Anmeldelse: En sommerdag i oktober, Teater Katapult (Teater V)

Af Lea Hjort Thalund

”Og vælg dem i plastik, så holder de længere.” er et velment råd, som bliver givet fra mor til datter, om de blomster, der skal købes. Det er dog ikke et råd, jeg får lyst til at følge efter at have set En sommerdag i oktober. Det er en forestilling, hvor et besøg i forældrenes nye og ”naturlige” kolonihave ender i generationsclash, rosé og død.

Det kommer ikke som en overraskelse, at En sommerdag i oktober har indbragt dramatiker Nicolaj Dissing Schledermann titlen som Dramatisk Debut 2024. Teksten er fængende og flyder med en lethed fra de tre skuespillere. Den rummer dybde blandet med sin groteskhed. Selv siger Schledermann om forestillingen ”Vi kommer i hvert fald ingen vegne før de ældre lytter til de yngre og de yngre forstår at de ældre har et andet verdensbillede end dem”. Denne udtagelse indkapsler forestillingens morale godt. For forestillingens helt store konflikt udspiller sig i kløften mellem de to generationer, en ung kvinde midt i tyverne og hendes forældre i halvtredserne. Der kæmpes om klimaet og de kompromiser man indgår, eller om man ikke lader sig rokke ved sit verdensbillede.

Forældreparret bliver spillet af Camilla Bendix og Pelle Koppel, hvor sidstnævnte også er forestillingens instruktør. Bendix er direkte skræmmende som den rosédrikkende mor, hvor alting skal være perfekt og der gerne må komme børnebørn og så er det ligegyldigt om datteren, spillet af Mathilde Lundberg, vil have børn eller ej. Bendix portrættering af den utilregnelige mor drager paralleller til Professor Umbridge fra Harry Potter-filmene og man kan ikke andet end elske at hade denne forfærdelige mor.

Koppel spiller ligeledes godt, men med knap så store udsving som Bendix. Han er mere afmålt og har ikke samme gennemslagskraft. Det er også svært når man skal hamle op med Bendix i denne opsætning. Det skal dog siges, at han slipper godt fra både at instruere og samtidig være skuespiller, da dette nemt kan være en risikabel kombination.

Lundbergs præstation er også gennemgående god. Omvendt sin mor er hendes udbrud mere lavmælte og mere ”realistiske”. Der skal ikke lægges skjul på, at fortællingen er grotesk, og den mest fornuftige stemme bliver Lundbergs, hvilket også kræver den mere realistiske spillestil, som skaber en større sympati for hende. De små fortælleelementer til publikum giver både en mulighed for at inkorporere alt det, man ikke kan vise på scenen, men samtidig en måde at skabe forbindelse til datterens tanker og følelser.

Ligeså unaturlig som en sommerdag i oktober er, ligeså meget unaturlig plastik er der i scenografien. Scenograf Rebekka Bentzen har skabt den mest snorlige plastik inddækkede kolonihave. Alt er en lille smule grønnere for perfekt og helt igennem unaturligt. Det hyggelige lille vandhul indeholder syre, som ætser alt, der kommer i nærheden af, og alt omkring det skriger anti-natur, hvilket også var min første nedskrevne note om forestillingens kostumer til forældreparret. Scenografien formår at indkapsle forældreparrets verdensbillede til perfektion.

Pelle Koppel har fået instrueret en forestilling, som ikke tager sig selv alt for højtideligt. Dette skal ses som en styrke, da man ellers ikke ville kunne opretholde den groteskekomik og ironiske distance til den alvorligt underliggende morale. Hvis du mangler en indgangsvinkel til at tale klima med et lidt ældre familiemedlem, så tag dem under armen og ind til denne forestilling, den vil med garanti åbne lidt op for debatten. Virker det ikke, så er det også en god undskyldning for at nyde Bendixens komiske eksplosivitet.

Teater V

Teater Katapult, Blackbox, Karl Wegeners Gade 8, 8000 Århus C

Spilleperiode: 7.-11. oktober 2024