Anmeldelse: Under uret, Frue Plads (Dansk Rakkerpak)

Af Christian Skovgaard Hansen
Dansk Rakkerpak er igen i år klar med en ny forestilling i deres egne Rakkerpak’ske komiske, fysiske og (næsten) nonverbale spillestil. Årets forestilling er Under uret. De fleste kender mødestedet under uret på banegården, og her oplever vi, hvad der kan komme ud af et sådant møde.
Vi starter nemlig på banegården. En mand og en kvinde møder hinanden og bliver et par, hvilket hurtigt resulterer i et barn, en lille pige. På banegården haster de afsted med masser af bagage og en livlig lille hund – de skal nå toget mod Paris. Undervejs bliver den lille pige glemt tilbage på banegården. En gademusikant finder babyen, og da der ikke kommer nogen for at hente hende, tager han hende til sig. Pigen vokser op, og de to lever som banegårdsmusikanter. Det er måske ikke det letteste liv, men det er fuldt af kærlighed.

En dag vil skæbnen, at musikanten er ved at dø. Han rystes af hændelsen, og han indser, at alt her i livet kan få en brat ende. Så han fortæller den nu unge kvinde, at han ikke er hendes rigtige far. En fotostrimmel fra banegårdens fotoautomat hjælper hende på vej. Hun begiver sig herefter ud på en rejse til Paris for at finde sit sande ophav.
Det er store ting, der er på spil. Alligevel lykkes det Dansk Rakkerpak elegant at guide os gennem fortællingen på en lille time, og intet føles forjaget. Fortællingen har fået en ekstra dimension, når en sælsom ro, eftertænksomhed og poesi indfinder sig, og det hele tilsættes en fin afmålt portion humor. Komikken balancerer fornemt, og den tager aldrig overhånd eller fokus fra fortællingen. Der skal derfor lyde stor ros til hele holdet, der alle har været med til at udvikle den fine historie.

Maja Rehøj spiller rollen som den lille pige – både som lille og som lidt større – med først den rette naivitet og barnlighed og siden med samme beslutsomhed og viljestyrke, når hun drager afsted. Ole Håndsbæk Christensen tegner et kærligt og nænsomt portræt af musikanten, ligesom han sørger for forestillingens musikalske side. Susanne Bonde og Niels-Peter Kløft spiller ganske fysisk resten af historiens øvrige figurer – lige fra det forjagede par over de mennesker, som pigen møder, på togturen til et par bøller i Paris.

Det hele leveres perfekt, og Dansk Rakkerpak formår på fineste vis både at røre og more os. Handlingen drives nænsomt, men bestemt frem, og den Rakkerpak’ske spillestil kommer helt til sin ret i år, når karaktererne tegnes for os i Niels Grønnes fine iscenesættelse. Her er ingen store armbevægelser og vilde effekter – og det er der heller ikke behov for. Forestillingen fanger alligevel publikum – både store og små og dem midt i mellem.

Christian Q. Clausens scenografi er enkel, men ganske effektfuld, og NadjaViga V. E. Jensens kostumer passer godt til både historie og spillestil. Ole Håndsbæk Christensen og Bastian Popps musik og lyddesign supplerer fornemt fortællingen.
Trods det faktum, at Under uret fortæller en livshistorie på lige under en time, føles alt alligevel nænsomt tilsat et humoristisk snit, når vi følger pigens jagt på ophavet. Livet er ikke det værste, man her. Sæt farten ned og lev det! Og nåh ja – fang Under uret et sted på sensommerturnéen.
Dansk Rakkerpak
Frue Plads, København K
Spilleperiode: 19.-29. juni 2025
Forestillingen spiller herudover på turné rundt i landet – se steder og tider på link nedenfor
Set den 29. juni 2025
Fotos: Søren K. Kløft
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.danskrakkerpak.dk/under-uret
Medvirkende: Niels-Peter Kløft, Susanne Bonde, Maja Rehøj og Ole Håndsbæk Christensen (musiker/skuespiller)
Instruktion: Niels Grønne
Kunstneriske konsulenter: Troels Hagen-Findsen og David Glass
Historie: Forestillingen er udviklet af skuespillere og instruktør i en devising-proces
Dramaturg: Jane Rasch
Scenografi: Christian Q. Clausen
Kostumer: NadjaViga V. E. Jensen
Musik og lyddesign: Ole Håndsbæk Christensen og Bastian Popp
Varighed: Ca. 55 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod