Anmeldelse: GöteborgsOperans Danskompani: HAMMER, Det Kongelige Teater (København Danser)

Anmeldelse: GöteborgsOperans Danskompani: HAMMER, Det Kongelige Teater (København Danser)

Af Christian Skovgaard Hansen

Tredje og sidste gæstespil, som København Danser, præsenterer denne sommer er den svenske koreograf Alexander Ekman og GöteborgsOperans Danskompanis HAMMER på Operaens Store Scene. Ekman er både koreograf, iscenesætter og lyddesigner.

Ekmans samfund i HAMMER er et harmonisk og uselvisk samfund med en livsstil inspireret af hippietiden. Mennesket fødes, murene omkring samfundet nedbrydes, og menneskene i samfundet løber, leger og nyder livet sammen. Murstenene får også betydning som blandt andet trædesten senere i gruppens liv.

Samfundet ændrer sig dog, så gruppens adfærd bliver mere og mere egoistisk og individualistisk. Gruppen er nu selvbevidste mennesker, som levere mere eller mindre i deres egne, ensomme bobler. Egoerne er nærmest sygelige, og de er fanget i et talkshow-agtigt ”Se mig”-univers. Men de kan ikke klare disse falske forudsætninger, så de må opgive facaderne og vende tilbage til deres oprindelige harmoniske og uselviske tilværelse.

Hammeren hænger klar. Spørgsmålet er, om det er nødvendigt at tage hammeren i brug for at redde verdenen. Vil vi skulle bruge den for at bryde samfundet op? Og er dansen løsningen og ikke mindst forløsningen på det samfund, som eksisterer?

Godt 30 dansere fra GöteborgsOperans Danskompani er med i forestillingen, og i langt størstedelen af forestillingen er de alle på scenen. Her udgør de en organisk hele. Både harmonien og nærværet og individets ensomhed skildres fornemt, og følelserne kommer langt ud over scenekanten.

Koreografien er på en gang løssluppen og legende, men samtidig også insisterende, stram og velkoordineret. Den lader både gruppen og individerne komme frem, og den involverer både dem og ikke mindst os som publikum. Den fører og forfører os i samfundets udvikling. Væggen til publikum brydes effektivt, når danserne strømmer ud over publikum, alt imens de først er positive og legesyge, indtil de og ikke mindst deres store egoer promoverer sig selv og insisterer på, at vi giver dem opmærksomhed og tager selfies med dem.

Den danske modeskaber Henrik Vibskov har kreeret kostumerne til forestillingen, og de er en oplevelse i sig selv. Kostumerne ændrer sig i løbet af forestillingen, så de passer til gruppens ændringer, og kostumerne i sig selv fortæller os også ganske usagt, men visuelt, hvad der sker. Mikael Karlssons musik understøtter fint historiens gang, når den supplerer dansens udtryk synkront.

HAMMER sætter fokus på, hvilket samfund vi ønsker, og samfundskritikken hamres bogstavelig talt ind i hovedet på os. Alexander Ekman og hans smukke og effektive koreografi sætter tankerne i gang i os. Så er det op til os selv at tænke – og at gøre noget!

GöteborgsOperans Danskompani

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 12.-13. juni 2024

Set den 12. juni 2024

Fotos: Lennart Sjöberg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Dansere fra GöteborgsOperans Danskompani

Koreografi, instruktion og lysdesign: Alexander Ekman

Musik: Mikael Karlsson

Dramaturgi: Carina Nildalen

Kostumedesign: Henrik Vibskov

Lysdesign: Joakim Brink

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *