Anmeldelse: Jorden brænder, Teater Grob

Anmeldelse: Jorden brænder, Teater Grob
Denne forestilling er for dig, der vil se en forestilling, der sætter fokus på samfundet og dets foranderlighed, og på om vi egentlig gør det rigtige i denne verden, som den ser ud lige nu.
Forestillingen er en del af Teater Grobs 3 års satsning ”Det 6. kontinent”. På teatrets hjemmeside beskrives projektet således: ”Det 6. Kontinent er et stort, nyskabende teaterværk, som gennem 6 nyskrevne og sammenhængende forestillinger undersøger, hvad det vil sige at være dansk i globaliseringens tidsalder.” Samtidig opstilles der en række betingelser, som skal være opfyldt i de 6 forestillinger. ”Jorden brænder” er den tredje forestilling i dette projekt, og turen går denne gang til Peru i Sydamerika.
Omdrejningspunktet i forestillingen er aftenen med en autentisk, peruviansk middag hos forretningsmanden Juan Carlos. Kræsten er leder på Mågerup Højskole, som hvert år rejser ud til verdens brændpunkter. De er ”moderne værdivikinger”, og formålet er at sprede idéen om frihed, lighed og demokrati. Denne aften har Kræsten inviteret de to særligt udvalgte elever den småforkælede, naive Sara fra Rungsted og den fraskilte sønderjyde Poul, med til middagen. Middagen forløber dog ikke helt som forventet, og den tager i løbet af aftenen nogle uventede drejninger…

Målet er at få Sara og Poul til at investere i det lettere tvivlsomme projekt ”Pure Peru”, hvor meningen er at producere og sælge peruviansk fair trade chokolade. Men dette mål og de ”moderne værdivikingers” idealer og drømme står desværre ikke mål med virkeligheden.
Forestillingen er bygget op om en sjov og anderledes scenografi, hvor man for at komme ind i salen skal gennem Juan Carlos’ køkken og henover scenen. Sammen med de 4 velspillende skuespillere giver dette alt i alt en spændende og tankevækkende forestilling. Særligt Steen Stig Lommer som Poul må her fremhæves.  Lommer formår at fremstille den lettere desillusionerede træmand og hans forelskelse i sin Audi-bilnøgle og dertilhørende lille model-Audi ultraskarpt og med en fantastisk timing. Uanset om der er tale om Pouls sprogkundskaber – hvor han alene forstår engelsk, men ellers insisterer på at tale tysk, hvilket giver en sproglig barriere overfor Juan Carlos – eller hans mange ordsprog, mestrer Lommer dette til perfektion.

Teatret betegner forestillingen som et ”komediedrama”. Desværre bliver der visse steder i forestillingen lidt for meget komedie og lidt for lidt drama. Samtidig lader man forestillings slutning flagre i luften. Vi får derfor aldrig en forklaring, og vi må undvære løsningerne på forestillingens – og på sin vis også samfundets – problemer. Jeg savner derfor nogle tanker om, hvordan man egentlig bør gribe udfordringerne an. ”Jorden brænder” letter aldrig rigtig helt, og jeg håber, at man i de resterende 3 forestillinger formår, at lade ”Det 6. Kontinents” bredere og vigtige perspektiv komme mere til sin ret.

Som en lille gimmick får man blandt andet et stykke chokolade pakket ind i ”Pure Peru”-indpakning med hjem!
Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N
Spiller indtil 21. marts 2015