Anmeldelse: Håndværkerne, Vendsyssel Teater

Anmeldelse: Håndværkerne, Vendsyssel Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Efter at have set Håndværkerne trænger spørgsmål som ”Hvor mange håndværkere skal der til for at renovere et hus?”, ”Hvem ville du hyre til at renovere dit hus?”, ”På hvor mange forskellige måder kan man slå håndværkere – eller andre mennesker for den sags skyld – ihjel?” og ikke mindst ”Svarer det sete mon til den virkelige verden?” på.

Alice og Manfred er et ungt par, der har købt deres første hus sammen. Huset er ikke i den bedste stand, så det skal renoveres. De har derfor hyret en gruppe håndværkere til at tage sig af det – sort naturligvis. Men det er ikke så nemt endda. Renoveringen er kompliceret, og den koster mange penge – og det viser sig, at den – efter sigende – er mere kompliceret og koster flere penge end ventet.

Snart står rædslerne i kø, og det hele går i kage. Det hele lettes ikke af, at venneparret og en svigermor også blander sig i det hele. Hele forløbet sætter følelserne på prøve, og spørgsmålet er, om huset nogensinde bliver færdigt… Og spørgsmålet om, hvem der egentlig tager røven på hvem, trænger sig på.

William Halken er både morsom og skrøbelig som Manfred, der egentlig blot vil spille på sin violin, have lidt stille fred og ikke mindst blot have et færdig hus – til tiden og til prisen. Hans maskulinitet bliver dog sat på en prøve, og det er svært for ham at bevare mandigheden. Halken rummer hele repertoiret fra den stærke maskuline mand, der kan og vil tage affære, når det kræves, når en håndværker eller to skal onduleres, og til den stilfærdige mand, der bare vil have lov at have lidt alenetid på toilettet.

Charlotte Amalie Kehlet er sød som Alice, og hun viser glimrende de skiftende personligheder, når Alice til en start holder med håndværkerne til, at hun også indser, hvad virkeligheden egentlig indeholder. Kehlets Alice får tilpas meget kant og selvstændighed, og hun viser os noget klædelig selvstændighed, når håndværkerne bliver for meget.

Troels Kortegaard Ullerup og Josephine Raahauge morer os både som venneparret, som består af den lettere emsige og ikke mindst bedrevidende mand og hans kone, der har opgivet ham, så hun i stedet lever i sin egen indre lejlighed, og som dele af den obskure håndværkergruppe. Joachim Bach Rosendal og Jørgen Bing er også glimrende som håndværkere.

Jacob Weble er herlig rapkæftet og provokerende som håndværkerchefen, der har sin egen dagsorden, som gør, at han er nødt til at sno virkeligheden og byggeriet, så det hele går op – i hans verden! Sidst er Kirsten Peuliche pragtfuld som svigermoren, hvis virkelighedsopfattelse er noget ensporet, og hun kan absolut ikke altid følge parrets kvaler med byggeriet, når der i hendes verden er noget andet, der er vigtigere.

Teksten er skrevet af dramatiker Line Knutzon, og selvom den er godt 15 år gammel, har den stadig en masse på hjerte. Grundlæggende er teksten en satirisk og noget morbid kommentar til både datidens og ikke mindst nutidens (over)forbrug og materialisme, en økonomi i frit fald og udvikling og sidst, men ikke mindst om parforholdets – eller på sin vis også hele menneskehedens – mindre pæne sider.

Dét opfylder teksten i og for sig også. Temaerne er stadig aktuelle i dag. Men dele af de mere alvorlige emner drukner lidt i farcens mange, store grin, hvilket er synd. Teksten mister derved noget af sit bid og sin satire. Samtidig taber forestillingen lidt pusten til sidst, og særligt slutningen bliver næsten for konstrueret, letkøbt og tilpasset. Men instruktør Christoffer Berdal sørger heldigvis for at holde teksten i tilpas kort snor, og han gør, at alle skuespillerne får plads. Det hele foregår i Marianne Nilssons legende husscenografi.

Håndværkerne i Hjørring er derfor både morsom, absurd og morbid, og den viser os, hvor skarp Line Knutzons pen kan være, når den rigtig får lov at folde sig ud. Temaerne i teksten er stadig aktuelle i dag. En stram instruktion af Christoffer Bredal og et aldeles glimrende skuespilhold gør, at teksten og pointerne kommer i mål trods det, at teksten ellers er ved at stikke for meget af.

Vendsyssel Teater, Store Sal, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring

Spilleperiode: 6.-27. marts 2024

Set den 6. marts 2024

Fotos: Emilia Therese og Tao Lytzen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet, Jacob Weble, Kirsten Peuliche, Joachim Bach Rosendal, Jørgen Bing, William Halken, Troels Kortegaard Ullerup og Josephine Raahauge

Dramatiker: Line Knutzon

Instruktør: Christoffer Berdal

Scenograf: Marianne Nilsson

Lysdesigner: Mia Jandje Willet

Lyddesigner: Kasper Neergård

Koreograf: Mads Emil Duelund

Dramaturg: Ditte Bladt-Hansen

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *