Anmeldelse: Shu-bi-dua – The Musical, Fredericia Teater

Af Mette Herschend

Man kunne mærke en summen af spænding og tårnhøje forventninger fra publikum allerede på den røde løber foran teatret, da Fredericia Teater fredag d. 25. september 2015 havde urpremiere på ’Shu-bi-dua – The Musical’. Er du som jeg ikke vokset op med Shubberne på anlægget, skal dette bestemt ikke være nogen som helst hindring for at se forestillingen, for du vil under alle omstændigheder gå derfra gladere, rigere på oplevelser og med en eftertænksomhed over, hvordan dit livs røde tråd ser ud.

Mick er en helt speciel dreng, ja hans mor påstår faktisk, at han er skrubtosset, og hun ville ønske, at han ville være mere normal. Hos lægen får Mick at vide, at han lider af en ganske særlig mental lidelse, Shubi, hvor vrangforestillinger om fantasivenner og kæmpehvaler af papmaché er normale symptomer. Og det er netop, hvad den unge hovedperson ser for sig; for med fantasivennerne Molly og Carlos tager Mick på fantastiske eventyr, hvor bogreolen på hans værelse er en alpetop, de skal bestige, og klasseværelset en operascene, som udspiller sig for hans øjne.

Industriens Uddannelser

Men det er svært at være en normal dreng med to fantasivenner på slæb, og Mick må prøve at tilpasse sig i 70’ernes og 80’ernes virkelighed. Til en studenterfest nogle år senere møder han Sille, som accepterer ham for den, han er, men i voksenlivet kæmper Mick alligevel med at finde den rette hylde mellem fantasi og virkelighed.

Industriens Uddannelser

Forestillingen er bygget op om mange af Shu-bi-duas hits og det fantastiske univers, som sangene beretter. Skuespillerne synger vidunderligt, og man kan mærke deres glæde ved at fortælle denne unikke historie, som Fredericia Teater har skabt i tæt samarbejde med Shu-bi-dua. Her kan især nævnes Emil Birk Hartmann som voksen-Mick og Kristine Yde i rollen som Sille, der skildrer karaktererne med en følsomhed og varme, som man kun kan imponeres af. Ensemblet og birollernes præstationer er skudsikre med svære koreografier og rappe replikker.

Historien er både rørende, alvorlig og morsom, og publikum kommer med på en emotionel rutsjbanetur, hvor budskabet, om at være den man er, er den røde tråd.

Scenografien er spændende, for Fredericia Teater har ligesom i ’Disneys Aladdin – The Musical’ og ’Disneys Den Lille Havfrue – The Musical’ sat alt ind på digital scenografi. Dette fungerer rigtig godt i en forestilling, hvor lyntoge kører ind på scenen og hurtige skift mellem Kgs. Nytorv i vintervejr og sommerlige sandstrande skal finde sted. Derudover bliver effekten total, når to af de tre niveauer i scenen er mobile, hvor den mellemste kan vippe op, og den bagerste kan rulle ligesom et samlebånd. Alt dette giver scenen en dybde og et liv, som jeg ikke set før.

Industriens Uddannelser

Stemningen i salen var heller ikke til at tage fejl af. Publikum klappede, sang og trampede med, som forestillingen tog fart, og salen blev én stor humørbombe. Det hele kulminerede i stående ovationer, og at Shu-bi-dua themselves kom op på scenen og modtog publikums og skuespillernes kærlighed.

Fredericia Teater sætter en tårnhøj standard, som matcher publikums forventninger, og teatret gør den folkekære musik af Shu-bi-dua ære ved at sætte en så godt sammensat forestilling op, der kan nydes af høj som lav.

Fredericia Teater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spiller indtil 1. november 2015

Herefter spiller forestillingen igen på Østre Gasværk Teater i København i perioden fra 21. januar-21. februar 2016 og i Musikhuset Aarhus i Århus i perioden 5.-15. maj 2016