Anmeldelse: Grevinde Mariza, Hofteatret (Operettekompagniet Polyhymnia)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Grevinde Marizas charmerende ord ”Glem ikke at man må bære over med en kvindes små luner” er fra nu af min go-to-sætning til min kæreste. Lær Mariza og resten af de skøre karakterer at kende i ’Grevinde Mariza’ på Hofteatret!

Har læseren heller ikke set en operette før, kan jeg fortælle, at en oprette er en lettere udgave af den klassiske opera.

Operetter omhandler som oftest kærlighed og har udover sang også talesekvenser og dans som bestanddele.

Operettekompagniet Polyhymnia har eksisteret i 19 år, og har i de sidste år holdt operettegenren i live på Hofteatret. Kompagniet indlemmer unge professionelle sangere, fra danske og udenlandske konservatorier, og i år er det ’Grevinde Mariza’ af komponisten Emmerich Kálmán, der er på plakaten.

’Grevinde Mariza’ handler om selvsamme stenrige grevinde, som efter lang tid i byen, vender tilbage til sit gods på landet. I hendes fravær er den fattige greve Tassilo blevet godsforvalter i håbet om kunne spare penge sammen til søsteren Lisas medgift.

På godset bekendtgør grevinde Mariza sin forlovelse med en opdigtet baron, for at slippe for pengegriske bejlere. Til grevindens store forbavselse, dukker der en ungarsk baron op på godset, som har læst om sin egen forlovelse i avisen.

Grev Tassilo bliver forelsket i grevinde Mariza, og Lisa forelsker sig hovedkulds i den ungarske baron. Situationen er mildest talt skør, og historien ruller derudaf, imens vi alle prøver at gennemskue, hvem der ender med hvem.

grevinde

Foran scenen sidder orkesteret som starter ud med en ouverture (forspil), og derefter akkompagnerer sangerne. Orkestret står også for effekter, såsom en telefon, der ringer, eller en grammofon, der spiller, og førsteviolinen går sågar op på scenen, og bliver en af de flotte, forførende sigøjnere, der fester med grevinde Mariza. Det lyder simpelthen forrygende, og hvor tit ser man lige et live-orkester sidde og lægge lyd til, hvad der sker på scene!

Scenografien er enkel, men utrolig effektfuld og smuk. Lyset oplyser scenen, intet mere, intet mindre. Med Hofteatret som ramme, får man her en smag af, hvordan det må have været, at se operetter i gamle dage, og det er i sig selv en vild oplevelse.

Historien om grevinde Mariza er beriget med et stort kartotek af skæve karakterer, og hold nu op, hvor er sangerne på scenen gode til at give, disse skrub tossede og super sjove figurer, liv. Især baronen, spillet af Frederik Bjellsäter, er fantastisk morsom, og han ejer til fulde den timing i replikken, som ellers til tider glipper for de andre.

I slutningen af den forholdsvis lange forestilling, kommer der nye karakterer på scenen og giver et friskt, komisk indslag, der vitterligt havde min ledsager og jeg skraldgrinene i flere minutter.

Besøget på Hofteatret og min første operette var én stor fest, og det var fantastisk hvor stærkt det lyste igennem, at Operettekompagniet Polyhymnia er et foretagne drevet af kærlighed til musikken.

Der blev kastet roser på scenen under den afsluttende applaus, hvilket både var velfortjent, og en ret så magisk afslutning på en ekstremt autentisk og hyggelig aften.

Så tag en pæn kjole på, eller en fin skjorte, og gå ind i den romantiske verden af musik og melodrama, som ’Grevinde Mariza’ kan tilbyde.

 

Operettekompagniet Polyhymnia

Hofteatret, Christiansborg Ridebane 18, 1218 København K

Spilleperiode: 27. april-7. maj 2017

Set den: 27. april 2017

Foto: Operettekompagniet Polyhymnia

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://polyhymnia.dk/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Vi taler ikke om penge, Teater Grob (LiminalDK)

Af Jonathan Stahlschmidt   “Velkommen til en blanding af performance, danseklassikere, foredrag og spil. ...

Anmeldelse: Askepot, Tivoli

Af Christian Skovgaard Hansen   Mange, også unge, vil måske mene, at ballet er ...

Anmeldelse: Robot, Odense Teater

Af Mette Herschend   Sidste forestilling på Sukkerkogeriet. Det kan ikke andet end at ...

Anmeldelse: And over bord, Café Liva

Af Christian Skovgaard Hansen   I en lille båd, der gynger… Eller! Så lille ...

Anmeldelse: SMK Onsdag (med ballet), SMK og Det Kongelige Teater

Af Julius Gotthardt Møller   Note: Denne anmeldelse vedrører alene konceptet og forestillingen den ...

Anmeldelse: Den vægelsindede, Odense Teater

Af Carina Blangsbøll   Denne forestilling skal ses, hvis du er til Holberg-klassikere, Ditte ...