Anmeldelse: Kleopatra, Det Kongelige Teater (Den Jyske Opera)

Af Daniel Lassen

Den Jyske Opera har taget den gamle, men meget klassiske opera Kleopatra op. Operaen af August Enna er en del af Den Jyske Operas ”Den Danske Serie”, der efter operaens eget udsagn: ”lukker op for den danske musikhistories rigdom og i denne sæson gør opmærksom på én af Danmarks fineste, men desværre oversete komponister.” Og al glæde over, at de kaster sig over nogen af de ”glemte” operaer.

Handlingen foregår i Kleopatras palads, hvor den unge charmerende prins Harmanki har lusket sig ind ved at lade som om, at han er drømmetyder. Han har dog ganske andre planer med besøget, hvor han nemlig har til formål at slå Kleopatra ihjel. Harmanki allierer sig med Kleopatras kammerpige Charmion, som desværre bliver dybt forelsket i ham. Da Harmanki skal til at foretage mordet, bliver han forblændet af Kleopatras skønhed og smukke ydre, og kan derved alligevel ikke gennemføre mordet. Det vækker midlertidigt så stor jalousi ved Charmion, at hun sladrer til Kleopatra, og får Harmanki slået ihjel.

Instruktøren Ben Baur, der også står for scenografien i forestillingen, har lavet en opera, der er utrolig flot at lytte til, men det er desværre som om, at vi stopper der. Historien virker lidt slidt, og det føles som om, at det bliver trukket i langdrag. Og det er på trods af at forestillingen kun varer ca. 2 timer og 20 min. inkl. pause, hvilket ikke er særlig meget for en opera. Særligt scenografien fungerer ikke rigtigt, og man sidder og ønsker sig den kan noget mere måske i form af, at den kunne bevæge sig eller gøre noget andet, så man følte der var noget mere at kigge på. Da forestillingen foregår i Egypten, ville det have været logisk med en scenografi, der indikerer landet lidt bedre, hvilket ikke sker her.

Hele forestillingen bliver desværre lidt staccato, og det kunne som publikum have været dejligt med noget mere bevægelse enten fra skuespillerene eller fra scenografien. Det må man desværre tænke sig til, da det kun er en enkelt scene med Johannes Brüssau, som prøver at komprimere rytmik og bevægelse ind i forestillingen. Desværre bliver dette forsøg lettere mislykket, fordi det virker malplaceret i sammenhængen, hvilket er ærgerligt, da Johannes Brüssau ellers er virkelig er god til at bruge sin krop rytmisk. Forestillingen taber i det hele taget tit tempo, især ved sceneskiftene hvor tæppet går ned, og der næsten går 30 sekunder uden, at der sker noget. Dette kunne man med fordel have inkorporeret i forestillingen, så man som publikum ikke taber energien.

Hovedrolleindehaverne Elsebeth Dreisig og Magnus Vigilius som spiller henholdsvis Kleopatra og Prins Harmanki synger begge helt forrygende, og får det optimale skuespil ud af det materiale de nu engang har at arbejde med. Det samme kan siges om de andre sangere samt korsangerne, som med fordel kunne have haft en større rolle i forestillingen, her tænker jeg igen på noget mere bevægelse, kunne have været dejligt, i stedet for de ”bare” var baggrundsstatister. Einar Christiansens liberetto rummer desværre ikke ”spillerum” herfor.

Orkestret fortjener kæmpe stor respekt og anderkendelse, da det på alle måder er som i en drøm, når man lytter til det. Med Jochim Gustafsson som dirigent går orkesteret ind og rammer helt plet i, hvordan følelserne ligger i stykket og i musikken. Da jeg på et tidspunkt i forestillingen lukkede mine øjne og bare lyttede til musikken, var det en meget smuk og unik oplevelse.

Kleopatra er en 100 % klassisk opera, som ikke er ”andet” end det. Det lyder godt, men kommer desværre ikke rigtigt videre. En stor del af publikum var dog vilde med operaen, hvilket også klart er værd at have med i sine overvejelser. Hermed må konklusionen være, at hvis du er vild med klassisk opera og flot musik, så vil Kleopatra helt sikkert være dig et besøg værd. Et yderst velspillende orkester og en række prægtige operasangere udgør tilsammen de gode ting i Kleopatra, men som desværre også lider under nogle valg, som ikke rigtig fungerer.

Den Jyske Opera

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kgs. Nytorv, 1017 København K    

Spilleperiode: 1. marts-12. april 2019

Turné – se spillesteder i nedenstående link

Set den 13. marts 2019

Fotos: Kåre Viemose 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://jyske-opera.dk/kalender/kleopatra

Medvirkende: Elsebeth Dreisig, Magnus Vigilius, Lars Møller, Ruslana Koval, Jens Bove, Kirsten Grønfeldt og Johannes Brüssau (forskellige hold) samt Den Jyske Operas kor

Orkester: Copenhagen Phil

Libretto: Einar Christiansen efter H. Rider Haggards roman

Musik: August Enna

Iscenesætter og Scenograf: Ben Baur  

Dirigent: Joachim Gustafsson

Lysdesigner: Anders Poll    

Kostumier: Uta Meenen  

Varighed: Ca. 2 timer og 20 minutter med pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Ding Dong, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen   Ding Dong (eller Klokkeværket) er en letsindig og løssluppen ...

Anmeldelse: Madame Butterfly, Det Kongelige Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   Madame Butterfly var den opera blandt Puccinis egne, som han ...

Anmeldelse: Ronja Røverdatter, Docken

Af Rose Himmelstrup Hansen Det er et dejligt, nostalgisk gensyn, når Ronja, Birk, rumpenisserne ...

Anmeldelse: Død over eliten, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard Der er ikke længe til, at vi atter står overfor ...

Anmeldelse: DANCE – Copenhagen Hip Hop Festival, Bellevue Teatret

Af Carina Blangsbøll Se ’DANCE’ – Copenhagen Hip Hop Festival, hvis du er til ...