Spotlight: Vendsyssel Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Vendsyssel Teater, der er egnsteater i Vendsyssel og beliggende i Hjørring.

Vi har derfor talt med Peter Schrøder, der er kunstnerisk chef på teatret.

Og hvem er Peter Schrøder så?

Peter Schrøder (født 13. juni 1946) er en dansk skuespiller, filminstruktør og teaterleder. Han har både spillet teater, TV og film, og vores ældre læsere kender ham formentlig fra satireprogrammet ”Den gode, den onde og den virk’li sjove”, hvor han fast hver gang betonede ”Det er fand’me uhyggeligt du!” og fra voksenjulekalenderen ”Jul i den gamle trædemølle”, hvor han spillede Flemming (overfor Søs Egelind som Berit).

Herudover har han også arbejdet som instruktør, hvor han blandt andet har instrueret ”Det forsømte forår” fra 1993 samt filmen om Lise Nørgaards liv ”Kun en pige” i 1996.

Peter Schrøder Foto: Benny Rytter
Peter Schrøder
Foto: Benny Rytter

Siden 2005 har han dog haft til huse på Vendsyssel Teater. Her har han både spillet med i teatrets forestillinger og været med i ledelsen. Først som teaterdirektør fra 2005 og siden kunstnerisk chef fra 2014 til nu. Imens har Lars Sennels siden 2014 været teaterdirektør med det administrative og økonomiske ansvar.

Peter Schrøder er gift med skuespilleren Susanne Heinrich, der også har været på teatret siden 2005. Parret har dels en bolig i København, dels et hus i Tornby ved Hirtshals.

Men hvordan ender man så på Vendsyssel Teater?

”Først og fremmest havde jeg behov for et karriereskift. Jeg har både været skuespiller og instruktør, og jeg kunne nu godt tænke mig lidt fastere ”rammer”, og da jeg selv gennem flere år har haft en tilknytning til Vendsyssel var det oplagt at søge stillingen, da teatret søgte efter en ny teaterleder”, siger Peter Schrøder.

Peter Schrøder Foto: Benny Rytter
Peter Schrøder
Foto: Benny Rytter

Men når sæson 2017/2018 er slut, så stopper Peter Schrøder også. Hvad fremtiden så skal bringe, ved han ikke endnu. Der ligger måske endnu en film og venter, men den slags er jo altid lidt usikkert mht. finansieringen. Ellers vil han ud på markedet som freelance-skuespiller og -instruktør.

Vendsyssel Teater

Vendsyssel Teater startede som egnsteater i Hjørring i 1984. Teatret blev etableret i 1984, men frem til 1994 havde man ingen fast scene, og man rejste derfor i stedet rundt i landet. I 1994 fik man fast spillested på den ombyggede gamle Vestre Skole i Dronningensgade.

Det gamle teater på Dronningensgade Foto: Christian Skovgaard Hansen
Det gamle teater på Dronningensgade
Foto: Christian Skovgaard Hansen

Den 27. marts 2015 blev første spadestik til et nyt teater taget. Efter ti års planlægning og to års byggeproces er Vendsyssel Teater nu i starten af 2017 flyttet fra den gamle skole i til flotte nye rammer på Banegårdspladsen lige midt i Hjørring centrum. Den officielle indvielse fandt sted den 14. og 15. januar 2017.

Idéen med et nyt teater begyndte tilbage i 2008, hvor Peter Schrøder, den daværende teaterdirektør og nuværende kunstneriske leder, fik midler af byrådet i Hjørring til at undersøge mulighederne for et nyt teaterbyggeri til Vendsyssel Teater. Der skulle nu findes inspiration og donorer til byggeriet. Inspirationen fandt man blandt andet i London ved det traditionsrige Globe Theatre. Det hele endte i 2013 ud i det nuværende projekt på grunden, hvor byens gamle rutebilstation lå, og tegnet af Schmidt Hammer Lassen Arkitects K/S.

”Man har gjort noget så usædvanligt som at lytte til fagfolkene – folkene ved teatret”, siger Peter Schrøder.

Det nye Vendsyssel Teater Foto: Tao Lytzen
Det nye Vendsyssel Teater
Foto: Tao Lytzen

Det nye teater er finansieret af Realdania, Hjørring Kommune, Det Obelske Familiefond og ENV-Fonden, og det er det første nybyggede provinsteater i Danmark i 100 år.

Men hvordan kan det lade sig gøre at få opbakning til byggeriet af et nyt teater i provinsen?

”Teatret har en enorm forankring i lokalsamfundet, som gerne kommer hos os”, siger Peter Schrøder og fortsætter: ”Vi så det blandt andet med Vivian Nielsens dramatisering af Anne Marie Løns lokalhistoriske roman ”Prinsesserne” i 2008; her var der udsolgt for hele spilleperioden til premieren, og lokalpublikummet og anmelderne tog rigtig godt imod forestillingen. Også vores åbningsforestilling i det nye teater, ”Niels Klims underjordiske rejse”, og den nuværende forestilling ”Hamlet” er blevet taget godt imod.”

Men vil altså naturligvis (særligt) spille det, som folk vil se, men de skal også udfordres!

Det får tilskud fra både Hjørring Kommune og Frederikshavn Kommune. Den 1. januar 2017 indledtes Vendsyssel Teaters næste fireårige egnsteateraftale.

… meget mere end bare teater!

I det nye teater der 4 forskellige sale: Musiksal, Black Box, Prøvesal og Store sal. Der er nu sale til alt fra ca. 140 til ca. 500 publikummer alt efter opstillingen. Scenen i Store Sal er udstyret med den mest avancerede sceneteknik, herunder muligheden for ”in-the-round” opstillinger. Men man har samtidig været bevist om, at teatret skal passe til, hvor det er bygget, så rummene er heller ikke for store.

Store Sal Foto: Adam Mørk
Store Sal
Foto: Adam Mørk

Vendsyssel har nu fået et nyt topmoderne teater og et fantastisk samlingssted, der danner optimale rammer for scenekunsten og meget, meget mere. Det er ikke bare et teater, men også et samlingssted og et oplevelseshus, hvor man også kan komme, selvom man ikke skal i teatret.

”Det har skabt en ny dynamik i byen, og hele byen kigger ind. De unge kommer forbi huset på vej fra toget eller bussen og op i byen til alle uddannelsesinstitutionerne”, siger Peter Schrøder fortsætter: ”Alle er samtidig velkomne til at kigge forbi i huset og bare sidde og nyde en kop kaffe, arbejde eller hygge sig. Vi ”tvinger” ikke folk i teatersalene. Vi har på sin vis lavet ”Hjørrings dagligstue”, hvor man kan komme og gå, og hvor der er forskellige aktiviteter samlet i et rum!”

Foyerområde på det nye teater Foto: Tao Lytzen
Foyerområde på det nye teater
Foto: Tao Lytzen

For at øge folks lyst til at gæste huset til dets forestillinger, har man også indgået et samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab. Det betyder, at man kan køre med NT’s busser og tog til og fra Hjørring på dagen for ens forestilling, hvor teaterbilletten også tæller som billet i bussen eller toget.

Produktionerne og repertoiret

Teatret producerer 3-4 nye teaterproduktioner hver sæson – og samtidig præsenteres 10-12 gæstespil fra turnerende teatre. Desuden viser teatret 3-5 forestillinger for børn og unge. En stor del af disse forpligtelser ligger i at være et egnsteater, hvor egnsteaterloven skal følges.

”Vores egenproduktioner kan være kendte forestillinger, men med kant, så de får et twist i f.eks. indhold, scenografi osv. Vi prøver at sætte vores eget præg på forestillingerne”, siger Peter Schrøder.

Han fortsætter: ”Vendelboerne vil udfordres! Men samtidig skal er vi også bevidste om, hvor vi ligger, og hvem vores publikum er. Der er forskel på både folk og teatre, så vi skal ikke nødvendigvis sætte det samme op som ”storbyteatrene” i København.”

Elliott Crosset Hove som Hamlet i "Hamlet" (2017) Foto: Tao Lytzen
Elliott Crosset Hove som Hamlet i “Hamlet” (2017)
Foto: Tao Lytzen

Teatret er også selvforsynende med mange ting. Teatret skaber al scenografi på eget værksted, og alle kostumer på egen skræddersal.

Til gengæld har teatret ikke mere et fast ensemble. Men som de selv siger, så har de en række ”kerneskuespillere”, som vender tilbage igen og igen.

Derudover huser de en sommerferieteaterskole samt dramaskole og er hjemsted for Teater Talent Vendsyssel, der er et to-årigt teatergrundforløb for 15-20 årige, som undervises ca. 10 timer hver uge.

Sidst men ikke mindst tilbyder Vendsyssel Teater og Hjørring Musiske Skole dramaundervisning for de 9-16 årige i Hjørring Kommune, hvor eleverne vil blive introduceret til teatrets basale magi.

Unge i teatret?

Det er også vanskeligt, men ikke umuligt at få unge i teatret i Vendsyssel. Men man erkender, at det er en lang sej kamp, som dog heldigvis går den rigtige vej. De klassiske ”barrierer” som mængden af andre tilbud, mængden af unge – som ikke rejser væk fra landsdelen for f.eks. at studere, og mængden af andre sociale tilbud har selvfølgelig en også påvirkning i Vendsyssel.

Teatret har tidligere kørt med ungdomsaktivitetsgruppe ”12 A …uden pis”, hvor ”12A” refererede til teatrets tidligere adresse i Dronningensgade, mens tilføjelsen ”…uden pis” refererede til, at det ikke bliver teater på vanlig vis, og at det har en anden, ligefrem tilgang. Det var planen, at konceptet en torsdag om måneden ifølge teatret skulle give en ”kulturel røvfuld til Hjørrings unge publikum”, hvor man ville mixe lokale talenter med dem udefra og med en anderledes blanding af teater, musik, performance og kultur.

Det nye teater Foto: Tao Lytzen
Det nye teater
Foto: Tao Lytzen

Konceptet med ”12A” har desværre ikke helt bidt på de unge. Man har derfor neddroslet konceptet, og man vil i stedet forsøge at køre med et projekt uden fast forankring, men hvor der i stedet laves noget, når (hvis) der bydes ind fra de unge. Teatret vil gerne have fat i egnens ungdom på en anden måde, men det har desværre vist sig sværere end som så.

Teatret skal være noget for alle. Man tror på, at det hele er en del af en synergieffekt, hvor man kan få flere unge i teatret – både i Hjørring, men også når de ”rejser ud”, hvis de har fået en god introduktion, og hvis det ikke længere er fremmed for dem. Ved at komme i huset som ung, kan det også være med til, at hverken huset eller teatret er så fremmed for de unge mere. De bliver vant til at komme i huset.

De nye hus indefra Foto: Adam Mørk
De nye hus indefra
Foto: Adam Mørk

Teatrets sommerferieteaterskole samt dramaskole og dets samarbejde med Hjørring Musiske Skole om dramaundervisning for kommunens ungdom som nævnt ovenfor er formentlig også med til at vække børn og unges interesse for teatret, så det ikke er så fremmed for, hvilket kan gøre, at det er nemmere (også) at få dem ind i teatret som ældre.

 

Besøg Vendsyssel Teater på deres hjemmeside her.

 

Fotos: Benny Rytter, Adam Mørk, Tao Lytzen og Christian Skovgaard Hansen

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Thomas Corneliussen

Af Jonas Gudmand Thomas Corneliussen virker som en af den slags mænd, man ikke ...

Spotlight: Katrine Greis-Rosenthal og Thue Ersted Rasmussen

Af Christian Skovgaard Hansen   Denne gang retter Ungt Teaterblod spottet mod Katrine Greis-Rosenthal ...

Spotlight: Lotte Andersen

Af Mia Søndergaard   Ungt Teaterblod har haft fornøjelsen af at mødes med Lotte ...

Spotlight: GROW og GROWINSANE

Af Christian Skovgaard Hansen   Her på Ungt Teaterblod har vi denne gang fokus ...

Spotlight: Morten Krogh, festivalleder for CPH STAGE 2015

Af Christian Skovgaard Hansen ”CPH STAGE er hele Danmarks teaterfestival” Nu er vi klar ...

Spotlight: Carsten Svendsen

Af Christian Skovgaard Hansen   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod skuespiller Carsten ...