Anmeldelse: Hjørring Revyen 2024, Vendsyssel Teater (Hjørring Revyen)

Hjørring Revyen 2024 bliver en skæv fornøjelse, hvor ikke alt sidder lige i skabet, og den kan ikke leve op til tidligere revyers finesse og svirp. Revyen er ikke som de andre – og tak for det. Det lykkedes dog blot ikke helt i år.

Trine Gadeberg har været tekstkoordinator, og Jakob Fauerby har været konsulent, men der har ikke været nogen egentlig instruktør på årets revy. Det kan være en del af forklaringen på, at årets revy bliver en skævert. En anden årsag kan være teksterne, som for en stor dels vedkommende er skrevet af dele af holdet selv. De holder ikke tidligere tiders niveau, og de bliver aldrig hverken rigtig sjove, skæve eller skarpe, som Hjørring Revyen ellers er kendt for. Der er langt mellem de gode numre, og selv de bliver aldrig helt gennemførte.

Hjørring Revyen 2024

Vi begynder ellers fint med Kasper Le Fevres ”En flad start”, hvor den nye mand på holdet Rasmus Søndergaard har sit hyr med det ældre, lokale ægtepar (Trine Gadeberg og Preben Kristensen) på rundvisning på teatret. Intet er helligt og hele holdet får et par kærlige kommentarer med på vejen.

Rasmus Søndergaards døvetolk er ikke en ny figur, men han udfører den her til morsom og til tider lettere morbid perfektion, når han skal ”oversætte” Le Fevres sagte ord i ”Billedlig talt”, som skrevet af de to selv.

Preben Kristensen, som ellers har et fantastisk højt niveau, har ikke meget godt at arbejde med. Hans eget nummer ”Servicemeddelelse”, hvor han må annoncere, at der er gået ged i pausebestillingerne – i hvert fald dem med alkohol! – har en vis lune, og der er en vis desperation i Gadeberg og Søndergaards nummer ”Mikrobølgeovnen”, som nu er fortrængt af airfryeren.

Det politiske billede italesættes af Kasper Le Fevre, der tosser rundt som politisk cirkusartist med en noget irriterende medhjælper i skikkelse af Trine Gadeberg. Nummeret ”Det politiske cirkus” er skrevet af ham selv. Det er dog hverken skarpt eller morsomt. Der er ingen tvivl om, at han synger godt, men nummeret ”Star-Spangled Banner” efter idé af ham selv og om det kommende amerikanske valg virker svagt og lettere malplaceret.

Anderledes godt går det i årets Pelle-nummer, hvor Trine Gadebergs Pelle i ”Den internationale tankstation” har hørt om ”krigen i mellemkødet”, som er kommet helt tæt på, da hans venner Abdel og Rebecca er henholdsvis ”pestilens” og ”jyde”, så de har deres modsætninger, hvilket gør, at de tre børn ikke må lege sammen. Det er både morsomt og skarpt, og det går lige tilpas til kanten, som vi normalt kender det fra Hjørring Revyen. Her kommer Kasper Le Fevres skarpe pen til sin ret. Som den ikke længere helt unge Barbie viser hun os, at hun har en stor stemme, men igen falder teksten af Svarrer og Vase & Fuglsang noget igennem.

Hjørring Revyen 2024

Samme kant får vi også i første akts afslutningsnummer, ”In memoriam”, hvor vi på blokfløjte (!) hylder alt det, som vi har mistet i år. Det er en skarp og morsom at komme igennem både Dennis Knudsens kørekort, Venstres humor, Nordic Waste-skandalen og de manglende penge fra sølvtøjet, der var til salg på Lauritz.com!

Med udgangspunkt i Michael Anchers maleri ”Den druknede” kommenterer hele holdet på de Mærsk-containere, som et fragtskib tabte i Vesterhavet. Det er en morsom tanke, men teksten af Gadeberg og Le Fevre er igen for svag til rigtig at blive god.

Hjørring Revyen 2024

Christiane Gjellerup Koch er i Sofie Diemers ”Marys nytårstale” som sådan fin som Dronning Mary, hvis accent får mange ord til at rime på ”-pik”, når hun må holde årets nytårstale, da Kong Frederik jo bare løber og løber. Men igen bliver teksten aldrig helt god, når den sine steder bliver lidt for plat. Sammen med Trine Gadeberg er hun en del af de produktionsengle, der skal fabrikere kvinden, i ”Et guddommeligt design” skrevet af de to sammen med Nina Claire. Udfordringerne står i kø, og de undrer sig over Guds valg. Det er en fin lille kommentar til kønnenes forskel.

Vores mobil(for)brug er ikke altid lige yndigt, og med mobiltelefonens indtog har vi måske nok glemt nogen af de virkelighedens dyder. Men det giver stadig ikke mening at have to numre ”Tom snak” og ”Før vi fik mobil” lige i rap. Sidstnævnte omskrivning er ikke helt skarp, og førstnævnte nummer bliver næsten en tanke på store dele af årets revy.

