Anmeldelse: Nykøbing Falster Revyen 2024, Nykøbing F. Teater (Nykøbing Falster Revyen)

Rasmus Krogsgaard, der i år kan fejre 25 års jubilæum som revyskuespiller, er igen i år en hjørnesten i revyen i Nykøbing Falster. Han har både stået for flere tekster til årets revy, han har instrueret, og så står han også på scenen.

Han starter ganske morsomt ud som Kong Frederik X, når han med en ”Ny i job”-badge inden revyen starter går rundt mellem bordene. Revyen har nået at inkorporere de højaktuelle emner, og han giver den som Martin Brygmann i et kort og måske lidt let, men præcist nummer. Han leverer også en skarp parodi på ”Daddy V” – Alex Vanopslagh – som tekstmæssigt dog ikke tilføjer meget nyt til figuren.

Musikken og eftertænksomheden mestrer han også. Med lidt original hjælp giver han os en version af ”Where have all the flowers gone”, som er en af de mest kendte protestsange mod krig, og den viser os ophavsmanden folkemusikeren Pete Seegers engagement i fredsbevægelserne. Selvom sangen er fra midten af 1955’erne, er den stadig aktuel den dag i dag.

Revyens allerbedste præstation leveres dog af Henrik Koefoed i Vase & Fuglsangs ”Helt uvildigt” om minkerstatningerne. Med en tilpas underspillet præstation og den rette timing er han Jørgen Poulsen, der skifter mellem at være forhenværende minkavler, dernæst kontrolinstans og sidst, men ikke mindst den uafhængige (!) ankeinstans. Det eneste, der skifter, er kasketten, og han føler sig hele vejen igennem ”uretfærdig behandlet”, alt imens går erstatningens størrelse kun én vej – op! Men det hele er jo i orden, for der har været kritisk revision på…

Karsten Jansfort er gnaske morsom som den alkoholiserede flyveleder, der taget arbejdet med hjem og ned på den lokale bar. Nummeret af Vase & Fuglsang er velbalanceret, og når aldrig at blive plat. Sammen med Lisbeth Kjærulff leverer han en fin kommentar til prepper-tiden i Krogsgaards ”Vi er preppere”, som viser os, at situationen kan blive alvor.

Lisbeth Kjærulff er skarp som Inger Støjberg i Vase & Fuglsangs ”Landmand søger kærlighed” om end forteksten til pointen ikke er helt lige så skarp, men Koefoed og Jansforts lettere bøvede landmænd, der søger kærligheden, er med til at redde nummeret. Hun leverer også en tankevækkende observation af det politiske billede i USA i 2044, hvor spørgsmålet er, om der egentlig er den store forskel fra i dag.

Den allestedsnærværende airfryer får også her en hyldest. Kristine Yde synger fantastisk, så det er ikke hendes skyld, at det ikke er den kækkeste hyldest i Gordon Kennedys tekst.

Holdet fungerer fantastisk, når de alle er sammen på scenen. De starter revyen originalt op med Krogsgaards ”Aiiiiii”, hvor holdet er erstattet af AI-generede kopier. Hvem mon kan levere den bedste revy? Computeren eller den rigtige vare? Tag til Nykøbing Falster og døm selv! Vittigt og tilpas pjanket er Niklas Holtnes selskabsleg, hvor hele holdet viser deres komiske talenter. De lokale nyheder og de lokale folkedansere er også på plads i år. Vase & Fuglsang har skruet det lokale år, der er gået, morsomt sammen.

Både Barbie og ikke mindst køns- og identitetsdebatten får en kvik kommentar i Mette Søndergaard Nielsen og Sofie Jo Kaufmanas’ ”Jeg er Ken”, ligesom Wegovy og alt det usunde i Kristian Jensens ”Tab & vind” måske ikke er så modrettede størrelser endda! Vores selvoptagethed og liv set gennem kameralinsen og de sociale medier tages elegant og tankevækkende under behandling i Niklas Holtnes ”Ræk dit kamera”, hvor vi bliver mindet om også at vende kameraet, så vi også ser verden indefra.

Alt kan efterhånden laves som musical, og her er det sundhedsvæsnet, der tages under kærlig behandling af hele holdet i Krogsgaards tejst. Nummeret har sine gode nedslag om et sundhedsvæsen i opbrud, hvor ikke alt er, som det skal være, men det bliver et lidt for langt nummer.

”Indpakningen” fungerer også godt i år, hvor Lars Rødbroe har stået for den farverige og smukke scenografi, og Henrik Børgesen har stået for de forskelligartede og rappe kostumer. Musikken leveres endnu engang fantastisk velspillende af Mickey Pless og hans orkester.

Årets Nykøbing Falster Revyen 2024 er måske lidt ujævn i numrene, men det tilgiver ham, når grundniveauet er så højt som her, og når både skuespillerholdet og musikken spiller perfekt sammen. Før revyen er det samtidig muligt at nyde en glimrende menu, så opskriften på en god aften er til fulde til stede.

Nykøbing Falster Revyen 2024

Nykøbing F. Teater, Østergågade 2, 4800 Nykøbing Falster

Spilleperiode: 13. juni-24. august 2024

Set den 13. juni 2024

Medvirkende: Kristine Yde, Rasmus Krogsgaard, Henrik Koefoed, Lisbeth Kjærulff, Karsten Jansfort og Mickey Pless

Tekst og musik: Rasmus Krogsgaard, Mickey Pless, Ulla Fredenslund, Jan Svarrer & Søren Anker Madsen, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Upright Music, Vase & Fuglsang, Gordon Kennedy, Mette Søndergaard Nielsen & Sofie Jo Kaufmanas, Kristian Jensen, Niklas Holtne, Pete Seeger, Leif Maibom, Casper Gyldensøe og trad.

Instruktør: Rasmus Krogsgaard

Kapelmester: Mickey Pless

Kostumier: Henrik Børgesen