Redaktør, anmelder og stifter
Christian Skovgaard Hansen
Februar 1984.
Uddannet jurist. Arbejder som fuldmægtig i centraladministrationen og som ekstern lektor. Forfatter og redaktør på fagligt bogprojekt.
Teaterinteresseret efter at have set børne- og familieforestillinger på Filuren i Århus og familieforestillingerne ‘Fyrtøjet’, ‘Folk og røvere i Kardemomme By’, ‘Peter Pan’ og ‘Emil fra Lønneberg’ på Aarhus Teater tilbage i 1990’erne.
I dag ivrig teatergænger, som har set snart 1.000 forestillinger – fordelt over stort set alle genrer: skuespil, børne- og familieforestillinger, musicals, totalteater, ballet og opera.
Stifter
Jonas Gudmand
November 1988.
Jeg har brugt meget af min tid på skuespil siden 2011. Jeg har en bachelor i ‘Virksomhedsstudier og Kommunikation’ med et Samfundsvidenskabeligt Basisstudium fra RUC.
Jeg elsker at se og spille teater, og derfor har jeg været med til at stifte Ungt Teaterblod. Vores ‘Spotlight’ er vigtig for mig, så det ikke bare er en blog, hvor vi kun anmelder. Vi skal have et samspil mellem aktualitet og baggrund.
Ungt Teaterblods faste anmelderkorps
Thomas Riddersholm
Dækker Aalborg-området.
Juli 1987.
Rapper, skuespiller, entertainer, levemand m.m.
Egentligt startede min store interesse for skuespil igennem film. Jeg er, og har alle dage været, en kæmpe filmnørd. Det var først, da jeg i 2011 begyndte at læse til skuespiller i København, at jeg for alvor fik øjnene op for teaterverdenen og dens magi. Før i tiden havde jeg ikke den store beundring overfor teateret, da jeg lidt så det som en uddateret og gammeldags kunstform, der slet ikke kunne det samme som film.
Jeg fandt dog ret hurtigt ud af, at nok kunne teateret ikke det samme som film, men til gengæld kunne det noget helt andet. Teateret giver en unik intensitet og en helt speciel tilstedeværelse lige i nuet. På min skuespillerskole fik jeg samtidig også en dyb respekt for, hvad det egentligt kræver at stå på en scene og spille teater. Det fortjener stor anerkendelse.
Emilie Lykke Hartz
Marts 1992.
Fuldstændig teatertosset. Genfødt på Forscenen, Skuespillerakademiet, kaffedrikker hos Lagkagehuset og dedikeret hundeelsker.
Jeg elsker teatret. Jeg vil dyppes i det, rulle mig i det og fodres med det. Teatret er et pusterum, som intet andet, og et sted for alle mennesker at komme. Jeg mener, at teatret er en følelse, her mener jeg ikke kun én, men mange følelser, som venter på at blive opdaget. Jeg skriver for Ungt Teaterblod, da jeg gerne vil forsøge at sætte ord på de tanker og sanser, som bliver berørt i en forestilling og videregive en oplagt mulighed for et pusterum.
Julie Vad B. Madsen
Januar 1993.
Kandidatstuderende i statskundskab ved Københavns Universitet.
Jeg så mit første rigtige teaterstykke på en studietur til New York. Det var Marry Poppins på Broadway og siden har jeg været fan. Teater kan noget helt andet en film, man opfyldes af en fantastisk følelse når man ser et stykke fremføres live, høre musikken og for en time eller to bare forsvinder ind i historien.
Jeg husker mit eget smil og min egen følelse efter mit første stykke, og jeg husker min søsters smil efter jeg var med hende inde til hendes første. Jeg håber på gennem mine anmelder, at kunne være med til at give andre unge den samme oplevelse og få det samme smil.
Eva Gudmand
Juni 1992.
Jeg læser min kandidat i dansk og tilvalg på idræt på Københavns Universitet. Jeg arbejder som gymnasielærer i Roskilde og bruger en stor del af min fritid på teater.
Jeg har set teater, siden jeg var helt lille, og årets højdepunkt var vores familieture i Eventyrteateret.
Jeg elsker at se teater og leve sig ind i den verden, der bliver udspillet lige foran dig. Ved at være anmelder skabes der en større refleksion omkring stykket og mulighed for at give disse tanker videre. Der bliver spillet virkelig meget godt teater rundt omkring i København, så ved at være anmelder kan jeg forhåbentlig få mere ungt teaterblod ind foran scenen.
Laura Munk Christensen
Maj 1999
Gymnasieelev med en brændende passion for scenekunst, særligt teater.
Jeg har gået i teatret, siden jeg kunne forstå ordene, primært pga. en teatertosset onkel og en kulturel mormor med en stærk idé om, hvilke kunstneriske påvirkninger et barn bør opleve. Desuden har jeg selv spillet teater omkring halvdelen af mit liv og klør stadig på. En masse amatørteaterskoler, to års gymnasie-dramatik og adskillige statistroller og kortfilm senere kan jeg erklære, at jeg ikke er rokket en centimeter. Teatret er og bliver det bedste sted, jeg kan befinde mig. Det være sig i salen eller på scenen.
Muligheden for at se, hvad der rører sig på de danske scener, er enestående, og jeg nyder at kunne dele ud af mine meninger og inspirere folk til deres næste teatertur.
Sofie Gråkjær Trige
Dækker Aalborg-området
Februar 1995
Jeg er opvokset i en musikfamilie og har siden, at jeg var barn beskæftiget mig med teater. Mine erfaringer med teater indebærer, at jeg har været elev hos forskellige skuespillere, taget mindre kurser på Ophelia Skuespillerskole, gået på Rødkilde Teaterhøjskole og medvirket i en række forskellige små produktioner. Jeg har stor respekt for det arbejde, der bliver udført på scenen, og jeg ved, hvor meget forberedelse, timing og samarbejde, det kræver, at lave en forestilling, der virker godt.
Lige nu studerer jeg psykologi på Aalborg Universitet.
Jeg holder meget af alt fra nyt og eksperimenterende teater til de gamle klassikere. Jeg håber meget, at folk vil gå i teateret og opleve det nærvær, som kun teater kan give.

Henriette Devantier
Oktober 1996
Danskstuderende, kunst-, kultur- og litteraturnørd og balletunderviser med en kæmpe passion for teater og særligt for balletten.
Jeg har, ligeså længe jeg kan huske, været forelsket i teater og hele dets univers – særligt ballettens. Balletten byder ind dér, hvor ord ikke rækker. Den kan stoppe tid og sted, og den kan gøre mig åndeløs med en hjertebanken på 120 km/t. Den kan få mig til at grine, græde og tænke – og til tider glemme. Jeg kan få lov at være i nuet og intet andet sted. Netop disse oplevelser er jeg meget beæret over at få lov at videregive og formidle særligt til et ungt publikum gennem Ungt Teaterblod.

Sofie Riis Endahl
November 2000
Musicalnørd og en sucker for klassiske dramaer. Gerne på tysk.
Jeg har altid været vild med historier og musik og derfor været endnu mere vild med musicals: Historier med musik til. Jeg har spillet med i en del både i skoleregi og på forskellige teaterskoler i f. eks. RENT, Dracula, Alice i Eventyrland, Saturday Night Fever, Grease og High School Musical.
Når jeg ikke bruger alt min tid på at rende rundt mellem de københavnske teatre med min faste ledsager, min mormor, under armen, skriver jeg ungdomsbøger. Indtil videre er det blevet til tre udgivelser: Sindstequila, Øjebliksbilleder, Efterskælv og Smuk, smukkere, smukkest. Måske de også engang finder vej til scenen?

Ea Melissa Christiansen
Juni 1993.
Performer, sansetræner, musiker, poet og nysgerrig teaterfetichist.
Kulturen ser jeg som en af grundstenen i vores samfund, hvorfor jeg håber på at kunne videreformidle mine indtryk samt guide jer læsere derude, så vores ellers sårbare kulturliv holdes i live og fortsat udvikles.
Genremæssigt er jeg en sucker for avant garden, om end især musicals og børneforestillinger også står mig nær. Mit største krav er at blive rørt, få den fulde pakke af sanseindtryk og opleve kunstnere sparke så meget røv, at hårene rejser sig i nakken. Herudover går jeg op i detaljer og timing især.
Jeg er nærmest opvokset på de skrå brædder hos Cantabile2 som 10-årig, hvorefter jeg har arbejdet on and off som skuespiller. F.eks. har jeg turneret rundt med egen forestilling, vundet diverse priser osv. Herudover har jeg arbejdet med børn og fokuseret på didaktisk historieformidling samt rytmik, er uddannet sansetræner og hvad ellers? Ja… Så har jeg skrevet for Ungt Teaterblod siden januar 2018.
Faste gæsteanmeldere
Signe Birk Bachs (December 1992) – dækker Århus-området
Emilie Elisabeth Bundgaard (Marts 1994) – dækker Fyn og Trekantsområdet
Thormod S. Kamban (September 1995) – dækker Århus og til tider Fyn
Lise Barslev (Aug. 1999) – dækker Århus-området
Trine Kinch (Apr. 1994) – dækker Århus-området
Anne Sophie Parsons (Jul. 1987) – dækker Århus-området
Line Rolighed (Jan. 1991)
Emil Samaras Eriksen (Mar. 1998)
Sanne Halkjær Hebsgaard (Mar. 2000) – dækker særligt Midt- og Vestjylland
Daniel Lassen (Okt. 1998)
Emma Brink Laursen (Sep. 1997)
Julia Bielefeld (Dec. 1999)
Johanne Rao Jensen (Okt. 1990)
Ida Spedtsberg (Aug. 1995)
Josephine Rued Sørensen (Maj 2000)
Nanna Sofie Pehrson (Dec. 1996) – Instagram-administrator – @ungt_teaterblod
Katrine Kraul Ibsen (Sep. 1999)
Naja Matzen (Okt. 1987) – dækker Fyn
Ellen Krogh Skjølstrup (Maj 1998)
Anne Sophie Thingsted (Okt. 1991)
Helene Franch (Jan, 1998)
Sofie Højlund (Aug. 1993)
Sebastian F. Westh Nielsen (Aug. 1998)