Anmeldelse: Revyperler 2024 – Sommerrevy med twist, Harmonien (Revyperler)

Anmeldelse: Revyperler 2024 – Sommerrevy med  twist, Harmonien (Revyperler)

Af Christian Skovgaard Hansen

Revyperler 2024 har fået undertitlen ”Sommerrevy med twist”, og på revyens hjemmeside præsenteres den som en ”hyggelig revy, der tager det bedste fra dansk revy pakket ind i et nutidigt format, hvor der også er nyskrevne numre.” Det er nok en sandhed med modifikationer i år, hvor der ikke er mange reelle ”revyperler”, og hvor numrene i højere grad er nye(re) numre, der adresserer aktuelle emner.

Dét er der som sådan ikke noget galt med, men så bør man deklarere revyen anderledes, da ”revyperlerne” netop fylder så lidt. ”Revyperlerne” kommer mere eller mindre kun til deres ret i revyens første og noget lange åbningsnummer, der fejrer revyens 175 års jubilæum, med et potpourri af tidligere tiders store revynumre. Idéen er god, men med en varighed, der nærmer sig et kvarter, bliver det alt, alt for langt i spyttet.

Holdet, der i år består af Anne Karin Broberg, Joachim Knop og Lukas Birch, er ikke uefne, og de går til revyen med krum hals. Men det er som om, at revyen ikke bliver helstøbt i år, hvor den på denne premiereaften stadig virker lidt for uskarp. Der er plads til både det morsomme og det alvorlige og til det pæne og svirpene, men revyen føles alligevel underlig ujævn.

Der er ingen tvivl om, at Joachim Knop kan synge opera. Det gør han til perfektion i Vase & Fuglsangs ”Familiebiler”, men den komiske og lettere opgivende del af karakteren mangler han, da sangen netop bliver for ”pæn”. Dén kontrast lykkedes Mikkel Schrøder langt bedre med i årets ”Rottefælde Revy”, hvor nummeret også er med. Karakteren bliver bedre i Lukas Birchs ”En støttesang”, hvor Knop er en bi, der forsøger at få os til at støtte klimaet og biodiversiteten.

Sammen med Lukas Birch er han også ganske morsom i Søren Anker Madsen og Jan Svarrers ”Discountjet” som de to bøsser i lufthavnen, hvor den ene måske nok har behov for et pusterum…

En af revyens få reelle revyperler er Carl-Erik Sørensens ”Ovre i privaten” om de offentlige lægers bijobberi. Teksten er stadig relevant og interessant, og Lukas Birch leverer en hæderlig præstation. Han viser os også ganske morsomt, at han evner at spille noget alternativt på blokfløjte. Mindre godt går det i Charli Busks ”Ibrahim”, hvilket formentlig mest af alt skyldes, at teksten om ”dem og os” aldrig rigtig bliver sjov, og at den balancerer tæt på ”hyggeracisme”. Det klæder ingen.

Anne Karin Broberg er skøn i Leif Maiboms ”Alt var godt” om den aldrende kvinde, der er blevet enke og nu har fundet den nye kærlighed, hvilket måske giver et lille ekstra vers. Hendes humorcoach Connie i Carl-Erik Sørensens ”Humør for begyndere” leveres tilpas underspillet med alt andet end munterheden selv.

Broberg og Birch er skønne og ganske morsomme i Birchs ”Partibussen”, hvor bogstavlegen indikerer, at de to lokale kristendemokrater forvilder sig på en noget anderledes bustur, end de have planlagt, når de kommer afsted med en gruppe festende gymnasieelever.

Holdet får anderledes og elegant italesat fordomsdebatten i Vase & Fuglsangs ”Tricktyveri”, hvor man formentlig overraskes over, hvem der er de ”gode”, og hvem der er de ”onde”! Både klima- og kønsdebatten får også et par ganske fine ord med på vejen.

Lukas Birch er både ny kunstnerisk leder af revyen, han står for både instruktion og scenografi, han er på scenen, og han har skrevet en pæn del af teksterne. Det er måske lidt vel mange opgaver på en gang, selvom teksterne naturligt kan trækkes op af skuffen, hvilket også smitter af på helhedsindtrykket af Revyperler 2024. Det er nok også medvirkende til, at revyen – endnu i hvert fald – ikke virker helt klar. Samtidig er ikke alle af Birchs tekster lige gode, og generelt er de valgte tekster ikke blandt de allerbedste, hvilket gør, at både store grin og det skarpe bid udebliver.

I den aktuelle, nyskrevne ende er der ellers ansatser til gode tangenter. Det er morsom og frisk, at man ikke gør mere væsen af den allestedsværende airfryer, end at den får en bisætning i et nummer, så den da i det mindste er nævnt! Samtidig blandes de aktuelle emner ganske godt, når ”Den sorte svane” også er nået at komme med. De nye ”twist” er der da i hvert fald.

Før revyen er det muligt at vælg mellem fire ganske fine menuer på Harmonien. Maden fejler ikke noget, men man kan håbe, at de til de kommende spilledage får lidt bedre styr på køkkenet og/eller serveringspersonalet, da ventetiden mellem forret og hovedret blev noget lang, og hovedretten derefter kom drypvist ind, hvilket gjorde, at revyen var godt 35 minutter forsinket i forhold til start.

Jan Overgaard og hans lille revyorkester spiller ganske godt. De giver holdet et fornemt musikalsk akkompagnement.

Revyperler 2024 har ansatser til mere end, der leveres, så den bliver derfor lidt en ujævn omgang. Noget af det bliver forhåbentlig bedre, når holdet og revyen har spillet sig varm. Samtidig er desværre ikke mange ”revyperler” i år. Man kan håbe, at næste års revy finder sit rette ståsted, så den igen får en klar og skarp profil.

Revyperler

Harmonien, Rødvig Hovedgade 2, 4673 Rødvig

Spilleperiode: 14. juni-27. juli 2024

Set den 14. juni 2024

Foto: Revyperler

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Anne Karin Broberg, Joachim Knop og Lukas Birch

Tekst og musik: Lukas Birch, Vase & Fuglsang, Carl-Erik Sørensen, James Price, Bruhner/Linderholm/Arnold, Jytte Tvåls, Thomas Pakula, Jan Overgaard, Anne Karin Broberg, Farshad Kholghi, Leif Maibom, Charli Busk, Queen, Michel Castenholt, Andersson & Ulvaeus, Søren Anker Madsen & Jan Svarrer, Andreas Odbjerg m.fl.

Instruktion og scenografi: Lukas Birch

Koreografi: Jeff Schjerlund

Video/Scenebilleder: Mathias Rasmussen

Kapelmester: Jan Overgaard

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *