være af og for unge!

”Skal man lave teater for unge (og brandes sådan), skal det laves eller skrives af unge. Men med ’Klokkeren fra Notre Dame’ gik vi lidt en anden vej, fordi det mere var en voksenforestilling. Det var fedt at se, at den også ramte det segment, vi sigtede efter – altså det lidt ældre, ”klassiske” publikum”, siger Søren Møller.

Fremtiden – hvad byder den på?

Det er som bekendt svært at spå om fremtiden. Men vi er interesserede i at høre Søren Møllers holdning til, om der er noget, der mangler i musicalteaterverden – eller teaterverdenen i det hele taget.

Fredericia Teater Foto: Søren Malmose
Fredericia Teater
Foto: Søren Malmose

Det går godt med Fredericia Teater i dag – det har det jo som sagt ikke altid gjort.

”Vi har været dødstruet økonomisk”, siger Søren Møller, og fortsætter: ”Men jeg er glad for, hvor vi er i dag. Det er vi primært, fordi folk kan lide det vi laver. Det er 16 års benhårdt arbejde. Men jeg kunne godt tænke mig, at man turde lægge hele kabalen op og se, om den skal lægges på en anden måde. Støttesystemet er skruet sammen af historiske betingelser, og jeg kunne godt, på nationalt niveau. tænke mig en fordomsfri debat om, hvordan teater i Danmark skal se ud om 10 år.”

Det er altså dels et spørgsmål om at ”turde turde’”, og dels et spørgsmål om at turde tænke ud af boksen og redefinerer hele teater-systemet. For at teatret også i fremtiden kan overleve er der ifølge Søren Møller behov for, at man tør ryste posen og se på det med nye øjne.

 

Fotos: Søren Malmose og Christian Skovgaard Hansen

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Katrine Greis-Rosenthal og Thue Ersted Rasmussen

Af Christian Skovgaard Hansen   Denne gang retter Ungt Teaterblod spottet mod Katrine Greis-Rosenthal ...

Spotlight: Dan Zahle

Af Jonas Gudmand    Har du tænkt over, hvem der spiller sponsoren i julekalenderen ...

Spotlight: Morten Krogh, festivalleder for CPH STAGE 2015

Af Christian Skovgaard Hansen ”CPH STAGE er hele Danmarks teaterfestival” Nu er vi klar ...

Spotlight: Kamilla Wargo Brekling

Af Jonas Gudmand   Vi har mødtes med en af Danmarks mest interessante teaterinstruktører, ...

Spotlight: Cecilie Stenspil

Af Jonas Gudmand Det er en fornøjelse for Ungt Teaterblod at præsentere det næste ...

Spotlight: Teater I Akt

Af Jonas Gudmand   I 2013 var der fire fyre, der rigtig gerne ville ...