Spotlight: Nøddeknækkeren/Peter Bo Bendixen/Balletbørn fra Tivolis Balletskole

Af Henriette Devantier

 

Juletiden nærmer sig. Og i ballettens verden er jul lig med Nøddeknækkeren, der opføres til Tchaikovskys smukke toner. I år er det Tivoli, der igen åbner Koncertsalens døre op til denne klassiker fyldt med julemagi.

Vi har i den forbindelse haft fornøjelsen af at tale med Peter Bo Bendixen og to af balletbørnene, der medvirker i Nøddeknækkeren under to interviews.

Peter Bo Bendixen

I spidsen af denne opsætning af Nøddeknækkeren står Peter Bo Bendixen, som jeg havde fornøjelsen af at tale med på Nimb i Tivoli i forbindelse med prøverne og opsætningen af deres helt egen Nøddeknækkeren.

Peter Bo Bendixen er født den 12. april 1965. Han er dansk balletdanser og er udannet ved Det Kongelige Teaters Balletskole. Han var solist ved Hamburgballetten 1986-89 og var fra 1993 solodanser ved Den Kongelige Ballet. Som danser er Peter Bo Bendixen kendt for sin mørke, dramatiske udstråling, både i helteroller så som gennembrudsrollen Amleth i John Neumeiers ballet af samme navn, som Albrecht i ”Giselle” og Junker Ove i ”Et Folkesagn” og i de dæmoniske roller som Rothbart i ”Svanesøen”.

Siden 2006 har han været balletchef i Tivoli med ansvaret for Pantomimeteatret og de internationale balletgæstespil. I 2012 etablerede han Tivoli Ballet Skole, som står hans hjerte nær. Han virker desuden som arrangør af solistgæstespil og instruktør af Bournonville-balletter i udlandet.

Tivoli Ballet Skole

Som nævnt var Peter Bo med til at starte Tivoli Ballet Skole. Og der er sket meget med skolen siden opstarten i 2012.

I dag har den 300 elever tilknyttet og står overfor at åbne nye faciliteter, så der er plads til, at skolen kan vokse større. Idéen med balletskolen er netop at kunne bruge eleverne til børneroller i forestillinger eksempelvis som nu i Nøddeknækkeren og i Pantomimeteatrets forestillinger om sommeren – og måske endda rekruttere eleverne, når de bliver gamle nok, til Tivolis balletkompagni Tivoli Ballet Teater.

Peter Bo Bendixens overvejelser om Nøddeknækkeren

Jeg spurgte Peter Bo om hvilke overvejelser, han havde gjort sig ved genopsætningen af denne forestilling, der har repremiere den 23. november 2018.

”Tradition,” svarer Peter Bo med det samme, og fortsætter: ”For mange er Nøddeknækkeren det første møde med balletten og det, der skaber interessen for ballet. Dét, vi i Tivoli gerne vil bidrage med, er en fælles juleoplevelse på tværs af generationer.”

At skabe en fælles julereference til Tivoli og balletten er oplagt for Peter Bo, der holder meget af denne balletklassiker.  Men det er ikke den originale fortælling om Nøddeknækkeren, der bygger på E.T.A. Hoffmanns klassiske julefortælling, man kommer til at opleve på den store scene i Tivolis Koncertsal. Holdet bag denne opsætning har lavet lidt ændringer, der hist og her afviger fra det originale værk.

Peter Bo gik sammen med dramaturg Henrik Lyding for at finde ud af, hvor de kunne sætte deres præg på forestillingen. ”For mig er det vigtigt, at Nøddeknækkeren foregår i det land, den bliver sat op i, og at den indeholder juletraditioner, som publikum kan identificere sig med”, forklarer Peter Bo.

Tivolis opsætning af Nøddeknækkeren har dermed referencer til de danske juletraditioner, og den får endda også fint besøg af både H.C. Andersen og August Bournonville. Man bliver også taget med på besøg i Tivoli anno 1874, som er det årstal, forestillingen udspiller sig i.

Tivoli bliver til, hvad der plejer at være Sukkerfeens land, men Peter Bo ser mening og relevans i at skifte dette ud med Tivolis smukke have: ”For Tivoli kunne i virkeligheden godt være hovedpersonen Claras paradis i 1874 – på samme måde som Sukkerfeens land er det i den originale version,” pointerer Peter Bo.

Den koreografiske proces

Det er også Peter Bo Bendixen, der er koreograf på forestillingen. Han forklarer, om den store opgave det var at koreografere især første akt, som udspiller sig juleaften. ”Første akt var det, jeg var mest bekymret over. Jo enklere det er, desto sværere er det at koreografere. At få interaktionen mellem karakterne til at gå op, og ligeledes rollerne til at stå frem, er en udfordring. Men jeg synes, det er lykkedes godt,” forklarer Peter Bo og smiler.

I anden akt hvor vi møder både arabiske dansere, spanske dansere m.m., har det været vigtigt for Peter Bo at bibeholde de forskellige nationaliteterne, da de bidrager til Tivolis ånd: ”Tivolis formål er netop at vise verden frem,” siger han.

Mus, gæster og lygter!

Nøddeknækkeren indeholder mange forskellige roller, og nogle af dem besiddes af børn. Jeg havde også fornøjelsen af, at snakke med Anna og Noa på 11 år, der går på Tivolis balletskole, og som i år begge medvirker i Tivolis opsætning af Nøddeknækkeren.

Anna og Noa gik til audition på forestillingen, for at få en oplevelse ud over de sædvanlige. De kom igennem auditionen og fik rollerne som mus, gæster og lygter, som de begge er godt tilfredse med.

De forklarer, at rigtig mange af døgnets timer bruges i øjeblikket på prøver på forestillingen. Men det, synes de, også er sjovt.

Jeg spurgte dem, hvad de allerbedst kunne lidt ved dette prøveforløb og ved at være med i forestillingen, hvortil Noa svarede: ”Jeg kan rigtig godt lide det fællesskab, man får sammen – både med ens venner og lærerne men også med de voksne dansere. Det er en stor oplevelse at danse sammen med de voksne, professionelle dansere. De er rigtig gode til at hjælpe, hvis man f.eks. glemmer et trin eller har lidt sommerfugle i maven”.

Og sommerfugle i maven er der bestemt! ”…men kun de gode af slagsen!,” tilføjer Anna.

Begge glæder de sig til premieren og hele forestillingsperioden. Anna forklarer: ”Det bedste ved at stå på scenen er at optræde for publikum og danse sammen med ens venner”, hvortil Noa fortsætter: ”Det føles trygt at gå ind på den store scene sammen med ens venner, og det er dejligt”.

Julemagi og fællesskab

Afslutningsvis i mit interview med Peter Bo spurgte jeg om, hvad han ønsker, at Tivolis Nøddeknækkeren skal give publikum.

Han pointerede to ting: ”Julemagi og fællesskab.”

Fra julen 2016

Det vigtigste for ham er, at publikum sidder tilbage med en følelse af, at have været fælles om forestillingen sammen med venner og familie. Det er vigtigt at stoppe op i den travle hverdag og gøre noget aktivt sammen, mener Peter Bo, og det håber han, at Tivolis Nøddeknækkeren kan bidrage med.

Målgruppen er der i hvert fald ikke til at være i tvivl om. Nøddeknækkeren er en ballet for hele familien, der kan opleves på tværs af generationer i Tivolis Koncertsal frem til 23. december 2018.

Se mere om forestillingen på www.tivoli.dk.

 

Fotos: Tivoli

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Lars Mølsted

Af Christian Skovgaard Hansen og Mette Herschend   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet ...

Spotlight: Viktoria Falck-Schmidt og Oliver Starpov, Den Kongelige Ballet/Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod balletdanserne Viktoria Falck-Schmidt ...

Spotlight: Sofie Elkjær Jensen

Af Henriette Devantier   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod operasangerinde Sofie Elkjær ...

Spotlight: Københavns Musikteater

Af Jonas Gudmand ”En Reumert-nomineret mand og en professionel stuntkvinde” I Ungt Teaterblod vil ...

Spotlight: Performers Paradise, Svendborg

Af Thormod S. Kamban Så er der godt nyt til alle nysgerrige teatersjæle. Sommerferien ...

Spotlight: Nørrebro Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Nørrebro Teater ...