Musikken står Henrik Baloo Andersen og hans orkester for. De leverer i den grad varen, og deres musik swinger, uanset hvilken stilart vi er i. Det er i høj grad deres fortjeneste, at årets Hjørring Revyen 2024 ikke går helt galt. Henrik Baloo Andersens startnummer på anden akt ”Grøn ouverture” viser deres overlegne musikalske færdigheder, ligesom hans musik til en række andre numre heller ikke fejler noget. De visuelle rammer i Camilla Bjørnvads smukke scenografi er også fine.

Årets revy bliver derfor aldrig helstøbt, og den stikker i for mange retninger, når idéerne bliver for ukontrollerede. En strammere styring og måske et sæt øjne udefra i hele processen, herunder også tekstmaterialet, vil måske være gavnligt. Det bliver i hvert fald i år ikke blot en ”flad start”, men desværre også en noget ”flad revy” i sin helhed. Forventningerne er langt fra at blive indfriet, og mange dele føles som skønne spildte kræfter. Det annoncerede ”klapometer” kommer i al fald ikke altid ret højt op.

Musikken og et veloplagt skuespillerhold – som man dog godt kunne have undt et noget bedre materiale – sørger dog for, at Hjørring Revyen 2024 trods alt holder skruen i vandet, så den ikke går helt på grund.

Hjørring Revyen

Vendsyssel Teater, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring

Spilleperiode: 8. juni-27. juli 2024

Set den 8. juni 2024

Medvirkende: Trine Gadeberg, Christiane Gjellerup Koch, Rasmus Søndergaard, Kasper Le Fevre og Preben Kristensen

Tekst og musik: Kasper Le Fevre, Jan Svarrer, Henrik Baloo Andersen, Rasmus Søndergaard, Leif Maibom, Vase & Fuglsang, Ebbe Ravn, Martin Ahlehuus, Jacob Jonia, Amdi Riis, Ely Buedia, Preben Kristensen, Leonard Cohen, Trine Gadeberg, Kristian Jensen, Sofie Diemer, Chat GPT, Francis Scott Key, John Stafford Smith, Søren Anker Madsen, Nina Claire og Christiane Gjellerup Koch

Konsulent: Jakob Fauerby

Tekstkoordinator: Trine Gadeberg

Scenograf: Camilla Bjørnvad

Kostumer: Helene Billingsøe

Koreograf: Peter Friis

Kapelmester: Henrik Baloo Andersen

Varighed: Ca. 2 timer og 20 minutter inkl. pause

2 thoughts on “Anmeldelse: Hjørring Revyen 2024, Vendsyssel Teater (Hjørring Revyen)

1. Som debutant i Hjørring Revy-sammenhæng sidder jeg og ærgrer mig over at være gået glip af tidligere tiders storhed i Vendsyssel Teater. Vi følte os i hvert fald glimrende underholdt på revyens næstsidste spilledag, fredag. Omend der er enkelte punkter i din/jeres anmeldelse, vi godt kan være enige i. Blandt andet sketchen om mikrobølgeovnens nederlag til air fryeren (et emne, årets Cirkusrevy i øvrigt tacklede til et rent 12-tal) og den lidt halvsløje “Før vi fik mobil”-tekst.
    Men ellers synes vi spillerne, orkesteret og tekstskribenterne bliver lovligt hårdt bedømt i jeres anmeldelse.
    Afslutningsvis med en – efter vores opfattelse – direkte selvmodsigelse:
    “Musikken og et veloplagt skuespillerhold – som man dog godt kunne have ondt et noget bedre materiale – sørger dog for, at Hjørring Revyen 2024 trods alt holder skruen i vandet, så den ikke går helt på grund.” skriver I.
    Bortset fra at det vel rettelig ikke hedder “ondt” men derimod “undt”, kan man vel ikke unde skuespillerholdet et bedre materiale end det, de for størstedelen af indslagenes vedkommende selv har skrevet. Man ligger som man har redt, hedder det vist.
    Og set her fra Sydfyn, hvorfra vi stammer, forekommer det som om, folkene bag revyen har gjort sig umage, taget en del chancer og at de er kommet fint fra det.
    Med venlig hilsen
    Finn T. Jensen

1. Kære Finn,
      Du har ret i tyrkfejlen – det er hermed rettet.
      Det er korrekt, at holdet har skrevet en del af teksterne selv; det i sig selv er ikke nødvendigvis negativt. Men med en strammere styring/instruktør kunne der måske have været luget ud i holdets “darlings”, noget kunne være fanget/udeladt/omskrevet etc. Dét kunne have (været til at) sikre(t) et bedre tekstmateriale.
      Med venlig hilsen
      Christian Skovgaard Hansen