Anmeldelse: Køter, Det Kongelige Teater (Dansk Danseteater)

Af Ida Spedtsberg

Dansk Danseteater er tilbage – og på mere end en måde. Kompagniet åbner 2024 med forestillingen Køter, der er første værk af den nye kunstneriske leder Marina Mascarell, som sidste forår overtog efter Pontus Lidberg. Og hvilken start det var.

Køter er en genopsætning af en forestilling oprindeligt skabt til det anerkendte kompagni GöteborgsOperans Danskompani i 2015, men som i denne anledning er blevet nytænkt og tilpasset Dansk Danseteaters 12 dansere. Marina Mascarell kalder det samtidig sin indføring i skandinavist kultur og mentalitet.

Forestillingen omhandler nemlig samfundets tendens til at fastholde os i middelmådigheden for på en hver måde at undgå, at et enkelt individ stikker for meget ud. En mekanik som synes universel, og som vi i Danmark især kender under navnet ”janteloven”. I skikkelsen af en køter, eller på engelsk en mongrel, følger vi fællesskabets kamp mod det uønskede og ubestemmelige. Mod det, der bare skal undertrykkes. ”Om lidt vender det”, siger danserne til hinanden. Men gør det?

En ting, der i hvert fald er vendt, er Dansk Danseteater, som lidt rodløst syntes at have tabt pusten de seneste år. Marina Mascarell kommer med et lang flot CV og har skabt værker til de helt store kanoner blandt moderne dans – såsom Nederlands Dans Theater, GöteborgsOperans Danskompani, Skånes Dansteater, Lyon Opera Ballet, Dance Forum Taipei og Mercat de les Flors. Hun er kendt for at tænke sine værker 360 grader, men alt det er jo lige meget, hvis man ikke leverer. Heldigvis for os, gør hun.

Køter er en forfriskende forestilling, der er meget tro mod Dansk Danseteaters stil og historik, men som samtidig bringer velskrevet historiefortælling, hjerte og koreografisk kvalitet, så det går op i en højere enhed. Dansernes høje tekniske niveau kommer til deres ret både, når de som en organisme hastigt bevæger sig i færd med at opsluge det næste individ, når de i små dialoger drager os ind til forestillingens kerne, og når et vindpust tager deres lange lemmer helt derud, hvor leddene burde skrige stop. Marina Mascarells Køter leverer ikke nødvendigvis svaret på janteloven, men vi efterlades eftertænksomme og med en følelse af at blive set.

Udover en flot koreografisk indsats til en let vibrerende elektronisk musik bør scenografien fremhæves. En række rustfarvede viftelignende genstande transformeres igen og igen til vægge, beklædningsgenstande, trapper og ja endda et meget vigtigt mødebord. De er funklende flotte og funktionelle, og derfor lyder der et bravo herfra til scenograf Kristin Torp.

Også en række nye dansere har premiere her i 2024, hvor alderspræsident Amancio Gonzales viser, at alder jo blot er et tal, og at hans mangeårige erfaring sætter ham fri med en hel åbenlys kunstnerisk ro. Derudover siger vi også hej til Wolf Govaerts og Yi-Shao, der begge i hver deres momenter understreger deres virke i det dygtige kompagni. Fremhæves bør også Lukas Hartvig-Møller, som jantelovens stemme overbevisende sætter os på plads gang på gang. Men hele kompagniet stråler, og jeg kunne fremhæve hver og en.

Køter er en forestilling om lighed og konformitet. Om frygten for, at dem der stikker ud, også stikker af. Dens legende tilgang til emnet bringer en lethed over et ellers samfundstungt emne. Kombineret med stærk teknisk kvalitet fra Dansk Danseteaters ensemble kan jeg kun anbefale et smut forbi Takkelloftet i Operaen. Om ikke andet for at byde Marina velkommen på den danske kunstscene, som hun i den grad beviser, at hun har en plads på fremover.

Dansk Danseteater

Det Kongelige Teater, Operaen, Takkelloftet, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 17.-28. januar 2024

Derefter på Danmarksturné fra 7. februar-17. marts 2024

Set den 17. januar 2024

Dansere: Jessica Lyall, Lukas Hartvig-Møller, Merete Hersvik, Bradley Waller, Edward Pearce, Lúa Mayenco Cardenal, Kristin Bjerkestrand, Leticia Silva, Yi-Shao, Amancio Gonzalez & Wolf Govaerts og Luca Tomaselli

Iscenesættelse & Koncept: Marina Mascarell

Koreografi: Marina Mascarell og Jessica Lyall, Lukas Hartvig-Møller, Merete Hersvik, Bradley Waller, Edward Pearce, Lúa Mayenco Cardenal, Kristin Bjerkestrand, Leticia Silva, Yi-Shao, Amancio Gonzalez & Wolf Govaerts og Luca Tomaselli

Musik: Yamila Ríos

Scenografi: Kristin Torp

Dramaturgi: Bodil Persson