Spotlight: “Vagtskifte” på Mungo Park

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod ”vagtskiftet” på Mungo Park i Allerød. Teaterdirektør Martin Lyngbo gav efter 12 år på teatret den 30. juni 2017 stafetten videre til Lasse Bo Handberg, som kom fra Mungo Park Kolding.

Vi har hørt de to herrer om Martins tid på teatret, hvordan det er at give stafetten videre, om Lasse og hans fremtidige planer for teatret – og det at rykke fra det ene Mungo Park (Kolding) til det andet Mungo Park (i Allerød).

Martin Lyngbo og Mungo Park

Martin Lyngbo kom til Mungo Park i 2005. Han er sceneinstruktør og dramatiker, uddannet fra Statens Teaterskole i København i 2003. Den 30. juni 2017 takkede han af på Mungo Park.

Men hvorfor søge nye græsgange og hvorfor netop nu?

”Jeg oplever, at jeg har nået de mål, som jeg satte mig på Mungo Park. Det har jeg faktisk gjort i et par omgange. Først ville jeg gerne bevise, at ensemble- og repertoireteatret var en mulig vej for et moderne teater. Så ville jeg gerne bevise, at aktualitet og research var en ligeværdig måde at arbejde på i forhold til klassikere og skreven ny dramatik. Så ville jeg gerne etablere et teater mere et andet sted i Danmark. Så ville jeg sælge mange billetter. Så ville jeg bevise, at man kan lave et internationalt teater ud af et ensembleteater. Så ville jeg forene det folkelige med det avantgardistiske,” siger Martin og fortsætter: ”Nu føler jeg egentlig, at jeg har gjort det alt sammen. Enten skulle jeg finde på nogle helt nye mål, og det var faktisk lidt svært. Eller også skulle jeg bevæge mig i nye retninger. Og så har jeg egentlig savnet at instruere flere forestillinger og også større og mere forskellige forestillinger. Formatet ”voksenteater med to til fem medvirkende, lavet for få penge og med høje kunstneriske ambitioner” – det kender jeg nu ret godt efter at have arbejdet i det i 12 år.”

Martin Lyngbo
Martin Lyngbo

Hvordan har du set Mungo Parks udvikling i din tid?

”Jeg har set den som stor,” siger Martin.

Hvad har du været mest glad over at have opnået og mest ærgerlig over ikke at have opnået på Mungo Park?

”Jeg har opnået det, jeg ville. Så det er jeg glad for. Men det vigtigste har nok været, at vi har haft held til at flytte ensemble- og repertoireteatret tilbage på den skandinaviske scene. Det Kongelige Teater kopierede os, da de lavede Det Røde Rum med nogle af vores medarbejdere som nøglepersoner, hvilket var super. Jeg har været en del i Norge og holde oplæg, og der har været bestyrelser og direktioner fra mange teatre på besøg. Så jeg kan se, hvordan vores organisationsform er blevet et referencepunkt, som har en transformerende effekt på skandinavisk teater. Det er jeg godt tilfreds med,” siger Martin.

Med Martin Lyngbos tiltrædelse som teaterdirektør på Mungo Park i 2005, indførte han samtidig det faste ensemble, hvor Rikke Bilde, Christian Tafdrup, Tilde Maja Fredriksen og Nils P. Munk blev de første skuespillere fast tilknyttet teatret.

I dag udgør Anders Budde Christensen, Jonas Munck Hansen, Henrik Prip, Marianne Mortensen, Mads Hjulmand og Nana Morks det nuværende ensemble, som fortsætter under Lasse Bo Handberg.

Hvordan er det at arbejde med et ensemble?

”Det er det bedste. Det er dét, jeg kommer til at savne,” siger Martin.

Martin har på en og samme tid været både direktør og instruktør på teatret.

”Man skal være lidt tydelig med, hvilken kasket der sidder på hovedet hvornår. Både for sig selv sådan rent mentalhygiejnisk og for alle andre på teatret. For eksempel er der stor forskel på, om det er dramaturgen eller teaterchefen, der siger ”jeg synes, forestillingen skal være ti minutter kortere.” Det ene er en tanke eller et råd. Det andet er en ordre. Men jeg tror, at alle teaterfolk er vant til at arbejde i projekter og organisationer, hvor folk har flere kasketter. Så det er jo bare at øve sig på det,” afslutter Martin.

Martin glæder sig til at komme ud og fokusere på at instruere igen. Den nye karriere begynder med ’SKAM 1: Eva’, der har premiere den 15. september 2017 på Aveny-T på Frederiksberg.

Derudover debuterer han som operainstruktør og kaster sig over Rossinis ’Barberen fra Sevilla’ på Det Kongelige Teater, og på Odense Teater skal han instruere den musikalske Danmarkskrønike ’Forårsrullen’ om familien Van og deres (industri)eventyr i Nyborg.

Lasse Bo Handberg

Lasse Bo Handberg overtog direktørposten i Allerød efter at have stået i spidsen for det jyske ”søsterteater” Mungo Park Kolding siden 2012. Inden da var Lasse fra 2003 til 2012 chef for BaggårdTeatret i Svendborg, som under hans ledelse opnåede egnsteaterstatus i 2007. I 2005 var han med til at stifte lille storbyteater Teater Momentum i Odense, hvor han siden har været formand for bestyrelsen. Lasse Bo Handberg er instruktør og dramatiker.

Hvorfor søge stillingen som direktør på Mungo Park?

”Mungo Park er, for mig, et af landets mest interessante teatre. Teatret har en stærk og forpligtende tradition for at være både nyskabende og tiltrækkende. Tiltrækkende for både publikummer og nogle af de bedste medarbejdere. Samtidig er Mungo Park et af de største ”frie” teatre – altså de teatre, som ikke har lovgivne forpligtelser mht repertoire. Disse elementer gør Mungo Park attraktivt for mig,” siger Lasse.

Lasse Bo Handberg
Lasse Bo Handberg

Lasse har en fortid på Momentum i Odense, BaggårdTeatret i Svendborg og senest Mungo Park Kolding og nu tager han til Mungo Park i Allerød. Vi har derfor spurgt ind til Lasses forhold til de mindre provinsteatre, og om han bevidst undgår teatrene i de større byer?

”Jeg har bestemt noget med de mindre teatre! Jeg oplever en stor frihed til at skabe et særkende for teatret og en stor frihed i repertoirelægningen. De større teatre er mere eller mindre formelt forpligtet til særlige profiler eller et altfavnende fokus. Det er også spændende, men jeg har altid nydt, at de mindre teatre kan udvikle præcist og ifølge den målsætning, som vi selv definere. Jeg synes også der er noget særligt over den lokale forankring og den meget tætte dialog et teater kan have med en hel by. Vi kan opbygge et meget nært forhold til publikum – også selvom publikum er ret stort,” siger Lasse.

”Men jeg undgår bestemt ikke de større byer. Jeg kan sagtens se mig selv på et storbyteater en gang i fremtiden. Det er bare ikke et mål i sig selv. Målet er publikum, ligegyldig hvor de bor. Og i den forbindelse vil jeg understrege, at jeg altid har betragtet de teatre jeg har arbejdet på som et potentiale for national og international rækkevidde. Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem mindre teater og lokal rækkevidde. Ofte er det faktisk omvendt, f.eks. er landsdelsscenerne mere lokale i deres rækkevidde end et teater som Mungo Park”, fortsætter han.

Mungo Park Kolding ctr. Mungo Park i Allerød      

Hvordan adskiller Mungo Park sig fra Mungo Park Kolding og hvorfor tage springet? Og hvorfor til “søsterteatret” og ikke et helt “fremmed” sted?

”Mungo Park og Mungo Park Kolding er ret ens. Hvilket er helt bevidst. Mungo Park Kolding er jo skabt ud fra Mungo Parks’ skabelon. Vi arbejder med samme forretningsmodel og deler langt hen af vejen også kunstnerisk smag og metode. Der er selvfølgelig også forskelle. Mungo Park har et lidt større ensemble, Mungo Park Kolding har et lidt større hus. Begge teatre har i perioder arbejdet med lokale udgangspunkter for forestillinger – så her opstår der i sagens natur også nogle forskelle,” siger Lasse.

Mungo Park
Mungo Park

Han fortsætter: ”Jeg har en ambition om at Mungo Park skal være et nationalt gældende teater med flere stærke lokale enheder. Ambitionen deles af teatrenes bestyrelser og det har i nogen tid været en målsætning at styrke samarbejdet mellem teatrene. Min ansættelse i Allerød skal ses i lyset af denne ambition. Jeg tror, at min fortid som chef for Mungo Park Kolding gør, at jeg bedre end andre, kan realisere et stærkt samarbejde. Så skiftet til søsterteatret er altså selve pointen. Jeg havde ikke lyst til et skifte bare for at skifte.”

Fremtiden på Mungo Park

Hvad er dine visioner og planer for Mungo Park fremadrettet?

”Jeg vil ikke løfte sløret for de langsigtede planer. Dem fortæller vi om, når realiseringerne er lagt i kanonen,” siger Lasse.

”Men allerede nu kan publikum se planen for det næste halve år. Vi har premiere på ’FRITZ HANSEN FOLKET’ den 25. oktober 2017 og på ’FAUST’ i starten af det nye år. ’FAUST’ skaber vi i samarbejde med teaterkompagniet Alias. Desuden kan publikum se at vi allerede nu har øget samarbejdet med Mungo Park Kolding. Vi spiller tre titler i Kolding og Kolding spiller tre titler hos os – og flere er på vej. Det er en øget udveksling i forhold til tidligere,” fortsætter Lasse.

Spørgsmålet er, om Lasse har tænkt at ændre hele Mungo Park, så vi er interesseret i at høre, om hvad han ser som godt og dårligt ved Mungo Park, og hvad han gerne vil bibeholde og ændre på Mungo Park.

”Jeg har et mål om at reformere – ikke revolutionere, så helt generelt kan man sige, at jeg bibeholder mere end jeg ændrer. Jeg har ikke skiftet i medarbejderstaben og forretningsmodellen er grundlæggende den samme. Og det er der gode grunde til. Mungo Park har stor succes og det vil i mine øjne være dumt, at ændre det, der fungerer,” starter Lasse og fortsætter: ”Når det er sagt, så er konstant udfordring og forandring en del af grunden til Mungo Parks succes, så jeg vil selvfølgelig bestræbe mig på at tænke nyt. Og det passer mig godt. Det er i nybrud, at jeg er bedst, tror jeg. Man kan sige, at Mungo Parks grundlæggende kvaliteter giver frihed til nytænkning.”

Mungo Park
Mungo Park

Kan de “små” provinsteatre noget, som de store landsdelsscener og Det Kongelige Teater ikke kan?

”Ja, som sagt – både specialisering og tæt og udviklende relation til publikum. Men generelt er der nok ved at ske en udjævning i forskellen mellem teatre med forskellig størrelse,” siger Lasse.

Som allerede nævnt har Mungo Park som et af de få teatre i Danmark et ensemble. Hvordan ser du på at arbejde med et ensemble?

”Jeg ser det som en enorm styrke. Vi kan bygge videre på fælles erfaringer, og teatret har muligheden for en konstant og engageret kunstnerisk dialog. På Mungo Park er ensemblet desuden en nødvendig del af en forretningsmodel, som har givet teatret et meget stort publikum,” siger Lasse.

Mungo Park (og Mungo Park i Kolding for den sags skyld) har begge et stort repertoire og bagkatalog, hvorfra forskellige forestillinger spilles på forskellige tidspunkter.

Lasse Bo Handberg
Lasse Bo Handberg

Hvordan har du det med at “overtage” et teatre og dets store repertoire af forestillinger?

”Det er meget frisættende og inspirerende, at teatret kører godt og har en masse stærke forestillinger i repertoire. Det betyder, at jeg ikke skal bygge alting fra grunden. Jeg kan, så at sige, angribe fra spids. Og skulle min første forestilling blive dårlig, så er det ikke en katastrofe. Det betyder, at jeg ikke behøver at spille sikkert,” siger Lasse.

Lasse har på en og samme tid været både direktør og instruktør på Mungo Park Kolding, og han vil også fortsætte med at være på ”begge sider” på Mungo Park.

”For mig giver det god mening både at arbejde strategisk, administrativt og kunstnerisk. Elementerne hænger jo sammen og for mig er det energigivende at arbejde med teatret på mange fronter. Selvfølgelig betyder det, at jeg har travlt, og at jeg ikke kan hellige mig en enkelt opgave, men altid skal være klar til at skifte perspektiv – men for mig giver det god mening. De mange kasketter kan i øvrigt kun lade sig gøre, fordi jeg har en masse kompetente kollegaer, som i høj grad selv tager ansvar,” afslutter Lasse.

Vi ønsker Martin Lyngbo held og lykke fremover, og så glæder vi os til at se, hvad der sker på Mungo Park i Lasse Bo Handbergs tid. Vi kommer stadig med glæde i Allerød!

 

Fotos: Mungo Park

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Thomas Corneliussen

Af Jonas Gudmand Thomas Corneliussen virker som en af den slags mænd, man ikke ...

Spotlight: Kamilla Wargo Brekling

Af Jonas Gudmand   Vi har mødtes med en af Danmarks mest interessante teaterinstruktører, ...

Spotlight: Dan Zahle

Af Jonas Gudmand    Har du tænkt over, hvem der spiller sponsoren i julekalenderen ...

Spotlight: Nikolaj Hübbe

Af Henriette Devantier   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Nikolaj Hübbe, der ...

Spotlight: Cecilie Stenspil

Af Jonas Gudmand Det er en fornøjelse for Ungt Teaterblod at præsentere det næste ...

Spotlight: Selene Muñoz

Af Christian Skovgaard Hansen   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Selene Muñoz, ...