Anmeldelse: Les Ballets Trockadero de Monte Carlo, Folketeatret (under København Danser)

Af Christian Skovgaard Hansen
Indrømmet. Vores ballet- og danseanmeldere er taget på ferie, så redaktøren, der dog nyder at se ballet og dans, er kommet på udebane og skal udfordres lidt. Det er i den henseende måske meget godt, at det er en klassisk-klassisk ballet!
København Danser har fået Les Ballets Trockadero de Monte Carlo – alias ”The Trocks” til København under Pride-ugen. Kompagniet opstod i 1974, og det bestod og består af mænd – og kun mænd! Siden da er der naturligvis skiftet ud blandt mændene, men konceptet er stadig det samme. Det er mænd i alle størrelser og former, men fælles for dem alle er at de kan danse.
Langt de fleste af dem danser kvinderollerne, mens enkelte af dem beholder herrerollerne. ”Damerne” får parykker og fine kostumer på, de bliver sminket, og de får fine ballerinanavne. De viser os, at mænd i tylskørt og tåspidssko sagtens kan danse ballet uden at falde på rumpen eller på næsen. Det er dragballet, når det er bedst. Det er ikke dem alle, der ligner en klassisk ballerina, og det er ser nogen gange nærmest naturstridigt ud for nogle af dem, når de kommer op på tå, men de danser med en egen fin elegance.

Det er klassisk ballet med et tvist. Det tager blandt andet klassiske balletter under kærlig behandling i nogle lidt tillempede versioner. I tre dele møder vi først et uddrag fra Svanesøen (”Le lac des cygnes”), herefter ” Go for barocco” og til slut ”Paquita”. Det er humoren og den skæve tilgang, som er det primære fokus, når de danser med deres egen form for ynde og lethed. Bramfriheden og interaktionen med hinanden og ikke mindst med publikum fungerer ganske godt. Bag morskaben gemmer sig – i hvert fald for mit utrænede øje – ganske fin dans med teknisk snilde. Både musik og dans smelter fint sammen, om end man visse steder kunne ønske en mere fin musik, men det er nu nok turnéforestillingens lod.
Der er sket meget siden 1974. Dengang var kompagniet bramfrie, anderledes og mere provokerende, end de er i dag. Det er de nok også i dag visse steder. Men i dag er det nok i lige så grad glimtet i øjet og den morsomme tilgang til balletterne, der er i højsædet.
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo er komisk, men aldrig plat. Sådan har – formentlig – aldrig set klassisk ballet danset. Det bliver derved et dejligt afbræk i hverdagen, og det viser os spændvidden i dansen, som kan antage mange forskellige former – lige som mennesket og kærligheden! Og gudskelov for det.
København Danser
Folketeatret, Store Scene, Nørregade 39, 1165 København K
Spilleperiode: 16.-20. august 2023
Set den 16. august 2023
Foto: Zoran Jelenic
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.folketeatret.dk/shows/les-ballets-trockadero-de-monte-carlo/#noerregade-tickets
og
Medvirkende: Colette Adae, Ludmila Beaulemova, Maria Clubfoot, Holly Dey-Abroad, Nadia Doumiafeyva, Nina Enimenimynimova, Helen Highwaters, Elvira Khababgallina, Varvara Laptopova, Anya Marx, Grunya Protozova, Eugenia Repelskii, Olga Supphozova, Maya Thickenthighya, Minnie van Driver, Jacques d’Aniels, Bruno Backpfeifengesich, Boris Dumbkopf, Ketevan Iosifidi, Nicholas Khachafallenjar, Marat Legupski, Sergey Legupski, Timur Legupski, Vladimir Legupski, Chip Pididouda Yuri Smirnov Kravlji Snepek, William Vanilla, Jens Witzelsucht og Tino Xirau-Lopez
Kunstnerisk leder: Tory Dobrin
Administrerende direktør: Liz Harker
Producent: Isabel Martinez Rivera
Varighed: Ca. 2 timer inkl. 2 pauser
Le lac des cygnes
Musik: Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Koreografi: Efter Lev Ivanovich Ivanov
Kostumer: Clio Young
Lysdesign: Kip Marsh
Go for barocco
Musik: J.S. Bach
Koreografi: Peter Anastos
Kostumer: Mike Gonzales
Lysdesign: Kip Marsh
Paquita
Musik: Ludwig Minkus
Koreografi: Efter Marius Petipa
Scenografi: Elena Kunikova
Kostumer og rekvisitter: Mike Gonzales
Lysdesign: Kip Marsh
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod