Anmeldelse: Heksemutter, Frilandsmuseet

Af Sofie Lystrøm og Sidsel Stoustrup

 

Med ’Heksemutter’ bliver vi trukket ud af samfundet og ind i skoven for at høre historier om hekse.

heksemutter-billede-to
Foto: Dennis Westerberg

Forestillingen spiller på Frilandsmuseet i Bredde, tæt på København. Mødestedet ligger for enden af en mørk og snørklet vej, og det sætter derfor en dyster stemning. Fra mødestedet bliver vi ført af en bagvej igennem Frilandsmuseets marker og ind i Ejderstedgården, som ellers ikke er offentligt åben. Her skal forestillingen foregå.

Hekseforfølgelse er et dystert emne, og vi havde begge regnet med en uhyggelig stemning – måske tilsat lidt sort humor. Men sådan var det slet ikke. I denne forestilling, har dramatiker Line Knutzon valgt at skabe en heksefortælling, der er hyggelig, humoristisk, uventet og ved siden af hvad, man ellers støder på i samme genre.

Da vi sidder der i den smukke lade under høloftets brædder, kommer en distræt dame ind af døren med favnen fuld af garnnøgler og en kaffekande. Det er Dorthe fra Rold Skov, som har valgt at melde sig ud af samfundet med alle dets presserende jobcentre, ligegyldige klubkort og insisterende bankrådgivere, som påstår, at man ”ikke ikke kan have en bank”. Nu har Dorthe valgt at flytte ud i skoven og gå i dybden med de danske hekses historier, og det vil hun da gerne dele med os.

Sammen med den stumme pianist Rudi (Mikkel Gomard), underholder den excentriske Dorthe med historierne om datidens hekse på alskens kreative måder, om det så er med kruseduller på et whiteboard eller gennem dramatiske folkeviser. Skuespillerinden Heidi Colding-Hansen sætter virkeligt liv i den hektiske og distræte Dorthe, og det bliver et spørgsmål om liv og død, når hun, med tre garnnøgler som hånddukker, fortæller os historien, om kvinden, der gik forbi et vindue på det forkerte tidspunkt og blev offer for heksemord. Selv er hun forarget og medrevet af de tragiske historier – så meget, at hun næsten ikke kan holde vreden og gråden tilbage.

Man holder virkeligt at Dorthe, og det er faktisk ærgerligt, at monologen kun varer 35 minutter. Vi kunne i hvert fald godt have brugt et kvarter mere.

heksemutter-billede-et

Mens Line Knutzon har skrevet stykket, er det hendes far, Lars Knutzon, der har instrueret det, og de har sammen skabt en univers, der er gennemført og autentisk. Den smukke gamle lade, de vakkelvorne træbænke vi sidder på, den stumme Rudi bag klaveret, og så selvfølgeligt Dorthe, der med sin jyske accent og sit jordfarvede og slidte tøj selvfølgelig bor i Rold Skov. Vi tror på fortællingen. Vi tvivler ikke på Dorthes ord, når hun fortæller, at hun bogstaveligt talt boede i en kasse som barn, eller at hun, før hun endte i skoven, præsterede at maltraktere sit ene ben, brænde begge sine hænder i en stenovn og male sig inde med en indlæggelse på den lukkede som resultat.

Stor ros fra os for endnu en herlig Knutzon-karakter i et spændende univers. Det var en ren og skær fornøjelse!

 

 

 

Produceret af Darger & Co

Spiller på Frilandsmuseet, Kongevejen 100, 2800 Kongens Lyngby

Spilleperiode: 28. okt.–31. okt. 2016

Set den: 30. okt. 2016

Fotos: Dennis Westerberg og Frilandsmuseet

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://natmus.dk/museerne/frilandsmuseet/teater-paa-frilandsmuseet/heksemutter/ og http://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/heksemutter/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Flagermusen, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Flagermusen er en berømt operette fra 1874 af Johann ...

Anmeldelse: Når alt går i Nilfisk, Teater V

Af Carina Blangsbøll Forestillingen er bygget op om to fruer, der mødes på en beværtning i ...

Anmeldelse: Ding Dong, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen   Ding Dong (eller Klokkeværket) er en letsindig og løssluppen ...

Anmeldelse: Nattergalen, Det Kongelige Teater (Dansk Danseteater)

Af Ida Spedtsberg Efter urpremieren i Aarhus i fredags satte Dansk Danseteater kurs mod ...

Anmeldelse: Vi er verden, Sort/Hvid

Af Rose Himmelstrup Hansen   Du læser om forestillingen. Du ved ikke, om den ...