Anmeldelse: Svanesøen, Falkoner Salen (The Ukrainian Classical Ballet Kyiv (i Danmark ved PH Show)

Af Ida Spedtsberg

Balletklassikeren Svanesøen turnerer i disse dage på de danske scener med det ukrainske balletkompagni, The Ukrainian Classical Ballet Kyiv. Siden den frygtelige krigs begyndelse, har kunst og kunstnere haft svære vilkår i landet, og flere initiativer er blevet sat i værk for at given kunsten ly andetsteds. For blot et halvt år siden præsenterede Aveny-T og Holstebro Dansekompagni Mit stille hjem, som også var skabt med ukrainske kunstnere i centrum (læs anmeldelsen her).

Nu er den ukrainske klassiske ballet fra Kyiv igen på turné i Europa – og med ultraklassiskeren over dem alle. Svanesøen er en favorit af en årsag. Med Tcahikovskys smukke musik portrætterer den evig kærlighed kombineret med nogle af de mest ikoniske balletvariationer, som vi har på denne klode. Der er en grund til, at den igen og igen bliver spillet af balletkompagnier verden over. Men for en balletkender er det er ikke en lille bunke forventninger, en sådan forestilling møder.

Balletten har fire akter, så lad os kort opsummere handlingen: Den sarte prinsesse Odette holdes fanget af en forfærdelig forbandelse af den onde skikkelse Von Rothbart, der forvandler hende til en hvid svane. Forbandelsen kan kun brydes af sand kærlighed. På et jagtselskab møder Prins Siegfried Odette ved en skovsø og forelsker sig i hende med det samme. Til et bal på slottet bedrager troldmanden Siegfried ved at introducere sin datter Odile, den sorte svane, der ligner Odette. Siegfried sværger troskab, og Odette fortvivles. Herefter findes der et utal af slutninger – som regel tragiske, hvor det unge par vælger døden – men i denne udgave ser vi noget andet. Prins Siegfried river vingerne af Von Rothbart, og det gode sejrer. Og mellem linjerne ser vi, hvordan Ukraine utrøsteligt kæmper for fred og kærlighed mod et fremmed og ondt herredømme.

Jeg vil hylde kompagniet og den kunstneriske leder, Ivan Zhuravlev, for at holde fat i kunsten i så svær en tid. Det kan ikke altid være nemt at gå på scenen, og foregive den perfekthed klassisk ballet kræver, når ens land er under bombardement. I et interview har Ivan blandt andet sagt: ”Vi har en stor mission – at repræsentere ukrainsk kultur på verdensscenen. Det er en stor ære og et stort ansvar for os.” Og det ansvar prøver kompagniet at løfte så godt som muligt.

Især forestillingens førstesvane i dobbeltrollen Odette/Odile leverer en flot præstation. Hun er energisk og dragende som bedrageren Odile, og sart og liflig som den hvide svane Odette. Hun nailer de 32 fouettes, som kræves, og drager publikum med hendes mimik. Og så har hun et godt sammenspil med Siegfried i deres kamp mod det onde.

Også Von Rothbart kan fremhæves som en dygtig danser med flotte spring og megen dramatik. Og enkelte solister, som jeg desværre ikke kan finde navnene på, stod også frem. Men overordnet set er det en forestilling for balletbegyndere og -entusiaster fremfor eksperter, som vil savne lidt indlevelse hos særligt korpset, et højere niveau hos mændene og udvalgte soli, som normalt er en del af opsætningen.

Versionen er en lettere tilpasset udgave for at tage højde for mindre scener og færre dansere. Derfor er der skåret del af korps-scener og tilfældige divertissementer er taget ud for at give fokus til historien. Det fungerer særligt godt til balletbegyndere, der får en bouillon-udgaven af klassikeren, og som stadig kan lade sig betage, når de 16 svaner første gang fejer ind over scenen. Og derfor egner forestillingen sig særligt godt til en turné, hvor også danskere bosiddende langt væk fra hovedstaden kan nyde det storslåede værk, Svanesøen.

The Ukrainian Classical Ballet Kyiv (i Danmark ved PH Show)

Falkonersalen, Falkoner Allé 9, 2000 Frederiksberg

Spilleperiode: 20. januar-27. februar 2024 på turné i Danmark.