Spotlight: Selene Muñoz

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Selene Muñoz, der er verdenskendt og anmelderrost spansk-dansk danser og koreograf, hvis kunst har base i flamenco.

Hun er nu også aktuel i musicalen ’(B)romance’, som spiller på Sceneriet under Det Ny Teater i perioden 14. oktober-2. november 2017. Vi talte med hende kort tid før premieren.

Hvem er Selene Muñoz?

Selene Muñoz er født i 1988 på Mallorca. Hun har altid haft en lyst og en evne til at skabe og være kreativ, og hendes kunstart og kærlighed har altid været dans og musik.

Hun startede med at danse allerede som 3-årig, hvorefter hun som 14-årig fortsatte med at træne på Flamenco Academy “Amor de Dios” og senere på Royal Conservatory of Dance i Madrid.

Selene har optrådt i store dele af verden og på nogle af verdens største scener, herunder f.eks. Guggenheim-museet i New York, Tchaikovsky-koncerthuset i Moskva, Museo Reina Sofía i Madrid og Det Kongelige Teater herhjemme.

Foto: Flemming Gernyx
Foto: Flemming Gernyx

Herudover har hun været hoveddanser og koreograf ved Bellevue Teatrets Sommerballet i 2011 og 2012, som hun desuden blev nomineret til en Reumert for som ”Bedste Danser”.

Selene begyndte at undervise allerede som 13-årig. Udover selv at danse og koreografere laver hun derfor også workshops i forskellige lande over hele verden. Derudover har Selene medvirket i TV af flere omgange; hun har optrådt for den danske kongefamilie i forbindelse med kronprinsparrets prisoverrækkelse og Dronning Margrethes 75-års fødselsdag, og hun deltog i ”Vild med Dans – Knæk Cancer” i 2012, som hun vandt. I 2017 blev hun også inviteret til at optræde ved FN’s UNLEASH LAB award show, hvor flere kendte profiler fra ind- og udland mødtes i Århus til at diskutere fremtidens bæredygtighed.

Danser og koreograf på én og samme tid

Selene Muñoz forener arbejdet med dans og koreografi, samtidig med at de to kunstformer kører i hver sit spor.

De to aspekter kan sagtens følges ad og gør det også langt hen ad vejen i hendes arbejde, som Selene forklarer: ”Det ene udelukker ikke det andet. Jeg elsker at tænke kreativt; at skabe, og mit medie hertil er dansen”.

Hun fortsætter: ”Bevægelserne, musikken og dansen følges ad, og jeg nyder begge dele. Jeg koreograferer både til mine egne projekter, men også til andre.”

Foto: Flemming Gernyx
Foto: Flemming Gernyx

Lige nu fylder dansen mest i Selenes arbejde.

”Lige nu går de to ting hånd i hånd, og jeg nyder at have muligheden for at kunne lave begge dele. Men det er klart, at jeg også bliver ældre. Med tiden vil jeg ikke kunne blive ved med at danse på samme plan som nu. Til den tid vil koreografien og instruktionen komme til at fylde mere”, siger Selene.

Nyskrevet dansk musical – ’(B)romance’

Selene Muñoz skal som sagt medvirke i musicalen ’(B)romance’ i Sceneriet under Det Ny Teater i perioden den 14. oktober-2. november 2017. Forestillingen er en del af teatrets ”Off Det Ny”-koncept, som giver publikum mulighed for at opleve mindre musikforestillinger, som sjældent eller aldrig spilles i Danmark, og hvor hver forestilling kun spiller i en begrænset periode.

Forestillingen beskriver et livslangt venskab mellem de to mandlige karakterer Frederik og William. Man følger dem som uadskillelige venner, indtil de møder deres store kærlighed, som viser sig at være den samme kvinde Ellen (spillet af Selene Muñoz). Ellen nærer stærke følelser til begge mænd og er fanget i et kærlighedsdilemma. Trekantsdramaet udvikler sig, Ellen træffer sit valg, og hvad sker der så? Kan deres venskab og kærlighed overleve disse udfordringer? Det må du vente med at se til forestillingen!

Selene Muñoz og Johannes Nymark i musicalen '(B)romance' på Sceneriet under Det Ny Teater. Foto: Det Ny Teater
Selene Muñoz og Johannes Nymark i musicalen ‘(B)romance’ på Sceneriet under Det Ny Teater.
Foto: Det Ny Teater

Mads M. Nielsen iscenesætter, Benjamin La Cour er (også hér, fristes man næsten til at sige, da vi allerede i denne sæson allerede har set mange af hans værker) scenograf, mens de mandlige hovedkarakterer spilles af Johannes Nymark og Morten Hemmingsen.

For Selene er det et nyt format at være en del af: ”Dansen og skuespillet er to forskellige sprog. I ’(B)romance’ har jeg ingen replikker, og jeg kommunikerer gennem dansen. Men det er klart, at de to ting sker i forening. Det er en ny historie, og alle på forestillingen er dybt professionelle, så jeg føler mig i gode hænder.”

Mads M. Nielsen og hans iscenesættelse er også lydhør over for Selenes tanker om forestillingen. For dem begge er det et nyt format og en ny måde at lave en forestilling på.

”Mads er meget lydhør, og vi finder et fælles fodslag inden for den ramme, som forestillingen nu en gang har. Han er naturligvis instruktør og iscenesætter, men han lytter, når jeg som koreograf kommenterer i forhold til dansen, og derefter finder vi en fælles – og måske ny – måde at anskue scenen på. Samarbejdet giver en masse – positive – overraskelser, og der er en god energi. Dansen giver en kant på musicalgenren – en anden kant end hvad genren er vant til. Stilarterne blandes herved på fineste vis”, fortæller Selene.

Hvad ansporede dig til at sige ”ja” til at medvirke i ’(B)romance’?

”For det første på grund af historien! Men også på grund af det anderledes set-up. Det er en intens og eksperimenterende oplevelse, hvor jeg får lov at prøve nye tiltag og nye måder at komme ud over scenekanten på”, siger Selene.

Selene Muñoz og Morten Hemmingsen i musicalen '(B)romance' på Sceneriet under Det Ny Teater.  Foto: Det Ny Teater
Selene Muñoz og Morten Hemmingsen i musicalen ‘(B)romance’ på Sceneriet under Det Ny Teater.
Foto: Det Ny Teater

Vi fanger hende midt i prøveperioden og med kun 1½ uge til premieren. Spørgsmålet er, om det hele har afskrækket hende.

”Nej!”, siger Selene og fortsætter: ”Jeg ville gerne prøve igen, hvis muligheden kommer. Det er en fantastisk måde at komme ud over kanten på; at komme ud af comfort-zonen. Så jeg vil bestemt ikke sige nej til mere af denne type skuespil og scenekunst på et senere tidspunkt. Jeg har en nysgerrighed, der gør, at det er spændende og eksperimenterende at prøve noget nyt. Det afgørende er selve projektet.”

Freelance vs. fastansat

Projektet eller rettere projekterne er generelt afgørende for Selene Muñoz. Hun nyder friheden og ikke mindst valgfriheden ved selv at kunne vælge de projekter, hun synes er spændende. Det er derfor et bevist valg fra hendes side, at hun arbejder freelance.

Foto: Flemming Gernyx
Foto: Flemming Gernyx

”Der er naturligvis op- og nedture – ligesom i resten af livet. Men det giver mig en fantastisk frihed til at udvikle og prøve noget nyt og høste erfaringer fra. Det er naturligvis mere hårdt arbejde end at være fastansat ét sted, men det er på den anden side fedt!”, siger Selene og fortsætter: ”Jeg er i stedet ”projektansat” fra gang til gang på en masse spændende projekter.”

Selene vælger projekter ud fra, at de både skal give mening, men også at der skal være en sammenhæng i projektet, så hele projektet/forestillingen er vigtig.

Rutine?

Det er en stor lyst for Selene både at danse og være koreograf. Spørgsmålet er, om det ikke på et tidspunkt bliver ren rutine, eller om det er muligt at holde gejsten oppe – hver gang.

”Det er ikke bare muligt at holde gejsten…”, siger Selene, ”…det er nødvendigt!”

Hun fortsætter: ”Publikum skal tages alvorligt, og vi skal have den samme energi uanset om det er første, femte eller tyvende forestilling. Det er nødvendigt med den særlige energi – hver gang. For publikum kan mærke forskel! Hver forestilling er unik og noget helt for sig selv. Og det skal publikum også mærke. Arbejdet skal tages seriøst – ellers kan man lige så godt lade være!”

Udlængsel! Udlandet ctr. Danmark?

Selene er født i Spanien, og hun har rejst verden rundt og optrådt. Vi er derfor interesserede i at høre, om hun gerne vil blive i Danmark nu, eller om hun (stadig) gerne vil ud.

”Danmark er dejlig, men jeg har stadig en udlængsel til at prøve kunsten andre steder end kun i Danmark. Jeg er så privilegeret, at dansen er universel og kan bruges og fremføres overalt. Dansen består ikke af det talte ord, men af kropssproget, og det kan forstås (næsten) ens over hele verden. Dansen har derfor noget universelt nærvær over sig, og jeg elsker at arbejde med det sanselige i dansen og musikken”, forklarer Selene.

Foto: Flemming Gernyx
Foto: Flemming Gernyx

Dansen kan derfor vises alle steder, hvor kulturen er.

Danmark er samtidig et lille land, og vi har ikke den store kultur for at se og opleve dans frem for f.eks. det klassiske skuespil. Samtidig er den offentlige støtte til dans som kunstart desværre ikke voldsomt stor. Det er en interessant og udfordrende problemstilling i forhold til målet om at sikre diversitet i kunsten.

Formålet med kunst er bl.a. at sikre kulturel adspredelse, anspore til nye kreative tankebaner og udfordre den almene befolknings opfattelse af kultur og kunst gennem eksponering af en bred vifte af kunstformer, herunder også dans og dens universelle sprog. Alligevel har alt for få mennesker kendskab til dans som kunstform, der ifølge Selene absolut fortjener mere opmærksomhed.

Dansen som kunstart

Som netop nævnt består dansen ikke i det talte sprog. Det talte sprog er stærkt, men dansen har sit eget sprog. Der er ikke en sprogbarriere i det uudtalte sprog, da det langt hen ad vejen er universelt, mens det talte sprog ofte hindres af, at vi ikke alle forstår hinanden.

”Dansen er derfor også særegen som kunstart. Den er æstetisk, sanselig og emotionel. Det er langt lettere at dømme ved det talte sprog. Ved det uudtalte sprog og dansen er det lettere at læse folk ved deres (krops-)udtryk”, siger Selene.

Foto: P. Manzano
Foto: P. Manzano

Dansen kan derfor nå langt ud ved sin energi og evne til ”at råbe op”. Dansen – men også al anden levende scenekunst – rummer ifølge Selene en ”cirkulær dynamik”.

”Det er levende mennesker, der er på scenen, hvilket giver et helt særligt nærvær i salen, hvor energien stammer fra scenen, når ud til publikum, bliver bearbejdet og kommer tilbage til scenen igen. At fortælle en historie er én sag, men at skabe den nødvendige relation og genkendelse for publikum er noget helt andet og en noget sværere sag”, forklarer Selene.

”Dansen er meget teknisk og følelsesbetonet, og den rette nerve og nærvær skal derfor være til stede. Samtidig skal man også være opmærksom på, at dans er meget mere end den klassiske ballet, som mange i et vist omfang sætter lighedstegn mellem”, fortsætter Selene.

Forholdet til det unge publikum

Også for dansen er det naturligvis vigtigt, at ungdommen (også) vil opleve det for, at dansen kan overleve.

Dansen – og det klassiske teater – kan noget. Det leverer en unik oplevelse hver aften, og det er en forskellig aften hver gang.

”Det er en her og nu-oplevelse. Det er en performance med levende mennesker i nuet, som giver både kunstnerne og publikum et særligt sammenhold”, siger Selene.

Teatret er dynamisk og levende, og det vil også bestå i fremtiden. Teatret gør noget ved os, og det giver hele samfundet en nødvendig almen dannelse og kulturforståelse.

Hvis mangfoldigheden og forskelligartetheden i kunsten sikres, og hvis den taler til ungdommen, vil de (stadig) kunne finde glæden ved teatret, så også den fremtidige generation af teatergængere er sikret.

For dansens vedkommende kræver det dog også som tidligere nævnt, at den generelt får mere opmærksom, så det almene kendskab til dansen også bliver større.

Fang Selene Muñoz

Selene Muñoz kan i øjeblikket opleves i den danske musical ’(B)romance’, der vises i perioden 14. oktober-2. november 2017 på Sceneriet ved Det Ny Teater.

Selene optræder desuden med egne forestillinger i løbet af året i Danmark såvel som i udlandet.

Følg hende på Facebook:

https://www.facebook.com/danzartselenemunoz/

Følg hende på Instagram:
https://www.instagram.com/selenemunoz_danzart/

 

Fotos: Det Ny Teater, Flemming Gernyx og P. Manzano

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Anne Blomsgård

Af Jonas Gudmand   For to Spotlights siden snakkede vi med Niels Skovgaard Andersen, der på ...

Spotlight: Nørrebro Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Nørrebro Teater ...

Spotlight: Viktoria Falck-Schmidt og Oliver Starpov, Den Kongelige Ballet/Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod balletdanserne Viktoria Falck-Schmidt ...

Spotlight: Sofie Elkjær Jensen

Af Henriette Devantier   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod operasangerinde Sofie Elkjær ...

Spotlight: Stig Jarl

Af Jonas Gudmand   Stig Jarl: Teateret er en kærlighedserklæring   Vi i Ungt ...

Spotlight: Teater I Akt

Af Jonas Gudmand   I 2013 var der fire fyre, der rigtig gerne ville ...