Teaterblik: Talk: Hvordan sikrer vi et større ejerskab for balletten?, Det Kongelige Teater

Teaterblik: Talk: Hvordan sikrer vi et større ejerskab for balletten?, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

 

I disse dage udfolder der sig en balletfestival i København, som har til formål at byde danskerne indenfor i ballettens univers. Det Kongelige Teater har sat alle sejl til. Balletfestivalen byder både på fællesdans i de danske gader, forestillinger på Det Kongelige Teaters scener, debatter og konkurrencer på de sociale medier.

En af disse debatter, også kaldet ”talks”, fandt sted i går den 6. juni i balkonfoyeren på Gamle Scene. Det overordnede emne lød på, hvordan vi kan sikre et større ejerskab for balletten – både hos den brede befolkning, men i særdeleshed også hos unge.

Balletfestival_Marcin_Kupinski [1600x1200]
Marcin Kupinski
Talken blev styret af moderator Christian Have, som til daglig er kreativ direktør for Have Kommunikation. Han havde godt styr på panelet bestående af balletmester Nikolaj Hübbe, kulturminister Mette Bock, debattør Geeti Amiri, musiker og kunstner Lars HUG, leder af kompagniet Corpus og tidligere danser Tim Matiakis samt pressechef og tidligere politisk spindoktor Søs Marie Seerup.

Et meget blandet panel, men det gav anledning til blik udefra og ikke mindst mange forskellige vinkler. Alle i panelet var enige om, nødvendigheden i at unge føler et større ejerskab for balletten, men de var også alle enige i, at det er en svær kode at knække.

For hvad gør man i dag, hvor unge lever et hæsblæsende liv med højt tempo? Geeti Amiri mener, problemet ligger i, at unge nu til dags ikke er eller tør være i kontakt med deres følelser, som, hun mener, er forudsætningen for, at man kan nyde kunst. Kunst kræver, at man er i kontakt med hele sit følelsesregister, for kunst sætter gang i følelser, og dem skal man være klar på at tackle. Teatret skal være et frirum, hvor man skal turde lægge facaden bag iPhonen væk og bare tage imod. For der er en enorm identifikation i ballet, der ligger og venter på de unge og søgende. Og den identifikation skal formidles.

Gregory Dean
Gregory Dean

En anden problemstilling der blev taget op, omhandlede fordomme om balletten. Kulturelle fordomme hindrer mange i at tage i teatret, for er det nu ikke kun for de fine? Skal jeg have noget bestemt og fint tøj på? Skal jeg opføre mig på en bestemt måde?

Der lyder et rungende ”NEJ” fra Søs Marie Seerup, der drømmer om, at Det Kongelige Teater bliver allemandseje. De kulturelle fordomme skal nedbrydes, så teatret bliver mere tilgængeligt.

Debatten falder også på, at man skal huske at fortælle de positive historier. Og en af disse er netop, at Det Kongelige Teater allerede gør utrolig meget for at fange både de unge og den brede befolkning.

Netop som vi sidder i balkonfoyeren, kan man høre lyd snige sig igennem de lukkede døre helt nede fra scenen. Nikolaj Hübbe forklarer, at det er prøverne på ”Nye Toner”, der har premiere fredag den 8. juni. Han tilføjer, at denne forestilling faktisk er skabt for og til det yngre publikum. ”Nye Toner” er moderne ballet lavet specifikt til sange af Teitur, Lydmor og ØYA. Tre dansere har sat koreografi til disse tre musikeres musik. Teitur, Lydmor og ØYA er tre af tidens mest aktuelle musikere, og de vil optræde live til koreografierne.

Astrid Elbo
Astrid Elbo

Endnu et tiltag der er til for at vise, at Den Kongelige Ballet også er meget andet end August Bournonville. Imens ”Nye Toner” folder sig ud på Gamle Scene, vil der være opstillet storskærm i Charlottenborgs gård, så man kan følge med live i forestillingen, hvor der herefter vil være DJ, der spiller op til fest. Det er en fremstrakt arm, Den Kongelige Ballet rækker ud til de unge. Det er bare med at hoppe på!

Tim Matiakis giver udtryk for vigtigheden i at ballettens kerne bevares samtidig med, at der er plads til ”afstikkere”, som han kalder det. Her mener han, alle de tiltag Den Kongelige Ballet laver med ”Brunch n’ Ballet”, ”Ballet og Bobler”, konkurrencer på de sociale medier og nu ”Nye Toner”. Det er disse tiltag, der får Det Kongelige Teater til at nå ud til dem, der normalt ikke går i balletten, og dermed kan føre dem ind til kernen.

Med disse tiltag og balancegangen mellem kernen og afstikkerne, er vi allerede godt på vej, mener balletekspert Erik Aschengreen, der sidder blandt publikum.

 

Det Kongelige Teater

www.detkongeligeteater.dk

Om Balletfestivalen

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20172018/ballet/balletfestival/

Fotos: Selina Meier

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *