Anmeldelse: Odsherred Sommerrevy 2023 – Vi sejler op ad Odden…, Odsherred Teater (Odsherred Sommerrevy)

Revyen lever videre i Nykøbing Sjælland. Siden ”Dragsholmrevyen” stoppede, er ”Odsherred Sommerrevy” kommet til – i år med deres med anden forestilling. Jeg så desværre ikke forestillingen sidste år, så jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag. Men årets forestilling kan i hvert fald fint stå distancen!

Revyen du ikke vil hjem fra! OK – måske ikke helt, men næsten. Med tanke på et rejsebureaus slogan, er der meget at glæde sig over i årets Odsherred Sommerrevy 2023, som er en herlig tur ud i sommerlandet. Scenografien ligner ferielandet. Hele revyen virker afslappet, om end den nok er sat mere i system end ved første øjekast, men den virker tilpas hyggelig og personlig, hvor vi er inviteret med som – nå ja, mange – gæster. Det sammen med en original og tilpas vanvittig vinkel og en rammende og skarp satire gør, at den snildt holder sig oven vande.

Teksternes kvalitet varierer noget, men der er heldigvis ingen af dem, der falder helt igennem. Langt størstedelen af numrene er enten idé eller tekst af dele af holdet, hvilket måske har gjort, at der ikke har været et sæt øjne udefra, der har kunnet luge lidt ud. Hele holdets entusiasme og spilleglæde samt ikke mindst det ofte anderledes greb på numrene løfter dog gevaldigt disse.

Det primære hold består af Rikke Bilde, Anette Støvelbæk og Kristian Holm Joensen. Rikke Bilde er herlig upolitisk korrekt som Mette F., der må se sig forbigået som næste generalsekretær for NATO, hvorfor hun nu stiler efter et andet magtfuldt job. Det er blot herhjemme. Hun vil nemlig i stedet være landets Dronning. Men hun har gjort regning uden vært. Dét vil Kronprinsesse Mary (lige så herligt portrætteret af Anette Støvelbæk) nemlig ikke finde sig i – og en decideret nævekamp kan begynde!

Bilde synger om sine mange mænd i hendes egen ”Alle mine mænd”, hvor teksten nok er morsom, men det er Bildes sang, der fuldender nummeret. Lukningen af Irma får også en skarp og anderledes kommentar i Jantzen & Aagaards ”Irmapigens død”, hvor hun er den mopsede Irmapige, der nu må se sig fravalgt, hvorfor der kun er en mulighed tilbage. Alt imens hun synger sangen sat på nutidens popmelodier, udfører Kristian Holm Joensen dødsdansen bagved! Anderledes og tilpas gakket. Hendes portræt af drengen Argon fra Høje Gladsaxe er også lige på kornet, om end teksten ikke helt lever op til samme niveau.

Kristian Holm Joensens bademester for den sjællandske nøgenbadeklub har vi set på Bellevue for nogen tid siden, men den er stadig morsom, når han med åbent sind udstiller klubbens medlemmer, hvilket afføder nogle til tider grumme billeder. Mere nænsom og eftertænksom er han som ægtemanden, der må skrive ”Sex på indkøbslisten” for at komme i nærheden af det, og når han mere eller mindre ubekymret for fremtiden, hvor vi nok glemmer kriserne, synger vuggevise for barnet. Alle tre numre er skrevet af ham selv.

Anette Støvelbæk er hot som psykologen, der stiller sine egne behov før patienten (kært og næsten betuttet gestaltet af Joensen), når hun fortrænger ham til fordel for egen sextrang. Linn Skåber og Jantzens & Aagaard ”Blomstervise” bliver måske nok lidt for makaber til slut, men hun udstiller nænsomt den mishandlede hustru, der dog har grønne fingre, og som heldigvis ender med at blive fri. Eftertænksom er hun i Niels Ellegaards nummer ”Kasser”, som fint udstiller, at vi måske er for hurtige til at putte folk i – måske tit de forkerte – kasser. Burde kassen ikke bare indeholde ”mennesker”? Til gengæld falder hun noget igennem i nummeret ”Rotte-Lotte”, som aldrig rigtig bliver morsomt.

Der er også blevet plads til scenemester Katrine Skjoldelev og revydirektør og instruktør Frede Gulbrandsen på scenen. Det fungerer ganske godt, og det virker aldrig hverken forstyrrende eller påtaget. Gulbrandsen har sine tanker om at være en nordmand, som nu er blevet fortryllet af Odsherred, og selvom vi måske nok kunne have nøjes med ét af disse numre, så leverer han dem med en charme og kærlighed – til os, til Odsherred og til revyen – så vi alligevel overgiver os. Kærligheden til Odsherred skinner også ud af revyen, når den både hylder området i Jantzen & Aagaards afslutningsnummer ”Mit lille sted”.

Skjoldelev indgår i indtil flere numre, men i nummeret ”Hundeliv” – med tekst af hende selv, Gulbrandsen og en bog om hunde – leverer hun et ganske tankevækkende og morsomt nummer, hvor ordet ”hund” erstattes med ordet ”mand” i teksten læst op fra bogen anskaffelsen af hunde, hvilket giver nogle ganske underholdende billeder.

Musikken fylder meget i revyen, og den leveres sikkert af Henrik Silver, som endda også får lov at få nogle små roller i flere af numrene, hvilket han også løser ganske glimrende. Det er derfor et ganske homogent hold på scenen, og alle spiller fint sammen.

Mest morsom er Kristian Holm Joensens nummer ”Did you do dhat?”, der til swingende big band-jazz, undersøger, hvem af de tre skuespillere, der har lagt ikke bare en, men to lorte under kasserne på scenen. Det er morsomt og gakket, og timingen sidder lige i skabet.

Politikken og hele samfundet får også et par passende svirp. Forsvarsministeren går ikke fri, og det, der føles som tilfældigheder og alt andet end retssikkerhed ved de nye ejendomsvurderinger, udstilles, alt imens den ”svære” vurdering afgøres ved et terningekast eller to! Bedst er holdet dog i Støvelbæks ”3 idioter”, hvor regeringens tre – nå ja – idioter Mette, Lars og Jakob udstilles godt og grundigt. Første akt afsluttes med Jantzen & Aagaards støttenummer ”Giv en hånd”, hvor selv de superrige kan have deres problemer, der gør, at de også skal have en hjælpende hånd for at overleve…

Samlet er Odsherred Sommerrevy 2023 derfor et forfriskende pust i sommervarmen og for revygenren. Den er overordnet gakket, underfundig og skæv, og selvom ikke alt fungerer er den også skarp og ikke mindst morsom. Man kan ikke undgå at forlade teatersalen uden et smil på læben. Før forestillingen er det muligt at nyde en revyanretning, som dog i år ikke svinger sig op på de kulinariske store højder. Det tilgiver man dog, når man ser revyen. Lad os håbe, at der er skabt en ny revytradition i Odsherred og Nykøbing Sjælland. Tag derfor trygt en tur vestpå!

Odsherred Sommerrevy

Odsherred Teater, Algade 36, 4500 Nykøbing Sjælland

Spilleperiode: 27. juni-14. juli 2023

Set den 27. juni 2023

Medvirkende: Rikke Bilde, Anette Støvelbæk, Kristian Holm Joensen, Henrik Silver (musiker), Katrine Skjoldelev og Frede Gulbrandsen

Tekst og musik: Jantzen & Aagaard, Elton John, Henrik Silver, Frede Gulbrandsen, Kristian Holm Joensen, Thomas Feveile, Filippa Suenson, Rikke Bilde, Sebastian Høybye-Gulbrandsen, Anette Støvelbæk, Sally Phillips, Lady Gaga, Wyatt, Rossomando, Ronson, Niels Ellegaard, Irving Berlin, Duke Ellington, Glenn Miller, Piero Umiliani, Katrine Skjoldelev, J.C. Gebauer, Linn Skåber, Holly Knight, Mike Chapman, Thorbjørn Egner, Animals Press og Ole Paus

Instruktion og direktion: Frede Gulbrandsen

Scenograf: Katrine Skjoldelev

Kostumer: Charlotte Greuser Falkenberg