Anmeldelse: ≈[cirka lig med], Odense Teater
![Anmeldelse: ≈[cirka lig med], Odense Teater](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2016/10/cirkaligmed_plakat_18062-1600x1200.jpg)
Af Mette Herschend
Hvad betyder penge for dig? Har du tænkt over det? Efter 2 timer og 30 minutter (inklusiv pause) på Sukkerkogeriet bliver jeg selv skræmmende opmærksom på, hvor meget penge fylder i min egen hverdag. I ’≈[cirka lig med]’ demonstreres nemlig på absurd, humoristisk og alvorlig vis, hvordan økonomi har infiltreret vores sprog, opfattelsen af verdenen og vores forhold til vores næste.
Vi følger en lille række karakterer, hvis skæbner sammenflettes i deres både søgen efter og afstandtagen til penge. Som en del af en økonomilektion (ja, du læste rigtigt) introduceres publikum til myten om Mammona – et grisk og pengefikseret mørke, der besætter dit sind og fordrejer dit væsen, så du til sidst skriver dine venner en kvittering, hvis du har gjort dem en tjeneste. Ganske snedigt konkretiseres Mammona et par gange i forestillingen som en uhyggelig udgave af ”Charging Bull” fra Wall Street med onde, røde lysende øjne, som udfordrer karaktererne, der enten holder stand eller overvindes af pengemørket.
Manuskriptet er udarbejdet af den svenske dramatiker og forfatter Jonas Hassen Khemiri, som har skabt en helstøbt og samfundsrelevant historie, hvor man som publikum både kan lade sig rive med af universet og samtidigt genkendende sig selv i nogle af de centrale problematikker. ’≈[cirka lig med]’ er uden omsvøb drøngodt håndværk.
Forestillingen er udformet som teater i cirkus-klæder – med det hele: manege, klovnenæser, gøgleri, stylter, akrobatik og alt det, du kan komme i tanker om, der klassisk er rødt, er blevet guldfarvet og glitrende i ’≈[cirka lig med]’. Jeg tager mig selv i at blive betaget af alt den pragt og noterer for mig selv, at der må være noget i den menneskelige hjerne, der finder velbehag og glæde ved synet af guld. Er det kulturelt betinget mon?
I hvert fald, konstaterer jeg, at når jeg kan sidde og fundere over sådanne ting i scenografien, er der gjort noget rigtigt her også. Hele problematikken drages ned på et mere konkret niveau, hvor vi kan se det pæne glitter men samtidigt opleve karakterernes forfald – ”all that glitters is not gold”.
Efter den stille poetiske indledning satte skuespillerne ellers sømmet i bund, og så er det fuld fart frem – der er ikke tid til at kede sig. Der er en god dynamik på scenen; især ved de indre dialoger, som karakteren Martina har med sig selv (Martina 2), hhv. Rikke Lylloff og Lea Baastrup Rønne, bed jeg særligt mærke i replikkernes skarpe timing og en skøn energi (og derudover hylende morsomme identifikationsmuligheder).
’≈[cirka lig med]’ er sjov, sjov, sjov, intelligent, alvorlig og en rigtig ’tænker’ – altså en af de forestillinger, som man går og funderer over – og det holder jeg jo meget af. Derudover bliver jeg så glad, når der serveres små reference-godbidder til andre forestillinger – her fra ’Teaterkoncerten CARL’ og ’Hamlet’ – mums! Til tider skulle man holde tungen lige i munden for at følge med i det foranderlige univers, men det er lige dele manuskript, scenografi, lyd, kostumer og skuespilpræstationer, der fortjener den fine ”karakter”.
Jeg vil anbefale de yngste teatergængere at være 16-17 år, fordi der nærmest er et fagligt (økonomisk) niveau, hvor jeg selv skulle spidse ører en ekstra gang. Ellers er der blot tilbage at sige: Tag jer i agt for Mammona – save yourselves!
Odense Teater, Sukkerkogeriet
Spiller indtil 22. oktober 2016
Set den 29. september 2016
Fotos: Emilia Therese
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.odenseteater.dk/forestillinger/cirka-lig-med
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod