Anmeldelse: The Society of Lost Souls, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Er der ordnede forhold i livet efter døden? Er indbyggerne lige så forvirrede, som vi er? Og hvilke problemer, hvis nogen, melder sig i det hinsides multikulturelle samfund? Nu giver den norske koreograf Jo Strømgren os svaret på det store spørgsmål: Hvad sker der, når livet er forbi?

Jo Strømgren er et multitalent – han kan både skrive koreograf, teaterinstruktør, dramatiker og scenograf på sit cv. Han har skabt omkring 130 produktioner inden for ballet, skuespil og opera, og de er blevet produceret og spillet i over 60 lande. Og nu er han igen kommet til Danmark med sin forestilling The Society of Lost Souls, der tidligere har været på Det Kongelige Teaters program, og nu igen bliver sat op denne sæson.

Det er en spændende tanke, som Jo Strømgren har under luppen i denne forestilling. Det er dragende og mystisk at tænke, hvad der mon sker, når vores jordiske liv er forbi. Forestillingen sætter menneskeheden på spidsen, for overdrivelse fremmer forståelse. Det bliver dog indimellem en anelse for overdrevet og plat til min smag.

Forestillingen formår at kombinere humor og seriøsitet på en knivskarp balancegang, som fremstår oprigtig og forfriskende. Men forestilling skal passe på, at den ikke stikker af. Engang i mellem følte jeg mig en smule tabt, når det blev for skævt.

Forestillingens personer er afgået ved døden og nu kommet til en anden verden – et andet samfund. Dette samfund skal opbygges, afprøves, og grænser skal søges. Karaktererne har ingen navne, men derimod tal. For dem handler det ikke om at finde meningen med livet, men i stedet at finde meningen med døden.

Jo Strømgrens koreografi kan næsten kaldes for universaldans. Det er én stor blanding af genrer. The Society og Lost Souls er andet end bare en danseforestilling. Publikum føres gennem fortællingen af en voice-over på engelsk, som gør det lidt skæve univers lettere at gå til. Jo Strømgrens trin er originale. Han har ikke fokus på de rene trin, men derimod trin, der skaber relationer mellem stykkets personer. Han har en røntgenskarp indsigt i folks særpræg.

Scenografien er simpel. Der står to huse på scenen samt en baggrund, der viser en by, som kunne være hvilken som helst europæisk by. Atmosfæren på scenen er støvet, og det ulmer af fortid.

The Society of Lost Souls er en hyldest til alle de mange glemte sjæle. Forestillingen er mørk og lys på én og samme tid. Selv i sine mest sorte øjeblikke rammer den en humoristisk åre, og med få midler favner han publikum i denne lille nicheforestilling.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Pl. 36, 1250 København K

Spilleperiode: 25. maj-29. maj 2019

Set den 25. maj 2019

Foto: Jubal Battisti

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/the-society-of-lost-souls/?section=top

Medvirkende: Caroline Betancourt, Alba Nadal, Femke Mølbach Slot, Esther Lee Wilkinson, Mads Blangstrup, Nathan Compiano, Morten Eggert, Poul-Erik Hesselkilde, Julien Roman og Oliver Starpov

Koreograf: Jo Strømgren

Scenografi og kostumer: Jo Strømgren

Lysdesign: Jo Strømgren

Iscenesættelse: Jo Strømgren assisteret af Anne Marie Vessel Schlüter

Musik: Bergmund Skaslien, Pjotr Leschenko, Luis Mariano m.fl.

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Busters verden, Teater Malstrøm

Af Sanne Halkjær Hebsgaard Et væld af børn med forældre og bedsteforældre venter spændte ...

Anmeldelse: Jeanne D’Arc, Republique

Af Kathrine Fremming   Forestillingen om Jeanne D’Arc (ca. 1412-1431) bygger på den franske ...

Anmeldelse: Forbrændt, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Hvor begynder din historie? Den dag du blev født? ...