Spotlight: Lars Mølsted

Af Christian Skovgaard Hansen og Mette Herschend

 

Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod skuespiller Lars Mølsted, som medvirker som Quasimodo i Fredericia Teaters succesopsætning ’Klokkeren fra Notre Dame’. Vi har mødtes med ham til en snak om vejen til at blive skuespiller og musicalens rolle i teaterlandskabet.

Forestillingen blev hyldet i en stjerneregn fra anmeldere og publikummer. Forestillingen har spillet på Fredericia Teater, og henover sommeren 2017 spiller den på Det Kongelige Teater, Gamle Scene. Her er den netop blevet forlænget for sidste gang, så den spiller for sidste gang den 26. august 2017.

At blive skuespiller

Vi er interesserede i at høre, om Lars’ vej til at blive skuespiller. Hvorfor valgte du skuespillet – og hvordan så din vej ud hertil?

”Jeg er født og opvokset i en lille by, Gjellerup ved Herning, og jeg sang i drengekor i 12 år, fra jeg var lille. Så jeg har fået en musikalsk opdragelse, så jeg var sikker på, jeg skulle være noget inden for musikken. Så kom jeg på gymnasiet, hvor de lavede musicals, og det synes jeg var vildt sjovt. Det viste sig, at jeg faktisk var ret god til det også, så året efter i 2. g og i 3. g fik jeg hovedrollen, og så jeg fandt ud af, at jeg havde et råtalent for skuespil,” starter Lars.

Mit Liv´s Historie

”Herefter kom jeg med i en amatørforestilling i Herning Kongrescenter, hvor de lavede ’West Side Story’, og her hørte jeg om Musicalakademiet i Fredericia, og det lød egentlig meget fedt,” siger Lars og fortsætter: ”På et tidspunkt sad jeg til en klassisk koncert, hvor jeg sad og havde oplevelsen af, at hvis se mig selv som en af de her klassiske sangere, så tænkte jeg: ”Det er bare helt forkert. Det er slet ikke mig. Og dér besluttede jeg mig for at gå efter Musicalakademiet i Fredericia, hvor jeg så kom ind, blev færdiguddannet for 7 år siden, og her er jeg så i dag.”

Musicals eller…

Siden da har der mest stået musicals på programmet for Lars. Så musical er den genre, der tiltaler dig mest?

”Der er ikke noget sted, hvor jeg har det så godt, som når jeg laver lige præcis det, jeg gør. Jeg vil gerne prøve alt lave muligt andet slags teater og film, men musicals er mit hjerteblod. Det er dét, jeg allerhelst vil!,” siger Lars.

Fredericia Teater- ensemble pressebilleder
Fredericia Teater- ensemble pressebilleder

Er du så bange for at blive sat i bås?

”Nej, for jeg føler ikke båsen eksisterer endnu, fordi jeg får lov til at spille så meget forskelligt. Jeg får lov til at lave mange ting, som jeg ikke får lov til at lave i København f.eks., fordi vi er et musicalensembleteater og spiller mange små muscials,” siger Lars.

Fra færdiguddannet til Fredericia Teater

Hvad har de 7 år, hvor du har været færdig, ellers bragt dig?

”Jeg blev som sagt uddannet i 2010, så flyttede jeg til København, hvor jeg var arbejdsløs sammen med alle mine kollegaer. Søren Møller slog så 4 faste stillinger op på Fredericia Teater, hvor jeg ud af de par hundrede, der søgte, fik en af de 4 pladser,” siger Lars og fortsætter: ”Så siden august 2011 har jeg været fastansat på Fredericia Teater, hvor jeg har lavet over 20 produktioner siden. Jeg har jo været med i mange år, og det er gået op og ned for teatret. Men de er en fed proces at have været med på turen på Fredericia Teaters udvikling.”

_mg_5394-FT-SørenMalmose

Fremtiden

Som sagt har Lars nu været på Fredericia Teater siden august 2011. Men hvad med fremtiden? Skal den mon også ske i Fredericia?

Der er vel så også en lyst i at blive på teatret i Fredericia? Kunne du se dig selv i ensemblet på f.eks. Det Kgl. Teater?

”Sagtens. Jeg er ikke låst på et bestemt teater, men musicals er det, som jeg er bedst til. Min ambition er at være det sted, som har det højeste ambitionsniveau for musicals. Der er mange, der gerne vil spille på bestemte scener i landet, men jeg er faktisk ligeglad med lokationen; jeg vil være på det sted, som holder allermest af den genre, jeg holder af. Og lige nu er det Fredericia Teater, og det tror jeg, det kommer til at være mange år endnu,” siger Lars.

Lars er gift med kollegaen på Fredericia Teater Bjørg Gamst, som han har en søn sammen med.

”Bjørg og jeg har det rigtig godt her i Fredericia med vores søn. Jeg plejer at sige: Det nemmeste i verden er at blive ældre, man skal bare vente til i morgen. Men det er op til os selv, hvad vi fylder det ud med. Mit arbejdsliv betyder alt for mig, men min familie betyder mere. Jeg kan ikke have det ene uden det andet, jeg bliver nødt til at være et godt sted – Fredericia Teater er et rigtig godt sted, fordi det går kun ud og laver fantastisk gode musicals, på det allerhøjeste niveau,” siger Lars og fortsætter: ”Det er også det vi ser nu, at folk ved det nu. Publikum gider at flytte sig til Fredericia for at se en fantastisk musical – det oplevede vi på billetsalget.”

Skuespillet som arbejde

For Lars er musicalen altså en stor lyst. Spørgsmålet er så, om ikke godt kan blive træt af hele tiden at skulle spille musicals. Og ikke mindst om det så ikke godt kan blive træls at spille den samme rolle i så lang tid, når man tænker på teatrets store musicals?

”Det er jo derfor, det er et arbejde. Det er da skide hårdt at lave forestillingen 8 gange om ugen – dobbelt lørdag og dobbelt søndag. Men der er vi alle sammen meget bevidste om, at det er skuespillernes eget ansvar at holde det friskt. Du er kun så god som din sidste forestilling, så det forpligter også til, at man er nødt til at give den hele armen hver aften. Det er aldrig det samme hver aften – det er jo live,” siger Lars.

Ingen aften er ens. Hver aften er derfor unik, og publikum er aldrig – eller sjældent i hvert fald de samme.

”Vi siger jo, at vi reproducerer, vi kopierer ikke. Hvis man kopierer sin præstation fra dagen før, kan det hurtigt gå hen at blive meget kedeligt at gå på arbejde. Jeg forsøger bevidst at undgå det, for så snart du kører på rutinen, bliver det ikke sjovt at stå der. Jeg tror også nogle i publikum kan se og mærke det, og det er faren ved at spille det samme så mange gange,” siger Lars og  fortsætter: ”Nogle gange er det så simpelt: Det er jeg god til, og det vil folk give mig penge for. Det er en livsstil, men det svære er at få et normalt familieliv til at fungere. Jeg er meget pragmatisk, det skal vi nok finde ud af. Man kan hurtigt blive opslugt af teatret, og tro, at det ikke kan harmonere med et almindeligt (familie-)liv. Jeg tror ikke, det er enten eller, så vi kører på med familie- og skuespillerliv.”

”Vi gør det kun fordi vi elsker det. Den dag jeg ikke elsker det, skal jeg ikke gøre det mere. Det er jo også en professionel uddannelse og dermed et arbejde, som så meget andet. Alting i verden afhænger jo af plusser og minusser. Vi har et vanvittigt arbejdsliv, til gengæld arbejder vi med vores hobby,” siger Lars.

Mere eller mindre af i teaterbranchen?

Drama, skuespil, ballet, musikteater, readings… Teaterkunsten og -branchen rummer mange forskellige kunsttyper og kunstarter.

Har vi den rette balance, eller er der noget, som du ville ønske, der var mere eller mindre af i teaterbranchen?

”Jeg ville ønske, at der var flere teatre, som ville tage chancen med eksperimentelle nye musicals. Musikteater sælger enormt mange billetter i hele Danmark, og musicals står for en stor del indenfor den kategori. Til trods for det er det stort set kun i Fredericia, at man bevidst udvikler på nye musicals. Der er en ubalance, hvor musicals ikke bliver taget seriøst for, hvad de egentlig kan. Generelt skal musicals alene tjene penge, men man glemmer at udvikle og fremtidssikre dem – det gør det gør vi, som nogen af de eneste, her i Fredericia” siger Lars.

Unge og teater – tænker I over det?

Der er mange, der kæmper om de unges gunst indenfor underholdningsgenren. Man skal derfor være bevidst om målgruppen.

”Søren Møller er rigtig god til at finde forestillinger. Vi har haft nogle unge hippe forestillinger med live tweeting på en storskærm og sådan, så vi har noget til de unge. Det, vi mangler er, at de unge gider at komme. Vi skal jo huske, at unge mennesker er jo morgendagens teatergængere, så man er også nødt til at appellere til dem. Men der er ikke noget sted musicalmæssigt, der appellerer mere til dem end her. Søren Møller og Fredericia har re-tænkt musicalen, så den er kommet i det ”fine selskab.” Hold øje med repertoiret! Det er nu, der er rigtig gang i den på Fredericia Teater!,” siger Lars.

’Klokkeren fra Notre Dame’

’Klokkeren fra Notre Dame’ er en stor publikumssucces. Hvordan er det egentlig at være i det?

”Men det er jo et kæmpe privilegium. Jeg får lov til at leve af at fortælle historier hver dag, og vi har fået en så vanvittig respons på ’Klokkeren fra Notre Dame’, så man får jo lyst til at stå på scenen hver aften og give publikum en oplevelse. Men man kan hurtigt lade det stige én til hovedet, hvis man ikke passer på. Så jeg er meget opmærksom på at sige til mig selv, at jeg kun er så god som min sidste forestilling, og at jeg skal formidle en historie til publikum,” siger Lars og fortsætter: ”Og at fortælle en historie som klokkeren det er det fedeste. Vi har fået en vanvittig respons på det.”

Lars Mølsted9_foto_SørenMalmose [1600x1200]

’Klokkeren fra Notre Dame’ vandt 3 Reumert’er til uddelingen i juni 2017. Scenograf Benjamin la Cour modtog Talentprisen for sin scenografi til forestillingen, forestillingen som helhed blev Årets Musical/Musikteater, og du blev Årets Sanger.

”Jeg er vanvittig stolt og beæret over at være med i en forestilling, som nu ikke bare er den bedst anmeldte forestilling nogensinde, men også en Reumert-vindende forestilling. At jeg oven i købet selv vandt en Reumert, havde jeg slet ikke fantasi til at forestille mig, så jeg er ovenud lykkelig, og glæder mig til at spille forestillingen til og med august,” afslutter Lars.

 

Fotos: Søren Malmose

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Nikolaj Hübbe

Af Henriette Devantier   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Nikolaj Hübbe, der ...

Spotlight: Vendsyssel Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Vendsyssel Teater, ...

Spotlight: Dan Zahle

Af Jonas Gudmand    Har du tænkt over, hvem der spiller sponsoren i julekalenderen ...

Spotlight: Københavns Musikteater

Af Jonas Gudmand ”En Reumert-nomineret mand og en professionel stuntkvinde” I Ungt Teaterblod vil ...

Spotlight: Jens Albinus

Af Jonas Gudmand   Tiden er kommet til at sætte spotlight på Jens Albinus, ...

Spotlight: Cecilie Stenspil

Af Jonas Gudmand Det er en fornøjelse for Ungt Teaterblod at præsentere det næste ...