Anmeldelse: Most Truths are So Naked, Mute Comp. Physical Theatre (gæsteanmeldelse)

Af Nikolaj Bomberg Simonsen, gæsteanmelder
  
Forestillingen er for dig, der vil opleve en provokerende danseforestilling med fokus på menneskets rodløshed udtrykt med moderne dans, stunts og live musik.
Forestilling er tredje del af en trilogi om spiritualitet, religiøsitet og vores forhold til livet og døden fra Mute Comp. Physical Theatre.  Første forestilling i rækken, ”THE CONSPIRACY OF SPRING”, fra 2013, handlede om livet. Mens spørgsmålet i den anden forestilling ”PLUM WINE, HIGHWAY, LEMON” fra 2014 mere var ”Hvad sker der når vi dør?”, og den fortolker de mange beskrivelser af efterlivet.
Denne rejse i temaerne ”eksistens, ånd, spiritualitet og religiøsitet” afsluttes med MOST TRUTHS ARE SO NAKED, som fokuserer på kulter, sekter og konsekvenserne ved at være i disse religiøse fællesskaber. Forestillingen er en fortælling om, hvor langt vi vil gå i vores jagt på sandhed og længsel efter meningen.

Foto: Søren Meisner

 

Manipulationen er sat i spil fra start, hvor vi som publikum ser tre unge kvinder sidde midt på scenen i en trekant vendt ud mod os, med ild i deres bukser og krop. Ilden bliver slukket, men fortsætter i højt tempo med at bluse i de tre unge kvinders kroppe under hele forestilling. Igennem dans, poesi og bevægelse får vi sat billeder på, hvordan to dansere prøver at fylde deres eget tomrum med mening samt, hvordan vi bliver holdt nede af vores egen søgen efter svar.
Noget jeg ikke havde forestillet mig, da jeg skulle ind og se danseteater, var, at man under forestilling ser blod, sved, pis og vel koreograferet slåskamp. Dette kan være provokerne, grænseoverskridende, manipulerende og giver et indblik i, hvor langt ud vi går for at fylde et tomrum, og finde et svar.
Danserne i forestillingen er Noora Hannula (FIN), Loraine Dambermont (BE) og danske Kasper Ravnhøj, som ligeledes står for koncept og koreografi.  Iza Mortag Freund står for lydbillede og performance igennem forestilling.
Før hele forestillingen, skulle man som publikum tage skoene af, da scenografien bestod af en stor blød måtte. Den her måtte viste sig i hvert fald at være ret nødvendig, da danserne kastede sig bogstavlig talt rundt i rummet. Publikum oplever et lyddesign, der er eksperimenterende med anderledes instrumenter og slam poetry fra Iza Mortag Freund og til tider danserne selv. Lysdesignet er vildt og giver en ekstra dimension til forestillingen.
Det forestilling falder på, er dens ensformighed, i det der meget af tiden er en form for provokation. Lydbillede blev til tider for meget med dens rå facade, og man tænker vitterligt ”Hvad sker der her!?”, hvilket også kan være godt.
Det, der holder forestilling oppe er dens vel gennemførte koreografi, som er imponerende at se. Især en bevægelseskoreografi med de tre dansere der nærmest bliver ført sammen som en helhed, er for mig et stærk billede på deres indre kamp, om at fylde deres tomrum. Som publikum bliver vi selv også manipulerede, idet vi leder efter meningen med forestilling, og vores grænser også rykker sig i for, hvor meget vi egentligt vil finde os i for at finde svar.

Foto: Susana Holtgrave

 

Desuden er kampsport og stunts et fedt element at tage ind i danseforestillingen, da det viste deres indre og ydre kamp mod sig selv og andre rigtigt fedt.
Så hvis du klar til at opleve ca. 1 times moderne dans, stunts, kampsport, slam poetry, live musik og performance, så tag helt klart ind og se ”Most Truths are So Naked”.
 
En appetitvækker til forestillingen kan ses her: https://vimeo.com/121783692
MUTE COMP. PHYSICAL THEATRE, Dansehallerne, Pasteursvej 14, 1799 København V
Spiller indtil 28. marts 2015
Spilledato: 17. marts 2015
Fotos: Søren Meisner, Susana Holtgrave og Mute Comp. Physical Theatre
Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Vi ses Rafiq-e-man, Københavns Musikteater

Af Jacob Clement Utzon-Krefeld, gæsteanmelder   Egnet aldersgruppe: 8-14 årige samt ledsagere (iflg. anmelder). ...

Anmeldelse: Er der nogen?, Teater Får302 (Ensemble Ensemble)

Af Jonathan Stahlschmidt   Som ung anmelder er man så overordenligt heldig på mange ...

Anmeldelse: Alting er noget, Teatret ved Sorte Hest

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Sarah Boberg og Anette Støvlebæk fremfører Naja Marie ...

Anmeldelse: Tartuffe, DDSKS Odense

Af Mette Herschend   Så er vi nået til den tid på sæsonen, hvor ...

Anmeldelse: M.I.S. – Natten lang, Don Gnu

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Det er de maskuline kvaliteter, der kommer ...

Anmeldelse: Til verdens ende, Nørrebro Teater

Af Ea Melissa Christiansen Hvor langt ville du gå for at få din bedste ...