Anmeldelse: Studenterrevyen 2017 – Os der har det værst, Huset-Kbh. (Kongelig Mayestaits Acteurs)

Anmeldelse: Studenterrevyen 2017 – Os der har det værst, Huset-Kbh. (Kongelig Mayestaits Acteurs)

Af Julie Hultberg Andersen, gæsteanmelder

 

Når jeg tænker på, hvad revyen kan som teaterform, så er det at bruge satire og komisk timing til at igangsætte en fælles motionering af den selvironiske muskel dér i teaterrummet. Og ud fra denne præmis tager ’Studenterrevyen 2017’ sit afsæt.

Studenterrevyen 2017 4

Amalie De Fine Lichts scenografi er minimalistisk og stilren i sit hippe ”peach”-farvet udtryk, der i sig selv er en lille hyggelig kommentar til nutidens modekoder. Den simple scenografi tillader lys- og lyddesignet at etablere de forskellige scener sammen med få rekvisitter, præcist markerende kostumering og bandet, der hele tiden er tilstede i scenebilledet. Dette fine samarbejde mellem de forskellige sceniske elementer resulterer i hurtige skift, der holder det hårdtarbejdende revyensemble konstant på tåspidserne og dermed fastholder god energi og dynamik fra start til slut.

Studenterrevyen 2017 2

Det minimalistiske udtryk i scenebilledet skærper fokusset på, at det komiske guld skal findes i sammenspillet mellem skuespillerne. Nanna Berners fine instruktion tillader spillerne at lege og udfolde det komiske talent, som de alle besidder inden for skarpe og præcise rammer.

Nærværet er stort og man mærker en kæmpe glæde fra både ensemblet og bandet ledet af kapelmester Jenny Højlund, der gør, at ens egen velvilje mod projektet bare vokser. Jeg oplevede en stærk tilstedeværelse af fællesskabsfølelse i teaterrummet, der faktisk også havde den indvirkning, at jeg lettere tilgav nogle af de momenter, hvor komikken ikke lige virkede for mig.

Ikke alle scenerne rummer lige god komisk pondus efter min smag. Dette bunder i en for stor ensformighed udi ”pik og patter”-humoren, der jo kan være skøn og uhøjtidelig i sin banalitet, men fylder lidt for meget her. Det gælder overvejende manus, men også leveringen der netop bliver i en lidt unuanceret en-til-en-fremstilling.

Studenterrevyen 2017 1

Størstedelen af scenerne tager afsæt i samfundskritiske iagttagelser, der generelt går i fin overensstemmelse med den røde tråd i revyens titel ’Os der har det værst’. Der peges blandt andet på absurd vis på sundhedssystemet, og der tages også et kig på den feministiske debat gennem en finurlig og sprogligt legende monolog. I udfoldelsen af emnerne er resultatet dog svingende. Nogle af sketchene kommer ikke udover bare at være overteatralske skildringer af samfundsstereotype tendenser. Her bliver emnerne forsimplet og dermed uvedkommende, som for eksempel den højtråbende feminist, der kun er sur og dobbeltmoralsk, og den sleske forretningsmand, der kun er egoistisk og usympatisk.

Komikken fungerer allerbedst, der hvor der leges og reflekteres over teateret som medie og revyen som teaterform. Det udtrykkes gennem interaktion med publikum og opbrud med scenerummet, der sammen med et fedt metaplan i dialogen og et bredt skuespillerbegreb, peger på sig selv som et medie, der kan åbne for refleksion over hvordan vi ser og fremstiller os selv i denne verden. Det er i absurditeten og forholdet mellem form og indhold, at det lykkes og bliver vedkommende. Det kunne jeg have ønsket mig meget mere af, da jeg i sidste ende efterlades med en lidt for svingende kvalitet i manus.

Studenterevyen 2017 3

Afslutningsvis må det nævnes at premiereaftenen blev tilført et twist, der gav ekstra spice til oplevelsen. Den lettere selvhøjtidelige afslutning, blev pludselig akkompagneret af en rockkoncert fra lokalerne nedenunder. En skøn og fuldkommen uforudsigelig omstændighed Huset-Kbh. tilbyder. Hvad mon det bliver næste gang?

’Studenterrevyen 2017’ er underholdende og har masser af hjertevarme. Den leger med og kommentere revyformen, men dog stadig trofast inden for rammerne. Et godt grin, hygge og en lille indad kuende konfrontation en gang eller to er garanteret, og så kan jeg vist ikke love mere.

 

Kongelig Mayestaits Acteurs

Huset-Kbh., STAGE, Rådhusstræde 13, 1466 København K

Spilleperiode: 24. marts-8. april 2017

Set den 24. marts 2017

Fotos: Marie Kirkfeldt Ankersen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her: 

www.studenterrevyen.dk

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *