Anmeldelse: Crazy Christmas Cabaret: The House of Uhygge, Tivoli (London Toast Theatre)
Af Christian Skovgaard Hansen
I år kan London Toast Theatres Crazy Christmas Cabaret fejre 40 års jubilæum, og der er sket meget, siden man startede i noget mere beskedne rammer. I år er et dobbeltjubilæum, da det også er 25 års jubilæum for at spille i Glassalen i Tivoli – Tivoli har dog meldte ud, at man ønsker noget andet næste år, så cabaretten er pludselig blevet hjemløs… Men mon ikke, at de også finder en løsning på det. Man kan i hvert fald håbe på det, så den traditionsrige cabaret kan fortsætte.
Modellen er den samme i år som i de seneste mange år. Der er tale om en mere eller mindre skør grundhistorie med sine afstikkere, hvor de faste traditioner med både skurke og helte, der har hvert sit tilråb, og med publikumsinddragelse holdes i hævd, og det hele foregår som altid på en skønsom blanding af engelsk, dansk og danglish. De fleste publikummer kender rutinen, hvis man da ikke er en af de efterhånden få ”virgins”. På sin vis er det uforudsigeligt, men gensynets glæde er stor, og det hele går op i en større enhed i år, hvor det er blevet til en ganske velkomponeret forestilling.
Igen i år har McKee brugt historien om Dracula som grundbase, men det står hurtigt klart, at hendes krøllede og (van)vittige hjerne endnu engang har været på overarbejde, så fortællingen får sine twist. Transsylvanien møder her Skotland, og myten om Dracula møder Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Dracula bider, som historien foreskriver fra sig – i hvert fald lige indtil vi slutter ved hans kiste i krypten!
Samtidig er det dejligt, at årets Crazy Christmas Cabaret: The House of Uhygge har den rette sammenhængende sammensætning, og at doserne af både humor og gru er tilpas, så uhyggen nærmest bliver hyggelig, når historiens figurer mødes på kryds og tværs. McKees idérigdom kender ingen grænser, men man tilgiver den også i år lidt for lange cabaret, da historien i år er så velkomponeret, som den er.
Hele holdet er veloplagte, og spilleglæden lyser ud af dem. Det er et noget aparte og ikke mindst spøjst sammensat persongalleri, som vi præsenteres for, men på en eller anden måde lykkedes det alligevel at finde hoved og hale i dem, og persongalleriet komplementerer ganske fint McKees historie.
McKee selv er i perfekt kampform, og man mærker ikke alderen tynge, når hun glimrende springer rundt som både bindende fortæller, divaen Lola Liebedick og ikke mindst den kløgtige Bent van Helsingør. Katrine Falkenberg er morsom som de to noget forskellige tvillinger Gwyneth og Heidi, og hun viser igen i år, at hun har en fantastisk sangstemme. David Bateson er både djævelsk som Dracula, der – måske – har det rette bid, og som den ikke alt for vaks skotsk detektiv. Andrew Jeffers mange og forskelligartede kvinder morer igen i år.
Kevin Kiernan Molloy er ganske god og morsom i de mindre roller som både Dr. Frankenstein, Igor og især Horrible Herbert Renfield, og Claus de Lichtenbergs monstertjener Nobody er kær, når han blot vil kramme. Ny på holdet er Sebastian Harris, men han smutter elegant ind på holdet, hvor han glimrer både som skotsk kikset helt og særligt som Ben Goodbody.
Kirsten Brinks scenografi er flot, festlig og letomskiftelig, og den fungerer uanset tid og sted, og hendes kostumer lige så gode, hvor særligt Andrew Jeffers’ mange store kjoler udmærker sig. Afskeden fra Tivoli får også en lille kommentar på gravstenen med inskriptionen ”CCC 1998-2023” på en elegant, men heldigvis ikke bitter vis.
Cabaretten er gennemmusikalsk, og man overraskes flere gange over de forbløffende sammensætninger. Stuart Goodstein og hans lille orkester med Søren B. Petersen og Tom Højlund står leverer upåklageligt både musikken og de mange morsomme lydeffekter.
40 år er ingen alder! Årets Crazy Christmas Cabaret: The House of Uhygge er absolut en af de bedre, og det er den bedste Crazy Christmas Cabaret, som jeg endnu har set. Vivienne McKees historie er en af de bedste i mange år, og den er både sammenhængende og tilsat de rette mængder humor og gru, som leveres ganske charmerende og morsomt. Så tilgiver man bedre, at den igen, igen er lidt til den lange side, og at man med fordel kunne skære lidt fra.
Det ændrer dog ikke på, at Crazy Christmas Cabaret trods sine 40 år stadig er i fin form og fuld vigør, så vi håber på, at den vil genopstå et nyt sted, så den kan bestå mange år endnu!
London Toast Theatre
Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V
Spilleperiode: 14. november-30. december 2023
Set den 1. december 2023
Fotos: Thomas Petri
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.tivoli.dk/da/kultur-og-program/teater/2023/crazy-christmas-cabaret
og
https://www.londontoast.dk/crazy-christmas-cabaret.html
Medvirkende: Katrine Falkenberg, David Bateson, Sebastian Harris, Andrew Jeffers, Kevin Kiernan Molloy, Claus de Lichtenberg og Vivienne McKee
Af: Vivienne McKee
Musik: Div. komponister
Instruktion: Vivienne McKee
Scenografi og kostumer: Kirsten Brink
Koreografi: Peter Friis
Kapelmester: Stuart Goodstein.
Band: Stuart Goodstein, Søren B. Petersen og Tom Højlund
Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod