Anmeldelse: Figaros bryllup, Aalborg Teater

Af Sofie Trige

Foyeren på Aalborg Teater var tæt pakket med publikum. Premieren på Figaros Bryllup var i gang, og i pausen var der højt humør. Der var en dejlig forårsstemning blandt publikum, hvor folk var glade og snakkede på kryds og tværs. Hvis du vil have en dejlig forårsaften i godt humør med venner eller familie, så er denne opsætning et oplagt valg!

Figaros Bryllup er komedien om tjeneren Figaro, der glæder sig til at blive gift med Grevindens kammerpige Suzanne. Dog arbejder Figaro for Greven, der vil gøre brug af sin herremandsret. Retten, der giver en adelig krav på at tilbringe første nat med bruden, når en af hans folk skal giftes. Figaro, Suzanne og Grevinden er dog ikke interesserede i, at Greven gør brug af denne ret. Men Greven er liderlig, forfængelig og sidder på magten. Et væld af planer og løgne går i gang. Alliancer dannes, kærlighed opstår, incest undgås, knogler brækkes, og gamle sandheder kommer frem i én stor forvikling.

Titlen Figaros Bryllup er nok mest kendt for Mozarts opera. Dog er denne opera inspireret af en komedie i en trilogi om tjeneren Figaro. Denne er skrevet i 1700-tallet af Pierre Beaumarchais. Dette kan lyde som en noget gammel og kompliceret cocktail, men denne iscenesættelse er alt andet end forældet og støvet. Heldigvis er Aalborg Teaters ensemble i topform og publikum kan uden problemer følge med i handlingen.  

Hans Henriksen er lykkes flot med denne iscenesættelse. Der er masser af humor, liv, liderlighed, dumhed, forfængelighed, gøgl og pjat. Publikum får en komedie med stort K. Jeg tror denne forestilling er et rigtig godt pusterum fra eksamenslæsning og en stresset hverdag, hvor der stadig er alt for længe til sommerferie. Samtidig rummer forestillingen en underliggende samfundskritik, hvor jeg personligt sidder som ung kvinde og synes, at det er fedt, når feministiske replikker fyres af. Forestillingen mister dog bestemt ikke dens humor og pjat, da samfundskritikken serveres elegant og velplaceret.

Hele ensemblet gør et virkelig flot stykke arbejde. Skuespillernes samspil og timing fungerer utrolig godt. Scenerne bliver næsten bedre des flere skuespillere, der er på scenen, hvilket bestemt ikke er en let opgave. Skuespillerne er meget fysiske, hvilket giver en skøn dynamik og gør opsætningen alt andet end kedelig. Jeg tror især, at det gør forestilling velegnet til et ungt publikum.

Alt i alt spiller scenografi, kostumer og lyd flot sammen med noget moderne, noget gammelt, noget mørkt og noget farverigt. Scenograf Aleksandr Orlov har skabt en mørk, flot og meget moderne scenografi. Scenerummet kan ændres på mange måder. Dette gøres på elegant vis og giver en rigtig god dynamik til forestillingen. Skuespillerne anvender scenografien i deres fysiske og samspil, hvilket giver dejlig meget liv på scenen. Kostumer Irina Cherednikova har skabt flotte, sjove og overdrevne kostumer med inspiration fra 1700-tallet, hvor stykket er skrevet. Med en god dosis af farve, overdrevenhed og et par solbriller til, spankulerer kvinderne rundt i kæmpe kjoler og korsetter. Nogle af herrerne følger samme mode, men ellers giver den gas med parykker og sko med små hæle. Kristian Berg Kjeldsen har bestemt lyden og musikken. Her sidder publikum og smådanser i teatersæderne. Musikken er moderne, har et godt beat og medvirker flot til liv og dynamik på scenen.

Jeg talte med en dame i pausen, der synes opsætningen havde en noget speciel stil. Personligt mener jeg, at meget teater hurtigt kan virke specielt. Den overdrevne stil bliver serveret med så meget humor, at jeg tror den vil få dig til at grine, og samtidig provokere dig lidt. Her må man slippe sine parader og bare lade forestillingen forføre. Vær åben og du vil få en gave med hjem. 

Alt i alt mener jeg, at dette er en rigtig dejlig forårsopsætning. Jeg lover, at du får en komedie, der gør det som komedier er bedst til. Nemlig at give en god portion livsglæde og intens træning af lattermusklerne tilsat en vis portion klogskab. Jeg vil blive overrasket, hvis du ikke kommer i godt humør, og får lidt perspektiv på vores hektiske og til tider selvhøjtidelige hverdag. Denne opsætning er meget velegnet til et ungt publikum.

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 3.-4. maj og 27. maj-15. juni 2019

Set den 3. maj 2019

Fotos: Allan Toft

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Lars Topp Thomsen, Nanna Skaarup Voss, Ferdinand Falsen Hiis, Bolette Nørregaard Bang, Kathrine Høj Andersen, Steffen Berenthz Eriksen, Ena Spottag, Sebastian Henry Aagaard Williams, Jacob Moth-Poulsen, Stanley Bakar og Christian Gade Bjerrum

Dramatiker: Pierre Beaumarchais

Oversættelse: Jesper Kjær  

Iscenesætter: Hans Henriksen

Scenograf: Aleksandr Orlov

Kostumer: Irina Cherednikova

Lyddesign: Kristian Berg Kjeldsen

Varighed: Ca. 2 timer og 20 min inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Skygge (Eurydike siger), Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen   På Aalborg Teater kan du i øjeblikket opleve Nanna ...

Anmeldelse: Lyden af de skuldre vi står på, Aarhus Teater

Af Caroline Schrøder    Den danske sangskat har fået en ny lyd. Som åbning ...

Anmeldelse: Efter tiden, Teater Grob

Af Emma Brink Laursen Dorte vil i isolationsfængsel. Det kan ikke være anderledes, mener ...

Anmeldelse: SKAKMAT, Teater Grob (Teatret st.tv)

Af Malthe Pihl, gæsteanmelder   ’SKAKMAT’ er en forestilling, der vil sætte det danske ...

Anmeldelse: Udvandrerne, danskdansk

Af Christian Skovgaard Hansen   Den seneste forestilling fra danskdansk hedder ganske vist Udvandrerne. ...