Anmeldelse: Næste år bliver øllet bedre, Teatret Svalegangen (Folketeatret)

Anmeldelse: Næste år bliver øllet bedre, Teatret Svalegangen (Folketeatret)

Af Lea Hjort Thalund

Der er normalt ingen alarmklokker, der ringer, når to mænd fredeligt sidder og vender verdenssituationen over en øl eller to. Alligevel tager lyden af de ringende klokker til i løbet af forestillingen Næste år bliver øllet bedre, og de ender i en øredøvende kimen, som det er umuligt at ignorere. Folketeatret sætter, i dramatiker Erlings Jespersens fortælling, fokus på, når alkoholen langsomt tager overhånd.

De to gode venner, Orla og Jørgen, har dannet et bryggerlav. Orlas kælder er indrettet til formålet. Hjemmelavet snaps, vin og øl pryder væggene sammen med de pokaler, som de har vundet for deres hjemmebryg. Desværre er det efterhånden flere år siden, at de har vundet noget i deres bryggerlav og hvis bare øllet bliver bedre, vil det forhåbentlig ikke kun gå bedre i deres venskab, bryggerlav men også i privaten. Desværre er dette kun starten på deres deroute med en eksponentiel stigning.

Den kvalitetsbevidste og lidt pralende Jørgen bliver spillet af Thomas Mørk, der desværre kommer lidt langsomt fra start i første akt. Den positive, og til tider lidt naive Orla spilles af Jesper Anholt. Begge herrer formår at spille sig hen til en gribende, medlidenhedsskabende afslutning, men der har til tider været lidt lang vej derhen. Vi oplever dog, at der bag deres facader gennem sig meget mere.

Det tager lidt tid før første akt for alvor får fat. Dette er til tider tekstens skyld, men Mørk formår heller ikke at give Jørgen en troværdighed, hvor Anholt virkelig må bære første akt. Dette kommer Mørk dog efter i anden akt, hvor det ikke kun er hans karakter der driver historien frem, men også giver en ekstra dybde til karakteren. Det var svært ikke at forlade salen med en oprigtig medlidenhed for de to karakterer.

Marianne Nilssons scenografi er alt andet end sparsom. Den rummer dybde, finurlige elementer og en hjemlig fornemmelse. Den omslutter publikum i en troværdig illusion og man kommer nemt til at forsvinde ind i hendes detaljer.

Instruktør Joy-Maria Frederiksen har skabt en forestilling, som balancerer perfekt imellem komedie og tragedie. Hun har skabt elementer, der lægger op til både latter og tårer. Desværre savnede jeg et varierende tempo flere steder og en fremdrift i første akt og en skærpelse af den underliggende konflikt, ville også have efterladt en, med en større forventning mod anden akt.

Det skal dog siges, at jeg, en ung kvinde på 25 år, ikke var den primære målgruppe, hvilket ikke skal ses som et kritikpunkt, da jeg oplevede, at den ramte præcis, der hvor den skulle, hos den lidt ældre del af salens publikum. Dertil skal det dog siges, at den rummer temaer om venskab, alkoholisme og fremtid, som ikke kræver en bestemt alder af sit publikum.

Se den for at opleve et finurligt sam- og skuespil og scenografi, hvor man forsvinder i detaljerne. Se den for at få et indblik i en samtale om alkoholisme, hos den velfungerende del af befolkningen, som man desværre taler alt for lidt om.

Folketeatret

Svalegangen, Store Scene, Rosenkrantzgade 21 8000 Århus C

Spilleperiode: 1.-5. oktober 2024

På turné fra 26. september-17. november 2024 og herefter på Folketeatret i København fra 20. november-14. december 2024

Set den 3. oktober 2024

Fotos: Gudmund Thai

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.folketeatret.dk/shows/naeste-aar-bliver-oellet-bedre

Medvirkende: Jesper Asholt og Thomas Mørk

Dramatiker: Erling Jepsen
Bearbejdelse: Ninette Mulvad

Iscenesætter: Joy-Maria Frederiksen

Scenograf: Marianne Nilsson

Varighed: Ca. 1 time og 55 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *