Spotlight: Morten Krogh, festivalleder for CPH STAGE 2015

Af Christian Skovgaard Hansen

”CPH STAGE er hele Danmarks teaterfestival”

Nu er vi klar med vores næste Spotlight, og vi retter spottet på CPH STAGE. CPH STAGE 2015 er årets teaterfestival fra den 10.-21. juni. Der er altså tale om 12 dage i teatrets vold, hvor du som publikum og deltager kan opleve, hvad dansk scenekunst kan, vil og skal. Vi har snakket med festivallederen for CPH STAGE Morten Krogh inde på Nørrebro Teater.

Morten Krogh har stået i spidsen for CPH STAGE, siden festivalen startede i 2013. Dengang gik en kreds af innovative teaterledere fra Husets Teater, Teater V i Valby, Sort/Hvid (tidl. Caféteatret) og Teater Grob for at lave Danmarks første samlede teaterfestival. Disse teatre udgør stadig bestyrelsen for CPH STAGE.  Morten er uddannet fra Litteraturvidenskab på KUA og har tidligere arbejdet som bl.a administrator og producent på Das Beckweck.

Morten Krogh
Morten Krogh

CPH STAGE præsenterer festivalen således på deres hjemmeside: ”CPH STAGE er en åben teaterfestival, hvor kunstnere, teatre og producenter giver deres bud på den gode forestilling. Du får mulighed for at gå på opdagelse i de forestillinger, som teatrene selv ønsker at fremhæve. Det kan være årets succes, en forestilling, der udstikker en ny kunstnerisk retning eller den forestilling, der har tegnet sæsonen for det enkelte teater. Ud over forestillingerne byder CPH STAGE på readings, koncerter, debatter, seminarer, fester, et teaterloppemarked og meget mere.” Der er i alt over 110 forskellige forestillinger og arrangementer på dette års festival.

CPH STAGE er altså hele Danmarks årligt tilbagevendende teaterfestival, og den er kun vokset med årene. Morten tiltrådte i december 2012, og festivalen skulle løbe af staben i starten af juni 2013, så der var travlt. Dengang var der ca. 30 deltagende aktører, og ca. 12.000 tilskuere oplevede, hvad scenekunsten kunne præstere. I 2014 havde festivalen allerede vokseværk med over 100 deltagende teatre og mere end 17.000 tilskuere Festivalen forventer at nå samme omfang i 2015, og Morten ser også dette som den naturlige størrelse for teaterfestivalen.

2

Men hvorfor egentlig lave en teaterfestival?

”Det var en gammel drøm i branchen, som herved gik i opfyldelse. Det skulle være en national festival, som viste, hvad branchen formåede. Festivalen skulle samtidig vise teatrene og scenekunsten fra en ny side; den skulle vise den frem på en ny måde. Festivalen var – og er – derfor en investering i at gøre opmærksom på den fantastiske scenekunst, som teatrene producerer både i Danmark og i udlandet,” siger Morten Krogh og fortsætter: ”Festivalen havde endvidere forskellige mål, som den i høj grad stadig har: For det første skulle den skabe opmærksomhed om teatrene og scenekunsten. For det andet skulle den skabe samarbejde og networking i hele branchen, udveksling af tanker, udvikling, og skabe internationale relationer. Og for det tredje skulle den åbne byens scener, inddrage publikum og skabe publikumsudvikling.”

Selvom festivalen hedder CPH STAGE, og forestillingerne spiller overalt i København og på Frederiksberg, er festivalen stadig hele Danmarks teaterfestival. Hovedfokus er stadig på København, men målet er at danne bro mellem teatrene i provinsen og København, så der ikke alene er tale om et københavner-projekt. Ifølge Morten Krogh er dette i høj grad lykkedes.

”Teatrene byder selv ind med forestillingerne inden for de få krav, som festivalen har, hvor de væsentligste er, at forestillingerne skal være professionelle og for det voksne publikum. Alle teatrene har inden for disse rammer lige vilkår. I år er ca. 15 ud af de 80 forestillinger fra provinsen,” siger Morten Krogh.

3

Festivalen har gennem årene lavet en række tiltag. Med årene er festivalen blevet bedre til at kommunikere med publikum og guide dem til de rette forestillinger. I år har der været et programudvalg, som har vurderet forestillingerne og udvalgt de forestillinger, som de synes skal have en ekstra plads i det trykte program. For at sikre en udvikling skifter dette udvalg hvert år. Herudover satser festivalen også på forskellige vinkler, herunder f.eks. det unge synspunkt, hvilket også er årsagen til, at vi i Ungt Teaterblod i år samarbejder med festivalen.

Herudover indgår en række minifestvialer i festivalen, f.eks. Det Frie Felts Festival, Teaterøen, Dance – CPH Hip-hop festival, og man har et samarbejde med CPH Pride om en LGBT-minifestival. Endvidere har man i år også udvidet antallet af forestillinger, som henvender sig til blandt andet udlændinge. Man har en række forestillinger, som enten er tekstede eller non-verbale, så endnu flere kan få en god oplevelse på CHP STAGE. Sidst er der naturligvis også en række internationale gæstespil med.

I 2013 lå festivalen i de to første uger af juni. Sidste år og i år er festivalen dog rykket til at vare fra omkring den 10. juni og frem. Hvert år afsluttes festivalen med uddelingen af Årets Reumert. Dette samarbejde blev til på initiativ fra Bikuben Fonden, som arrangerer uddelingen, på baggrund af prisuddelingen og festviaens fælles målsætning om at skabe opmærksomhed om dansk scenekusnt.

”Drivkraften bag festivalen er, at lave et projekt, som spænder over hele spektret af scenekunst. Katalysatoren er det at kunne få teatrene til at samarbejde og vise publikum, hvad de kan, at vise, at teaterverdenen og scenekunsten drives videre og stadig er i udvikling. Samtidig har det naturligvis også et idealistisk mål: At få etableret et godt samarbejde mellem teatrene landet over, og det at kunne gøre noget for branchen”, slutter Morten Krogh.

Programmet til dette års CPH STAGE er allerede offentliggjort og kan ses på CPH STAGEs hjemmeside. Der er derfor tale om kompakte dage, og der spiller flere forskellige forestillinger dagligt. Forestillingerne spiller over meste af København og på Frederiksberg.

Kom afsted og oplev noget af alt det, som teatret og scenekunsten kan!

 

Læs meget mere om festivalen og se programmet på www.cphstage.dk.

CPH STAGE, www.cphstage.dk

Fotos: CPH STAGE

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Katrine Greis-Rosenthal og Thue Ersted Rasmussen

Af Christian Skovgaard Hansen   Denne gang retter Ungt Teaterblod spottet mod Katrine Greis-Rosenthal ...

Spotlight: GROW og GROWINSANE

Af Christian Skovgaard Hansen   Her på Ungt Teaterblod har vi denne gang fokus ...

Spotlight: Stig Jarl

Af Jonas Gudmand   Stig Jarl: Teateret er en kærlighedserklæring   Vi i Ungt ...

Spotlight: Mathias Sprogøe Fletting

Af Jonas Gudmand   I dette Spotlight retter vi det på Mathias Sprogøe Fletting, ...

Spotlight: Lars Mølsted

Af Christian Skovgaard Hansen og Mette Herschend   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet ...

Spotlight: Louise Fribo

Af Carina Blangsbøll   Ungt Teaterblod har fornøjelsen af at præsentere næste Spotlight, som ...