Anmeldelse: Dødsdansen, Teater V (Holstebro Dansekompagni)

Anmeldelse: Dødsdansen, Teater V (Holstebro Dansekompagni)

Af Ida Spedtsberg

Den Strindberg’sk inspirerede moderne danseforestilling Dødsdansen af Holstebro Dansekompagni turnerer i disse dage Danmark, og jeg var forbi ved stoppet på Teater V i Valby. Her danner tre dansere ramme for det dramatiske trekantsdrama mellem ægteparret Edgar (Alexandre Bourdat) og Alice (Marie Brolin-Tani) og familierelationen Kurt (Lionel Ah-Sou). Og selvom handlingen ikke 1:1 kan oversættes til August Strindbergs originale 1901-værk, så går temaet tydeligt igennem.

Ægteparret har det ikke godt. Livets blender har været hård mod dem, og tilbage er en suppe af had, mismod, destruktion både indad og udadtil – men også til tider en dyrisk tiltrækning. De knuger, skændes, elsker og river sig rundt i parforholdet til et cinematisk miks af klassiske sonater, rain soundscapes og truende nutidige kompositioner. Gået i stå er de helt sikkert.

Indtil en tredje person dukker op. I Strindbergs fortælling hedder han Kurt – i dette program hedder han ikke noget, men lad os holde os til Kurt for nemheds skyld. Kurt bringer en ny energi med sig, og det gør ham hurtigt til centrum for det cravende ægtepar. Alice ser i ham en ny elsker. Edgar en mulig støtte – men også en trussel. Det udløser en ild af efterreaktioner, der hæsblæsende trækker os mod afgrunden. Hvor skal det mon ende?

Dødsdansen danses af tre modne dansere. Det føles fjollet at lægge vægt på det, men det er nu engang ekstremt sjældent at se dansende performere over 50 år i centrum. Hovedrollerne danset af Alexandre Bourdat, 52 år, og Marie Brolin-Tani, 65 år, bevæger sig stilmæssig ind i genren moderne dans. Marie med et mere ballettet indtryk. Alexandre med stor grounding, kraft og præcision. Lionel Ah-Sous udtryk er mere flydende og poetisk.

Dansernes alder giver dem en klar fordel i det dramatiske. Det er en forestilling danset på blikke. Og vi forstår Marie Brolin-Tanis fortolkning af den desperate, selvdestruktive Alice, når hun både kigger kokket på Kurt, og når blikke kunne dræbe. Teknisk leverer Alexandre Bourdat den største præstation. Hans ekstremt-farlige, maniske fortolking er det, der primært hænger fast i mig, da jeg rejser mig fra de bløde sædder. Og hans tilstedeværelse og overbevisende karakterarbejde løfter de scener og duetter, han er en del af.

Stykket bliver en smule for langt til min smag. Der er steder, hvor vi lidt for længe sumper rundt i de samme følelser, og et par black-outs og hastige stilleben-momenter for at understrege ægteskabets fiasko kunne, efter min mening, sagtens have været undværet. Når det er sagt, så tag afsted for at opleve en intens dansefortælling med et karakterarbejde, der kan mærkes helt ned i tæerne. Og hvor dybden i blikke og reaktioner trumfer strakte knæ og perfekt eksekverede pirouetter.

Holstebro Dansekompagni

Teater V, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Spilleperiode: 23. september 2024-8. marts 2025 – på turné rundt i Danmark

Set den 31. oktober 2024

Fotos: Søgaard Film

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende dansere: Marie Brolin-Tani, Alexandre Bourdat og Lionel Ah-Sou

Koncept og idé: Marie Brolin-Tani og Melody Putu

Koreografi og iscenesættelse: Thomas Bentin

Musik og lyddesign: Christian Tronhjem

Kostumedesign: Åsa Gjerstad

Lysdesign: Hans-Olof Tani

Koreografisk konsulent og producent: David Cornelius Price

Varighed: 70 minutter

Fra 15 år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *